Bilstein B6 zonder dikkere stabi's..
Nog foto dat hij nog meer roll heeft, alleen is meer van de voorkant.
Grtz
Zoals je ziet op de foto's is exemplarisch voor een verlaagde transaxle.
Deze auto heeft effectief nu
positief camber op je buitenbanden in de bochten.
Je gaat de bocht om op de buitenste wang van je band, en dat is echt killing voor de banden en de grip.
Er zijn 3 remedies, de eerste is maximaal castor draaien (bijna je wielen tegen de wielkasten), dit moet je sowieso op elke transaxle doen.
Zo wek je maximaal dynamisch camber op (insturen kantelt het wiel naar binnen) Ook wordt je rechtelijn stabiliteit beter.
Castorkogels helpen om dit castor onder remdruk beter te laten staan, dus ook een zinvolle upgrade.
De andere manier is statisch negatief camber zetten, echter op een straatauto wil je niet meer dan 1 graad negatief ivm bandenslijtage en rechtelijn stabiliteit.
Dan blijft over het tegengaan van bodyrol. Immers elke graad bodyrol is weer een graad positief camber.
Vaak toegepast is een dikkere voorstabi, dit werkt en is kosteneffectief. Echter wordt er zo wel onderstuur opgewekt, omdat de achterkant niet stijver wordt gemaakt. Dus er is een grens hoeveel je dit kan doen zonder de balans te verstoren, die ligt bij een 30mm stabi ongeveer. De meeste 75 rijders stoppen hier, een setje bilsteins of koni's en klaar.
Echter dan heb je nog lang niet het onderste uit de kan wat betreft de voortreffelijke wegligging waar de 75 tot in staat is.
Er is namelijk een probleem, de slappe veerconstantes van de 75. De auto zal erg 'duiken' bij aanremmen wat bij een verlaagde auto het negatieve camber zal verminderen als gevolg van de stand van de onderste draagarmen bij een verlaagde 75. Vervolgens stuur je in en je buitenste voorwiel hangt al de verkeerde kant op, met onderstuur tot gevolg. Dit is alleen op de lossen door de veerconstantes rondom te verhogen, waardoor er meer druk kan worden gezet op de (voor)wielen zonder dat de koets over het wiel heen rolt. Je moet het rondom doen om de balans in de auto te behouden.
Dikke torsies en hardere achterveren zijn een goede manier om dit te bereiken. Met hardere achterveren maak je m iets meer overstuurd, zachter iets meer onderstuurd. Dit is daarmee aan te passen aan je persoonlijke voorkeur.
Daarbij hoeven de stabi's dan niet veel dikker dan standaard, ik heb op mijn 75V6 een 28mm RS voorstabi, achter std en dat is voldoende. Voor een TS kan je ws met een dunnere V6 stabi ook een heel eind komen.
De reden voor dikkere torsies of coilovers is dus de veerconstantes verhogen naar de huidige normen, waardoor je echt kan gaan genieten van de wegligging van de 75. De dempers zelf hebben maar 1 doel, de combinatie gewicht-veerconstante afdempen, met (te) harde dempers wordt je auto minder comfortabel, maar gaan hij gaat niet minder overhellen in de bochten.
Ter vergelijk: Een RS-A set kost rond de €4000, ik was met mijn set torsies en veren voor €700 incl BTW klaar. En nog even achterdempers revalven, kost ook nog €80. Daarbij zijn torsies set-and-forget, verslijten nooit meer, terwijl coilovers onder een straatauto na een paar winters klaar zijn voor het ronde archief.
Ik heb de receptuur en de adressen waar je dit spul kan kopen, dus mocht je interesse hebben in een strak sturende straat 75 voor redelijk geld, dan kan je altijd contact opnemen.
Groet, Pieter