rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

RE: uitbreken 156 sw

do jul 22, 2010 08:03

Mijn oude 155 gaat eruit, en daarvan heb ik als eerste de koni geel dempers eronder vandaan gehaald
en standaard weer onder gezet. Nou je wilt niet weten hoe hij nu kermend en piepend de bocht omgaat,
terwijl ik 'm daarvoor met koni's nooit aan de grens heb gehad omdat ik dat niet meer durfde.....

Dus... schokdempers doen echt heeeeeeeeeeeeeeel veel.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 22, 2010 08:49

Het meeste is hier al gezegd, maar toch even een samenvatting:

Controleer speling en goede werking van de ophanging. losse bussen, bouten, speling, dooie punten en dergelijke zijn vrij snel een oorzaak van een veel slechtere wegligging. Schokdempers kunnen nog wel door de keuring komen (in Belgie wordt ook de werking getest) maar hoeven nog niet goed te zijn. Het is puur een test om de echt slechte dempers er uit te halen. Klopt je bandenspanning wel? Heb je geen goedkope chinese banden? De meeste daarvan zijn nou niet bepaald goed en kunnen een erg vervelend weggedrag opleveren. Als dit allemaal echt in orde is, kan je je uitlijning na gaan kijken. Eerder heeft weinig zin, want het moet toch nog los om het te repareren.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: uitbreken 156 sw

do jul 22, 2010 11:19

waar heb je de krik onder gezet...
Niet meer posten je hebt 156 berichten :wink:

HanRomeo
Newbie
Newbie

vr jul 23, 2010 12:18

waar heb je de krik onder gezet...
Niet meer posten je hebt 156 berichten :wink:
leuke opmerking
maar tog doe ik het :)

HanRomeo
Newbie
Newbie

vr jul 23, 2010 12:25

Controleer speling en goede werking van de ophanging. losse bussen, bouten, speling, dooie punten en dergelijke zijn vrij snel een oorzaak van een veel slechtere wegligging. Schokdempers kunnen nog wel door de keuring komen (in Belgie wordt ook de werking getest) maar hoeven nog niet goed te zijn. Het is puur een test om de echt slechte dempers er uit te halen. Klopt je bandenspanning wel? Heb je geen goedkope chinese banden? De meeste daarvan zijn nou niet bepaald goed en kunnen een erg vervelend weggedrag opleveren. Als dit allemaal echt in orde is, kan je je uitlijning na gaan kijken. Eerder heeft weinig zin, want het moet toch nog los om het te repareren.
ik ga het eerst bij de schokdempers zoeken (wat ik wel raar vind is dat mijn vorige 156 was afgekeurd voor de schokdempers achter en deze reed nog superstrak daar was niets van te merken geen verschil met de nieuwe);
banden zijn michelin die er achter altijd al opzaten.
Als de wagen slecht is uitgeleind zouden de banden tog ook scheef moeten aflopen?

HanRomeo
Newbie
Newbie

vr jul 23, 2010 12:25

ik ga het eerst bij de schokdempers zoeken (wat ik wel raar vind is dat mijn vorige 156 was afgekeurd voor de schokdempers achter en deze reed nog superstrak daar was niets van te merken geen verschil met de nieuwe);
banden zijn michelin die er achter altijd al opzaten.
Als de wagen slecht is uitgeleind zouden de banden tog ook scheef moeten aflopen?

Dr.Agan
Full Member
Full Member

vr jul 23, 2010 12:50

Mijn oude 155 gaat eruit, en daarvan heb ik als eerste de koni geel dempers eronder vandaan gehaald
en standaard weer onder gezet. Nou je wilt niet weten hoe hij nu kermend en piepend de bocht omgaat,
terwijl ik 'm daarvoor met koni's nooit aan de grens heb gehad omdat ik dat niet meer durfde.....

Dus... schokdempers doen echt heeeeeeeeeeeeeeel veel.
Dat is niet helemaal eerlijk vergelijken. Koni geel zorgt waar mogelijk voor extra camber zoals bv. bij 155 aan de voorkant. Met meer negatieve camber piept hij natuurlijk wat minder en gaat die harder de hoek om :lol: Als je bij standaard dempers dezelfde camber zou hebben dan zou het niet eens zo gek veel schelen. Dat kan je wel voor elkaar krijgen d.m.v. camberbouten.

Maar goed, dit ging over een probleem bij 156 en ik heb niets toe te voegen aan wat er al getypt is.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

HanRomeo
Newbie
Newbie

vr jul 23, 2010 18:11

Beste mensen,
Ik DENK dat het is opgelost nu liggen achter michelin en voorkant bij aankoop vd auto heeft de verkoper er nieuwe opgelegd en dit volgens mij goedkope banden het zijn banden waar ik nog nooit van had gehoord.
Nu zijn de goedkope banden terug vanvoor gelegd en de michelin terug vanachter(had ze gewisselt omdat ik liever voor michelin banden had) en de auto heeft het nimmer.
Ik ben deze namiddag ermee naar Frans van poppel gereden en hem laten testen en er is geen vreemd weggedrag ondervonden.
Dus ik ga ervanuit dat dit het probleem was,wat ik helemaal niet zou verwachten.
Zoals eerder vermeld hier op het forum waren de banden de juiste gok.
De witproduct banden gedragen zich aan de voorkant wel redelijk.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 23, 2010 18:35

Heeft nog niet eens met "goedkope" banden te maken.
Ik had eerst 4 michelins naar alle tevredenheid, toen overgestapt op continental en mijn SW kreeg dezelfde problemen als die van jou.
Transaxle loos!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 23, 2010 18:47

Dat is niet helemaal eerlijk vergelijken. Koni geel zorgt waar mogelijk voor extra camber zoals bv. bij 155 aan de voorkant.
Dat is pertinent niet waar. Koni (mits de juiste type gemonteerd) geeft nooit een ander camber op de 155. Heb je niet die van een 145 zitten monteren? Of heb je wellicht de topmounts van een 145 gebruikt? Zwaar verlaagd?

HanRomeo
Newbie
Newbie

vr jul 23, 2010 22:00

Ik had eerst 4 michelins naar alle tevredenheid, toen overgestapt op continental en mijn SW kreeg dezelfde problemen als die van jou.
Heb ja toen direct nieuwe banden geplaats of heb je ze opgereden

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 23, 2010 22:42

Heb ja toen direct nieuwe banden geplaats of heb je ze opgereden

Het heeft even geduurd voor ik de banden verdacht. :?
Schokbrekes waren al niet best meer en achterveren waren aan het doorzakken.
Maar na 1 maand zwabberen en glijden over de voorbanden reed ik een bult op 1 voorband, bij inspectie bleken ook beide voorbanden aan de binnenzijde scheuren te vertonen. (4000km oud)
Dus 2 andere banden voor gelegd, daarmee werd het glijden van de neus minder.
Vervolgens veren, schokdempers en 2 reactie armen achter vervangen, hielp ook een klein beetje maar het zwabberen van de kont bleef.
Toen werd het winter en ben ik op 4 nieuwe michelins winterbanden in 16 inch gaan rijden, probleem was meteen over.
Dus met het begin van deze zomer de bijna nieuwe achter conti's ook vervangen.

Dit waren nog sportcontact 1 geloof ik, de 2 en 3 schijnen wel beter te zijn, ik waag mij er maar niet meer aan.
Transaxle loos!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

di jul 27, 2010 22:20

Het heeft even geduurd voor ik de banden verdacht. :?
merk/type banden noemde ik al in m'n eerste post......
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Algemene Technische vragen”