Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: SI, 6 juli in Assen, wie gaan er rijden??

do jul 08, 2010 12:50

Bij mij ging hij 's middags in de 2e race ook veel meer over de achterbanden glijden. Ik sneed de bochten natuurlijk niet top aan, maar ik had wel het gevoel alsof de auto veel 'losser' was. In de ochtend was de baan natuurlijk veel koeler dan in de middag, wellicht dat dat ook veel meer parten speelt?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jul 08, 2010 13:12

Zag zojuist dat mijn banden aan de binnenkant helemaal glad zijn :shock: , ik heb in race 2 een flinke klap op mijn rechter voorwiel gehad van een BMW die het niet kon hebben dat ik hem uitremde. Op het rechte stuk wat daarna kwam reed ie me op power weer voorbij en gooide zijn auto abrupt naar links terwijl ik nog naast hem zat, ging met hoge snelheid en ik raakte mijn auto bijna kwijt door de klap, idioot. Door die klap zal mijn sporing veranderd zijn en daardoor dus versleten binnenkantjes van de banden en dus minder grip. Met frisse bandjes kun je dus in Assen 2.08 rijden :wink:

TurboMarc
Guru
Guru

do jul 08, 2010 13:15

Zal de auto ook maar eens op de brug zetten om de bandje onder de loep te nemen. Ik denk dat het wel zal meevallen.
Kwestie van testen met bandenspanning denk ik. Op zich voelen ze heel goed aan..
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Alfa Nord
Guru
Guru

Re: RE: SI, 6 juli in Assen, wie gaan er rijden??

do jul 08, 2010 13:19

typisch dat jullie zoveel problemen met die banden hebben. nu ja auto`s zijn natuurlijk wel wat zwaarder dan de 105-jes, dat dan ook weer.
Wat is de druk direct bij binnenkomst?
Walter, bij terugkomst am box staat de druk rond de 2.0/2.1 Bar. Misschien toch iets minder proberen?

RoSolo
Member
Member

do jul 08, 2010 14:23

typisch dat jullie zoveel problemen met die banden hebben. nu ja auto`s zijn natuurlijk wel wat zwaarder dan de 105-jes, dat dan ook weer.
Walter, bij terugkomst am box staat de druk rond de 2.0/2.1 Bar. Misschien toch iets minder proberen?
Chris kwam ook zo binnen na de 2 races 2.0/2.1 hij reed echter wel op slicks..
75 Racer te koop: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=12&t=72860" onclick="window.open(this.href);return false;

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 08, 2010 14:23

lijkt mij goede druk , richten wij ook op.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bartman
Guru
Guru

do jul 08, 2010 14:28

Maar dan heb je al een uitloopronde achter de rug en een ritje richting de pitbox. Dus in actie waarschijnlijk 0,1 à 0,2 hoger.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 08, 2010 14:49

dat is wel weer zo...
afgelopen weekend op bloedheet Spa eigenlijk geen problemen van deze aard gehad, integendeel zelfs, mooi controleerbaar, ook na een half uur boenderen nog.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

toyo 888
Full Member
Full Member

do jul 08, 2010 15:22

Asfalt van Assen is compacter en afgevlinderd, dus bandjes (toyo) in deze warmte naar 1.55 stuurzijde.
dan kom je binnen op 2.1

daar de gemiddeld slick rijder problemen had met wegligging had te maken met het compacter asfalt
en de temp. tip ! remdruk iets meer naar achter, banden zo op druk brengen dat je op 2.1 2.2 werkthemp (hilbert)

het is een tip . doe je voordeel mee . vergeet niet Zandvoort is weer anders.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jul 08, 2010 18:31

Ok, op verzoek hier even mijn verslag van de MaX5 cup en even mijn bevindingen ten opzichte van de SI:

De eerste kennismaking met de auto was toen we de avond van tevoren de wagen in de buurt van Assen ophaalden en ik hem naar het hotel mocht rijden. De wagen is gewoon een straatauto met een kooi en wat stickers, op het eerste gezicht. Toen ik ermee reed over de binnenweggetjes en rotondes merkte ik al snel dat het karretje goed aan de weg lag...
We hadden relaxt de nacht doorgebracht in het Van der Valk hotel om de hoek, met dank aan mijn maatje Leo van der Meer en Mazda Nederland overigens, die de gehele dag voor mij mogelijk hebben gemaakt.

