arnoudelferink

speling op koppeling

do okt 20, 2005 22:16

Beste mensen,

Sinds enkele weken heb ik een Alfa 156 Sportwagon 1.6 uit 2001.
Mooie auto en rijdt prima.

Echter, na een rit van 1 tot 2 uur zit er speling op het koppelingspedaal.
Het pedaal kan dan ca. 10 cm. worden ingedrukt zonder dat er weerstand
geboden wordt.

Volgens de autoverkoper is dit omdat het een hydraulisch systeem betreft
en dat het verder geen kwaad kan.

Heeft iemand ervaring met dit "probleem"?

Bedankt!

Arnoud Elferink

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: speling op koppeling

do okt 20, 2005 22:23

Hoi Arnoud:

Welkom hier, Het is idd een hydraulisch bediende koppeling, maar het verschijnsel is echt niet normaal. In ieder geval zit er lucht in de hydrauliek van je koppeling en dat betekent dat er in ieder geval 1 van je twee koppellingscilinders lek is. OF: Je Koppelingscilinder zelf (Pedaalzijde, of je werkcilinder. (bakzijde).

Het is zaak dat dit euvel wordt verholpen voordat je heleemaal geen koppelingsdruk meer hebt. Meestal kun je nog wel even druk opbouwen door een aantal keren achterelkaar het koppelingspedaal in te trappen, maar dat is een noodgreep,

Als je garantie hebt: Werk ad winkel voor de verkoper.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: speling op koppeling

za okt 29, 2005 01:49

Zeer zeker niet normaal hoor.... lekkere verkoper is dat.

Snel iets aan laten doen.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: speling op koppeling

zo jun 27, 2010 13:29

het gekke is dat als ik in de stad rij er niks aan de hand is. druk zat, maar na wat sneller gereden te hebben en wat langer is er helemaal geen druk meer.

nu een paar keer de slang van de koppelingcilinder op de bak ff laten doorstromen, maar daar komt na 2 dagen vieze grijze olie uit
terwijl er nieuwe remolie in zit...............??

iemand een idee?
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: speling op koppeling

zo jun 27, 2010 19:10

Is de poster en Robertv6 de zelfde persoon :?

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: speling op koppeling

zo jun 27, 2010 21:43

niet de zelfde persoon, ik lift ff mee omdat denk ik het zelfde probleem is
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: speling op koppeling

zo jun 27, 2010 22:30

Mijn eerste reactie op bovenstaande verhalen:

onzin!

Van die verkopers dan. Een hydraulische koppeling doet zijn werk net als de remmen. Dus als daar iets raars gebeurt, gelden dezelfde regels en wetten als bij dat systeem.

De eerste poster heeft volgens mij een probleem met een van de cilinders of een slang. Eventueel door oude hyrualische vloeistof een kookpunt probleem. Door toenemende opwarming zou er een dampbel kunnen ontstaan. Controleer het vloeistofniveau van het reservoir van de koppeling. Volgens mij is dat hetzelfde vaatje als dat van de remmen. Maar wellicht is het beter even bij een andere garage langs te rijden en daar je verhaal te doen om vervolgens bij de verkoper te reclameren!

Bij poster 2, als er zulke vervuilde vloeistof uitkomt is het wellicht een idee eerst eens het systeem te laten controleren. Bij deze vervuiling is er vast iets versleten of al defect en sta je binnenkort zonder koppeling.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: speling op koppeling

do jul 01, 2010 09:34

Tja - naar een paar dagen grijze olie - Volgens mij meer van de koppelingscylinder dan van Hoofdpomp. Veroorzaakt door de terugstroom bij koppeling lossen, want als die iets lekt en dat is vaak het eerste het geval dan zal lucht zich bovenaan in het huis van de koppelingscylinder nestelen.

Haal in gemonteerde toestand eens het rubber van de cylinder - hoe ziet het daaronder uit? Vast niet kurkdroog? Check daar eens rondom op lekkage!

Koppelingscylinder vervangen kost je de kop niet en zou daarom ook daar eens mee beginnen.

Het is een 1600 dus altijd een losse cylinder op de bak. Niet die waar de drukunit gemonteerd zit, want dan moet de versnellingsbak gedemonteerd worden bij lekkage.
(en als je er dan toch bent dan gaat natuurlijk de gehele koppeling vervangen worden)

succes - klinkt als klein probleem.



:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”