Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: nokken as versteller

di nov 29, 2005 07:41

@lfa@algra je hebt PB
Nee.... :?:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: nokken as versteller

di nov 29, 2005 08:20

Bij de balansasriem zitten de punten op de riem en de rollen (die moet je dan gelijk zetten) Midlock set is goed, zit alles in.
Probleem bij het bestellen van calibers voor 1 motor is dat je nooit zeker bent dat je de geode besteld. Alfa heeft namelijk wat gewisseld met nokkenassen. 1.4 met 1.6 nokkenassen en andersom 1.8 met 1.6 noem maar op. Het blijven italianen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: nokken as versteller

di nov 29, 2005 19:01

Zijn de kalibers voor 2,0 TS en 2.0 JTS wel gelijk Barend???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: nokken as versteller

wo nov 30, 2005 05:43

@lfa @lgra je hebt nu mail, mocht dit ook niet lukken dan moet het maar persoonlijk
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

René-_QV

RE: nokken as versteller

vr sep 22, 2006 20:33

Even een update aangaande kilometrage voor de distributieriem, bij mijn garage werd laatst een 147 1.6 binnen gereden met 61.000 op z'n riem.Duizend teveel dus.... :( Mijn garage adviseerd liever eerder dan 60.000 dan later :!:

Bou

RE: nokken as versteller

zo jul 15, 2007 21:19

Beste Allemaal,

Afgelopen vrijdag hebben we onze 147 veloce distinctive opgehaald bij de dealer en in eerste instantie alles naar volle tevredenheid.....MAARRRRRRR tijdens een bezoekje aan mijn zwager die automonteur is ( normaalgesproken van Fiats maar ook AR) merkte hij op dat er een ratel in het motorgeluid zit die niet klopt. Als je de auto "koud" start hoor je de welbekende ratel van de nokkenasversteller die nog niet op druk is als je vervolgens gas geeft klinkt hij helemaal goed maar haal je je voet vervolgens van het gaspedaal en laat je de motor stationair draaien dan klinkt er een duidelijke ratel (knikkerend geluid).
Wij hadden afgesproken met de dealer dat de versteller vervangen zou worden voordat we hem op konden halen maar ik begin nu toch te twijfelen of ze daar proberen een loopje met me te nemen....

Wat zijn jullie ideeen hierover ?

Gr,

Bou.


p.s. En dan heb ik het nog niet gehad over een roestplek op het dak, loshangende kentekenverlichting, speling in de linker deurvanger, een tank die nog niet voor een kwart vol zat bij aflevering, niet weggepolijste parkeerschade aan het rechterportier en een niet verwijderde type aanduiding. Bijna allemaal dingen die we afgesproken hadden om te laten repareren/doen vóór aflevering.....zucht.....

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: nokken as versteller

do aug 09, 2007 00:08

nokkenas versteller staat wel op de factuur zeker,zoals enkele jaren geleden bij mijn vader zijn citr.bx die hij nieuw gekocht had en dealer onderhouden.....tot hij bijna niet meer starte bij 80000,ik kijken ,bougies totaal versleten,waren de eerste bougies van nieuw nog,maar had wel al 4 keer nieuwe moeten betalen tijdens de onderhouds beurten bij de dealer en zo ook een keer een d.riem waar na 160000 3 tanden af waren bleek ook de eerste riem nog te zijn.wat ik wil zeggen ,er worden bij heel veel dealers/autobedrijven onderdelen op de rekening gezet die nooit zijn vervangen ,en ze zijn al helemaal niet blij als ze merken dat je er ook verstand van hebt.ik spreek uit ervaring en ben blij dat ik veel zelf kan.er zijn ook goede hoor maar daar loopt de baas ook in een overall....
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: nokken as versteller

do aug 09, 2007 01:07

Gelijk teruggaan en je geld terug vragen. Gast is niet te vertrouwen, da's wel duidelijk.

Over nokkenasverstellers van de 16Vts: Dat revisiesetje werkt als de rest van de nokkenasversteller nog niet is versleten. Over het algemeen slijten die dingen van zichzelf al, ook al hebben ze wel olie. Als dat ringetje vervangen moet lopen, heeft ie ook zonder olie gelopen, dus is ie nog veel harder versleten. De kans dat je dus een nokkenasversteller hebt die nog niet is versleten is al niet groot, tegen de tijd dat dat ringetje versleten is is revisie niet meer de moeite. Het enige nuttige waar ik dat ringetje voor zou willen gebruiken is bij een nokkenasversteller die aanvoelt als nieuw, maar er al wel 40.000 tot 60.000 op zit. In dat geval zou je er op kunnen gokken dat ie met een nieuw ringetje nog eens tot de volgende distribtiewissel mee gaat. Zo'n nokkenasversteller kost ongeveer 150 euro, afhankelijk of je bij een dealer of een scherper geprijsde specialist gaat vragen. Montage van zoiets kost inclusief distributie toch tenminste nog 200 euro (of zijn er mensen die het bij een betrouwbare garage goedkoper hebben gezien?). Bij een 2.0 ben je nog eens 150 euro extra kwijt omdat daar ook nog een balansriem op zit. Als je dan gaat beknibbelen op een nokkenasversteller en wel gaat "prutsen" met een ringetje (kost ook geld, moet er in, kost tijd dus arbeidsloon) ben je denk ik verkeerd bezig met bezuinigen en moet je een golf 2 gaan rijden en geen 16V twinspark.

