Komt dit blok niet uit een andere auto met een andere computer toevallig? Dat zou eventuele koolaanslag kunnen verklaren. Verder kan het nog motorolie zijn die langs de zuigers gelekt is die is aangekoekt. Het hoeft niet perse aan dit brandstofsysteem te liggen als je koolaanslag hebt.
Doordat je de kat er uit hebt gehaald, zal je ook meer flow hebben en zal je ook minder brandstof inspuiten dan de bedoeling is. Ja, de Lambda uitlezing moet er voor zorgen dat dit gecompenseerd wordt, maar helaas is die compensatie lineair en de verandering in flow is dat niet. Dat kan er dus voor zorgen dat je mengverhouding niet meer fijn is. Als je dat combineert met ook nog een ander inlaatfilter, zal je misschien een zodanige afwijking hebben dat de boel toch te arm staat. Erg arm lopen veroorzaakt ook weer hitte. Als je dat combineert met druppelende injectors, ben je er ook.
Nadieselen kan (helaas) ook op motorolie die te heet en te dun is geworden. Zeker in combinatie met oude of kapotte zuigerveren, wil zoiets wel eens gebeuren. Door de blow by wordt de olie nog eens extra te heet, dus ook op benzinebakkies kan je nadieselen hebben zonder brandstof. Het is extreem, het gebeurt eerder bij dieselmotoren, maar het is niet iets wat absoluut nooit voor komt.
Heb je de werking van je lambdasonde doorgemeten? Er staat in techniek als 't goed is een sticky met een procedure om dat te doen. Als je lambda niet goed meer is, gaat je mengverhouding uiteindelijk ook niet meer kloppen.
Verder zijn de tips over valse lucht etc. die eerder gegeven zijn ook nuttig om na te lopen.
de computer is meeverhuisd.
ik zal eens een busje remreiniger op de kop tikken en valse lucht checken.
lambda zal ik nog eens doormeten.
en zometeen eerst maar eens weer de luchtfilterbak plaatsen. ik kom voorlopig nog niet toe aan het maken van een cold air constructie.