Is al jaren zo inderdaad. Italianen kiezen voor status. Alfa is voor een Italiaan wat voor Nederlanders een Opel is, doet ze werkelijk niks! Lancia b.v staat veel hoger aangeschreven in Italie. Tsja... Als je nog leeuke oude Alfa`s wilt zien/kopen moet je naar Griekenland. Of helemaal in zuid Italie, Sardinië en Sicilië ook nog wel.
En daarbij is het voor veel Italianen ook nog dat als je in een AR rijdt je min of meer 'bij de Politie zit'
In de tijd dat ik in Italie woonde en werkte werd ik regelmatig gevraagd waarom ik toch met die oude Alfa's bezig was, de meeste Italianen geven de voorkeur aan Audi of soortgelijk.
Wij komen zo'n twee a drie keer per jaar in Italie en het straatbeeld veranderd snel. De 75 en 33 worden nog wel regelmatig gespot maar toch wel in kleine aantallen. Maar in Nederland is een 33 ook niet meer dagelijks te spotten. Verder tijdens onze recente vakantie in Le Marche wel een Giulietta SS in het wild gespot en in Friuli Venezia Giulia een Spider Duetto Osso di Sepia en.......een Sud 1.2N typeII. Deze Sud heb ik al wel vaker gespot in de buurt van Trieste. Maar klassiekers komen alleen nog tijdens weekeind dagen uit de stalling voor een 'Raduno'. Min of meer gelijk aan de situatie in Nederland. Echter daarin tegen staan er in de diverse garages wel heel fraai spul. In een stad als Trieste weet ik een Lancia Stratos, originele staat en geen rallies of wat dan ook mee gereden, en een Cisitalia 202C, en diverse kleine ultra lichte jaren vijftiger jaren creaties op basis van Fiat techniek zoals Stanga etc.