yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Italië: waar zijn alle Alfa's?

vr aug 06, 2010 12:49

Zojuist ben ik teruggekomen van een tripje Italië. We zijn helemaal langs de Adriatische kust gereden, naar de kust van de Ionische zee, en ook weer terug. Dat is dus ruim 2000km Italë. Uiteraard had ik de stiekeme hoop om een onverprutst juweeltje aan te treffen en dat dan voor een grijpstuiver mee te kunnen nemen, maar het omgekeerde was waar! Nauwelijks een Alfa te vinden.

Het was echt opvallend hoe weinig Alfa's ik in het straatbeeld tegenkwam, sowieso een stuk minder dan in Nederland. Een 159 is een zeldzaamheid, 156's en 147's zie je wat vaker maar relatief zeker niet meer dan in Nederland. Een GT, Brera of (Brera) Spider heb ik helemaal niet zien rijden, en ook het aantal MiTo's viel enorm tegen. Van het oudere spul heb ik ook maar bitter weinig gezien, welgeteld 1 164 en dat was een Zwitser, 2 stuks 155 diesel, een handjevol 145's en 3 75's 1.6 vol gebruiksdeuken aan de straat zien staan in Porto Cesareo. Laat staan dat ik een Giulia tegenkwam, en zelfs een 105 Spider heb ik niet gezien!

Mijn vraag is dus: waar vind ik dan wel Alfa's in dat land...?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Vitorio
Full Member
Full Member

RE: Italië: waar zijn alle Alfa's?

vr aug 06, 2010 13:35

Vorig jaar in rome viel me ook op dat er in de stad zo goed als geen oude auto's te vinden zijn, een enkele lancia Y10, kwa alfa's had ik het idee dat je vooral 159s tegenkomt van politie/gemeente etc.. en hier en daar een 166 bij hogere functionarisen (hoewel de lancia thesis daar toch iets vaker voorkwam). Mito's heb ik ook wel een paar gezien, maar oudere auto's... nauwelijks (in het algemeen trouwens, ook andere merken voornamelijk nieuw spul)

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr aug 06, 2010 14:17

Wij zijn vorige week teruggekomen van een weekje Toscane en het Como meer.

Heel veel Mito's tegenkomen, 1 Giulietta (de nieuwe) en toch behoorlijk veel 159, 156, 147 en een aantal Spiders.
Van het oudere spul helaas niet meer zoveel : 1x 75TS, 3x 33 Type 2 volgens mij, een 155 en een stuk of 5 oude spiders (coda tronca en type 3).

Maar over het algemeen zie je toch helaas steeds meer duits spul rondrijden :(
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Hylke
Moderator
Moderator

vr aug 06, 2010 15:45

Die staan natuurlijk weer onder een dekentje in de garage.
Na het grootse Centenario moeten ze weer even bijkomen van de overkill aan cuore sportivo.

:wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Italië: waar zijn alle Alfa's?

vr aug 06, 2010 15:49

Maar over het algemeen zie je toch helaas steeds meer duits spul rondrijden :(
En dan nog overwegend Audi ook. Yech. Wel vrij veel nieuwe Lancia Delta's in gewaagde kleurstellingen, tot walging van 1 mijner collega's. Door de bank genomen meer Lancia's gezien dan Alfa's. Zelfs een Prisma, bereden door een oude heer die op stap was met zijn kleindochter (of hij moet een ongekende versierder zijn geweest).

Hylke
Moderator
Moderator

vr aug 06, 2010 15:56

Een Prisma? Dát is nog eens een unieke verschijning.
Ik ben er ooit een in het wild tegen gekomen in Zeeland.

Ik zie de charme er wel van in.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Rainier155
Guru
Guru

vr aug 06, 2010 19:13

Ook in Italie kiezen ze steeds meer voor "Duitse degelijkheid".
Ik heb tijdens het centenial op de openbare wegen in italie rondom Lago Magiore en Milaan meer nieuwe Ford Ka's en Fiesta's gezien dan Fiat 500's/ Alfa Mito's. Ook de VW's waren in verschillende types ruim aanwezig (Golfjes, Polo's en Passat).
Nog een voorbeeld: mijn zus had bij vliegveld van Bologna een Fiat Panda gereserveerd als huurauto, en kreeg een gloednieuwe Ford Ka mee (is welliswaar gebaseerd op de 500 maar toch).
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

vr aug 06, 2010 20:07

Italië is nooit echt een Alfa-land geweest. Kijk eens in oude dorpjes, zeker 'vroeger' (ja, ik ben 30 dus langzaam maar zeker mag ik vroeger zeggen. Eindelijk! Mrgreen:) daar reden hoofdzakelijk 500'tjes, 127'tjes, 128'tjes, Fiorino's maar Alfa Romeo? Nauwelijks! Af en toe een 164 of een verdwaalde 33. Mijn neven/nichten rijden hedendaags bijna allemaal Stilo, Punto, Grande Punto. Een enkeling waagt zich aan Seat. Alfa Romeo is daar niet populair. Hoe dat komt? Wat ik me heb laten vertellen,maar pin me er niet op vast, zijn Alfa's verschrikkelijk duur in verzekering (verzekering naar vermogen). Vooral voor jongeren. Vandaar dat Alfa Romeo een 80pk (of zelfs minder, iets in de 70) 'sterke' uitvoering van de MiTo op de markt heeft gebracht.

