Ach ik gooi ook alleen maar wat knuppels in hokken links en rechts (voornamelijk links..)
deels omdat hij veel minder oud wordt en dus minder lang pensioen kost en minder jaren gezondheidszorg nodig heeft
maar die laatste jaren van zijn kortere leven (niet per se trouwens..) zijn dan wel de relatief duurste, en duurder dan van iemand die op een normale manier ouder wordt... maar nu gaat er dus een prijskaartje cq rendementsberekening losgelaten worden op een leven???
Die accijns is gelijk een reden waarom er geen echt structurele maatregelen genomen worden, want de regering maakt dan gelijk een nieuw gat in de toch al beroerde begroting....
Overigens gaat het natuurlijk niet alleen over geld. Maar om nu te gaan roepen dat iemand toch al genoeg accijns betaalt en daarom niet nog een extra rekening voor de kiezen mag/kan krijgen voor de gevolgen die willens en wetens veroorzaakt worden in zijn eigen lijf waar wij wel met z`n allen voor op draaien vind ik weer onzin.
Overigens is er een tijd geweest dat particuliere patienten in nederland weldegelijk de rekening gepresenteerd kregen zelfs voor zaken waar men niets aan kon doen. Is langer geleden, en iedereeen vergeet het maar even voor het gemak of weet het gewoon niet, maar toch. Mijn vader bv heeft een tijd gehad dat hij als zelfstandige vanwege zijn gezondheid destijds (geopereerd geweest etc, dus dure klant, maar geen zaken die te wijten waren aan verkeerde gewoontes/leefgedrag) gewoon een zorgverzekeringspremie voor de kiezen kreeg van hfl 10.000 per jaar. en dat was alleen voor hem , kwam de rest van het gezin nog bij. Was zeg maar een jaar of 35 inmiddels geleden. Toen werd premie afgestemd op risico , tenminste in het particuliere deel. Net zoals nu meer premie betaald wordt door rokers voor bv een overlijdensrisicoverzekering. Het gebeurt dus al, alleen niet in de zorgpremie.
Reken die maar even om naar de euro nu, met inflatie etc kom je denk ik probleemloos op een 15000 euro, dus een premie van 1250 per maand. Nu had hij een hoger inkomen, maar ga er maar aanstaan als je bv groentenboer was, want die viel als zelfstandige ook niet in het ziekenfonds.
Waarom er toen wel premieverhoging wegens gezondheid gegeven kon worden, en dat nu ineens taboe is snap ik niet, zeker niet omdat er nu nog een situatie is om te sturen.
En kan iemand dan nu eindelijk eens mij uitleggen waarom het zo slecht is dit te doen?? waarom ik en velen met mij mee moet betalen aan extra zorgkosten voor mensen die hun eigen lichaam willens en wetens naar de verdommenis helpen? kosten die met goede preventie en begeleiding redelijk eenvoudig terug te dringen zijn (het makkelijkst van alle zorgkosten zelfs) Solidariteit best, moet ook, maar er zijn m.i. wel grenzen. Het schijnt ""not done"" te zijn mensen er extra voor te laten betalen, het is zelfs niet eens netjes mensen erop aan te spreken herhaald?? onzin m.i. maar beantwoord deze vraag eens, want een echt goed argument heb ik er nog niet voor gezien. Het schijnt niet netjes te zijn mensen te trachten bij te sturen of dit op te leggen bij mensen en de rekening neer te leggen , maar het is van diezelfde mensen wel netjes blijkbaar dit gedrag vol te houden ten koste van de gemeenschap en op conto van die solidariteit en daar de extra rekening neer te leggen . snap ik niet.
is hetzelfde principe als dat voor de aanwezigheid van extra politie bij voetbalwedstrijden betaald moet worden, is verstrekken van een faciliteit, en dat kost geld. Heb je als clubs het zo voor elkaar dat er geen extra politie nodig is omdat de fans zich normaal kunnen gedragen ben je goedkoop uit. en anders ben je de klos financieel.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.