Riem en rollen altijd netjes vervangen, liever bij 40.000 dan bij 60.000, 100.000 is duidelijk te laat en als je 't door een "echt" bedrijf op tijd laat doen heb je zelfs garantie als ie eerder klapt. Nederlands consumentenrecht is fantastisch, de garage moet dan in ieder geval een deel van de revisie meebetalen.

Alfa_Dennis

Re: RE: nokken as versteller

di nov 06, 2007 21:04

en voor je een nieuwe nokkenas versteller aanschaft, eerst even kijken of je een revisiesetje te krijgen is, kost een fractie van een nieuwe, doet exact hetzelfde. Weten veel mensen niet, maar je moet er even achteraan. Desnood wil ik je wel even op weg helpen..
Vraagje, klopt het dat als je nokkenas versteller bij het starten een diesel geluid maakt hij ook minder vermogen hebt. Dit heb ik namelijk gelezen op www.alfa156.net.

Groet,

Dennis

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: nokken as versteller

di nov 06, 2007 21:21

en voor je een nieuwe nokkenas versteller aanschaft, eerst even kijken of je een revisiesetje te krijgen is, kost een fractie van een nieuwe, doet exact hetzelfde. Weten veel mensen niet, maar je moet er even achteraan. Desnood wil ik je wel even op weg helpen..
Vraagje, klopt het dat als je nokkenas versteller bij het starten een diesel geluid maakt hij ook minder vermogen hebt. Dit heb ik namelijk gelezen op www.alfa156.net.

Groet,

Dennis
Als dat ratelen niet na een paar seconden ophoudt heb je bij bepaalde toerentallen minder vermogen aangezien je nokkenasversteller dan niet de "juiste" stand aanneemt. Als ie binnen een paar seconden ophoudt met ratelen is daarna het probleem qua vermogen niet meer interessant, houdt wel rekening met een aanstaande reparatie aangezien het niet beter gaat worden maar wel slechter.

italianivan

RE: nokken as versteller

wo nov 07, 2007 20:13

Vet een hoop trammeland dus bij de garage';s nog nooit mee gemaakt dat garage rotzooi wel laat betalen en niet vervangt ( niet bij ons iedergeval )
stelletje koekebakkers

J.Derks

RE: nokken as versteller

do jan 21, 2010 08:39

:D

he hallo,

als je blijft door rijden met een defecte nokkenas versteller dan gaan op een gegeven moment je nokken anders staan een heeft de auto veel moeite met
het starten van de motor...ook gaat de verbranding in je motor omhoog.
dus hoor je tijdens de morgen je nokkenas versteller lopen als een diesel of hoor je als hij warm is knikkers lopen.
dan moet je hem vervangen.
reviesie is geen optie want dit moet je echt weten anders sloop je je mooie alfa


vr gr J.Derks :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: nokken as versteller

do jan 21, 2010 15:48

:shock:

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: nokken as versteller

do jun 24, 2010 00:00

hallo allemaal nou ik heb het ook de ratel er in bij starten dus de versteller gaat er binne kort af .
maar het gehelen snaren paket met span rollen ook .
ik ben zelf monteur maar dan op scheeps dielsel motoren dus de boel op tijd zetten daar kom ik wel uit.
maar ik had al wat invo in gewonnen hier en er schijne nogal wat kwets baren deeltjes bij te komen kijken.
dus komt er een alfa monteur bij ik zal goed op letten hoe en wat. doe ik het de volgende keer zelf .
kep geen geld boom wel twee rechter handen en de versteller dat word gewoon een nieuwe .
kan ik later wel is kijken voor zo een rev setje of dat wat is .
omdat ik niet zit te wachten dat de boel in de soep draait .
en dat ik langs de kand van de weg kom te staan .
en bij de volgende 60.000 word gewoon alles vervangen.
al ziet de snaar er nog zo mooi uit haal hem er maar is af en draai hem binneste buiten wedden dat je scheuren ziet .
na drie jaar tis een deel van de motor en die word warm dus droogt gewoon uit in de loop der tijd.
ik heb 15 jaar alfa 33 ge reden daar dee ik om het jaar nieuwe snaren er op.
en sins een week hen ik in het bezit van een 156 dus ben er nog wel ff zoet mee.
omdat de onderhouds historie nogal vaag is .
dus weg met die oude zooi als je geen problemen wil.

Terug naar “Algemene Technische vragen”