Vanaf 7 uur 's morgens konden we gaan keuren, dus waren we vroeg op het circuit. Daar aangekomen leek het erop dat de andere MX5-en wat meer volbloed racers waren.
Tijdens de voorbereidingen al veel gesprekjes met de overige Mazda rijders gehad, dit bleek gedurende de dag een leuke groep met een gezonde onderlinge strijd, ongeveer zoals bij de SI ook het geval is.
Ik zou de eerste training en de tweede race rijden, mijn maatje Leo van der Meer de kwalificatie en de eerste race. Tijdens de eerste training had ik al snel door dat je de wagen erg moet laten rollen en een relatief hoge bochtensnelheid aan moest houden. Dat resulteerde in een 4de tijd tijdens deze training en ik sprong een gat in de lucht, want ik was bang ergens achteraan te staan. Ik vond dat ik nog seconden had laten liggen, de rest zou veel meer aan de wagen gewend moeten zijn, dus dat viel reuze mee. Ik had ook immers al 2 jaar niet meer een circuit vanuit de binnenkant van een racewagen gezien...

Na de training volgde de kwalificatie, die ik vanaf de kant bekeek met de stopwatch in mijn hand. De tijden waren erg vergelijkbaar met de mijne (rond de 2:16) en Leo wist er een 6de starttijd uit te slepen.
Hierna volgde de eerste race die vanaf de kant er erg spannend uitzag, echt close-racing en na flinke gevechten wist Leo als 4de te eindigen, ojee nu heb ik wel wat te verdedigen dacht ik direct...

Om half 5 was het zover, ik zat in de wagen en de zenuwen begonnen toe te slaan. Eenmaal op de startgrid waren die alweer weg en zat ik vol adrenaline op die lichten te wachten met het toerental op 4000rpm. Toen het rode licht doofde liet ik de koppeling schieten en was ik met volgas goed weg en reed ik naast de 3de plek vlak achter de 2de Mazda. Deze geel-bruine wagen remde wat vroeg en ging wat te sloom door de eerste bocht, waardoor ik wat klem zat en direct een tweetal wagens voorbij schoten. Wel GVD dacht ik bij mezelf, dus ik zette mijn zinnen erop om de geel-bruine Mazda te pakken, wat lukte. Dit kon ik wat rondjes zo houden tot we wat BMW's tegen kwamen. De Mazda achter me kon zo meeliften en zat voor me met een BMW ertussen. Dat was verdraaid lastig, maar de BMW kon ik pakken. Alleen door dat deze op de rechte stukken veel sneller was, moest ik een verdedigende lijn rijden en kon ik niet goed meer bij de Mazda voor me komen, waardoor ik als 6de over de streep reed. Al met al een bewogen race met wat spectaculaire uitstapjes van de achteras en wat leunen tegen elkaar. Heel erg genoten van de dag, die werd afgesloten met een eigen prijsuitreiking in de door de cup afgehuurde VIP box (waar we overigens ook de lunch hebben genoten).

Dit was voor mij echt een voorbeeld van hoe de SI het ook zou kunnen aanpakken. De MaX5 cup heeft wat sponsoren waarmee ze wat meer dingen kunnen organiseren. De regels zijn lekker simpel, de sfeer is ongedwongen en ik heb geen eigen keurmeester gezien die controleren of de auto wel echt cup-specs heeft. In vergelijking met de 75 CUP heeft het wagentje veel gelijkenissen, hoge bochtsnelheid icm relatief weinig pk's en een fijne neutrale wegligging. Ik zou het zelfs aanraden als instapklasse....

Afbeelding

Alfa Nord
Guru
Guru

za jul 10, 2010 14:38

Mooi verhaal Mich, goed gereden ook :thumbs: Ik zag je in de paddock met een grijns van oor tot oor, zegt genoeg lijkt me :wink:

TurboMarc
Guru
Guru

di jul 13, 2010 14:15

Heren fotograven,

Waar blijven de plaatjes van mijn 3 wieler :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Alfa Nord
Guru
Guru

di jul 13, 2010 14:18

Heb ook nog geen mooie plaatjes gezien van Assen, wel fotomaakmeneren rond zien lopen :cry:

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

di jul 13, 2010 14:21

Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Alfa Nord
Guru
Guru

di jul 13, 2010 18:15

Ah, daar zitten wel leuke fotootjes tussen! Kennis/klant van me heeft ook nog een boel foto`s gemaakt maar die krijg ik nog. Zal ze dan hier proberen te posten als ik eindelijk begrijp hoe dat werkt....

Terug naar “Racen - Algemeen”