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

za aug 07, 2010 10:31

ben in 2001 op vacantie geweest bij het gardameer, veel rondgereden in noord italie , maar toen al zag je nauwelijks een alfa en al helemaal geen oudjes. heb het toen nagevraagd, maar men geeft idd de voorkeur aan het duitse spul, heeft meer status.......
wbt de klassiekers, die rijden allemaal hier :D
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

mac
Newbie
Newbie

zo aug 08, 2010 15:37

Kom ook net terug en idd bijna geen Alfa's. Heel veel Fiat. In de boekenwinkels alles over Fiat, Vespa en Ferrari maar als je om boeken over Alfa vraagt, kijken ze je zelfs een beetje vragend aan van wat bedoel je?
Ik denk dat we in Nederland meer een Alfa hart hebben dan in Italie zelf. Heeft ook te maken met het aantal PK's en de belasting in Italie zoals eerder gezegt. Blijft jammer. Ik zal Berlusconi eens bellen of ze dat willen aanpassen :lol:
Evengoed wel 6 kilo Alfa boeken gekocht. Het blad Quatroroute brengt een serie uit over Alfa en het 100 jarig bestaan. 10 boekjes van ieder 10 jaar tijdslijn Alfa met daarbij een schaalmodel 1:24 en een klein boekje over dit schaalmodel. Voor maar E 18,99. Dat is voor nix. Maar ja het komt iedere maand uit. Ik zal eens kijken of ik dit iedere maand opgestuurd kan krijgen vanuit Italie.
GT 1300 junior '72 501 rosso sinds '99
Mito turbo 135pk Centenario bianco spino sinds augustus 2010
Spider 4 sinds augustus 2011

gehad 75 1.8 carb. en 2.0 TS en 3.0 QV
gehad 156 1.8 SW Sport van '01 tot '04

ErwinV6

zo aug 08, 2010 16:26

Kom ook net terug en idd bijna geen Alfa's. Heel veel Fiat. In de boekenwinkels alles over Fiat, Vespa en Ferrari maar als je om boeken over Alfa vraagt, kijken ze je zelfs een beetje vragend aan van wat bedoel je?
Ik denk dat we in Nederland meer een Alfa hart hebben dan in Italie zelf. Heeft ook te maken met het aantal PK's en de belasting in Italie zoals eerder gezegt. Blijft jammer. Ik zal Berlusconi eens bellen of ze dat willen aanpassen :lol:
Evengoed wel 6 kilo Alfa boeken gekocht. Het blad Quatroroute brengt een serie uit over Alfa en het 100 jarig bestaan. 10 boekjes van ieder 10 jaar tijdslijn Alfa met daarbij een schaalmodel 1:24 en een klein boekje over dit schaalmodel. Voor maar E 18,99. Dat is voor nix. Maar ja het komt iedere maand uit. Ik zal eens kijken of ik dit iedere maand opgestuurd kan krijgen vanuit Italie.
Tuurlijk en daarom barst het van de BMW en Audi's :roll:
Maar ook mij viel het natuurlijk op.
Maarja ik heb de Giulietta meerdere keren zien rijden en wordt er niet koud of warm van.
Delta's zie je errug veel trouwens.
In 1995 zag je nog behoorlijk veel Alfa's rijden, daarna iedere Italie trip die ik ging minder en minder.
Ach ik rijd tegenwoordig ook in een 3-touring en vind het top, ben bang dat de Italianen precies zo denken.
:?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 08, 2010 17:25

Evengoed wel 6 kilo Alfa boeken gekocht.
Wéég jij je boeken? :shock:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo aug 08, 2010 18:17

zojuist terug uit Pisa, heerlijk ijs daar :D

heb heel weinig Alfa's gezien, wel een 33, een 164 en wat 147 en 159 maar erg weinig...
156

Alfa Nord
Guru
Guru

ma aug 09, 2010 15:22

Is al jaren zo inderdaad. Italianen kiezen voor status. Alfa is voor een Italiaan wat voor Nederlanders een Opel is, doet ze werkelijk niks! Lancia b.v staat veel hoger aangeschreven in Italie. Tsja... Als je nog leeuke oude Alfa`s wilt zien/kopen moet je naar Griekenland. Of helemaal in zuid Italie, Sardinië en Sicilië ook nog wel.

marcoloco
Full Member
Full Member

ma aug 09, 2010 16:03

Dus als ik volgend jaar naar Italie ga,gaat het dus zwaar tegenvallen wat betreft alfa's :?:
AR 156 sportwagon V6 2.5 24V Q-system.
Audi RS4 avant 4.2 V8 Quattro. MTM (530pk)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”