Een instabiele verbinding heeft met de Latency van de USB-port te maken. Die staat te hoog. Deze kan je lager zetten. Lees dit artikel eens. Het heeft bij mij gewerkt.
http://www.fiatecuscan.net/HowToUse.aspx
Niet zoveel. De EDC15 is in veel varianten geleverd en die uit 1999 praat nog niet helemaal dialectloos.Ik heb nu ook het diagnose kabeltje binnen. Ongeduldig als ik ben het e-mailtje van Sander niet afgewacht en Unidiag voor KWP2000 van de Yahoo groep afgehaald.
Ik ben bezig geweest op mijn 156 1.9 JTD uit 1999. Met de 1.9 JTD EDC15 def file krijg ik communicatie. Vinkje Echo after send uitzetten en 5 baud init gebruiken.
Het werkt op zich wel aardig alleen lukt het niet om de DTC's te lezen in het DTC scherm. In het debug scherm heb ik ze wel gezien.
Verder geeft hij bij de ECU ID info aan: Definition not correct, data received shorter than description. Dit geeft hij ook bij de realtime data aan alhoewel hij daar af en toe wel de data er tussen door laat zien. Op een aantal parameters gecontroleerd. Debug scherm laat een eindeloze rij zien van: Error in chk rcvd
Wat heb ik gemist/doe ik verkeerd?
Zoals jij zeker wel weet zijn DTCs alleen een hulpmiddel om te zien wat de ECU denkt waargenomen te hebben. Een diagnose stellen en van daaruit een reparatieplan maken zijn twee opvolgende stappen die ervaring en vakkennis vereisen. Vaak heb je aan een DTC wel genoeg om het defect te kunnen vaststellen, maar er zijn er genoeg die je de verkeerde richting opsturen als je niet weet hoe de storing wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld op de benzinemotoren krijg je nogal eens een "Lambda sensor integrator" melding die niets met de lambdasonde te maken heeft, maar met het feit dat de ECU de mengverhouding niet meer bijgeregeld krijgt. Dit is vaak veroorzaakt door een verlopen MAFsensor. Als je zoiets niet weet, kan je lambdasensoren vervangen wat je wilt, het probleem blijft bestaan. Bij diesels heb je ook vergelijkbare dingen. Storingen die worden veroorzaakt door hangende turbovanes of EGRkleppen uiten zich vaak in meldingen die op hele andere systemen van toepassing zijn.Ah, die verrekte dialecten ook
Ik ben al niet echt een fan van KWP2000; UDS of nog liever SAE-J1939 laten veel minder interpretatie over aan fabrikanten. Of nog liever OBDII met KWPonCAN; dat moeten de fabrikanten testen tegen een "gouden" scantool om te kunnen certificeren. En toen ze dat moesten hebben ze ook EOBD geleerd fatsoenlijk te implementeren.
Ik puzzel nog wel even verder. Ik zag dat het mailtje van Sander inmiddels binnen dus kan nu echt aan de gang.
DTC's al gevonden ja. Alfa gebruikte al de gestandaardiseerde P codes zo te zien. Maar toch vertrouw ik het pas genoeg om te gaan repareren als ik het zelf gezien heb via RealTime.
Aha, ik dacht dat je de timingsettings had gevonden al.In Sanders e-mail stonden nog wat hints voor de COM poort settings. Nu werkt alles prima.
Er zit tussen je luchtfilterhuis en je gasklephuis een zwarte plastic koker met een stekker er aan. Meestal zitten er keurig 2 rubber moffen aan, eentje naar je luchtfilter en eentje naar je gasklep. Als je bij Alfa een nieuwe MAF bestelt, krijg je de hele koker. Als je die pierburg bestelt, krijg je alleen de sensor. Die moet je dan zelf met een torx met locknut (of met een handig tangetje) los maken.Hoi Whizzman,
Waar bevind dat ding zich ergens, ik veronderstel op het gasklephuis maar eigenlijk geen benul van hoe zo iets er uit ziet en zie daar op eerste zicht niets met een ovale stekker.
Thanks
Je bedoeld op een fase 1 de LMM? Alhoewel Pierburg doet me wijfelenEr zit tussen je luchtfilterhuis en je gasklephuis een zwarte plastic koker met een stekker er aan. Meestal zitten er keurig 2 rubber moffen aan, eentje naar je luchtfilter en eentje naar je gasklep. Als je bij Alfa een nieuwe MAF bestelt, krijg je de hele koker. Als je die pierburg bestelt, krijg je alleen de sensor. Die moet je dan zelf met een torx met locknut (of met een handig tangetje) los maken.
Dat zou wel moeten werken ja. "Engine" weet ondertussen precies hoe je JTDs uit moet lezen, dus als het je niet lukt kan je proberen of hij nog ideeen heeft.Vraagje, werkt de software ook op een Fiat Ducato 2.8 JTD uit 2005?