Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo aug 25, 2010 22:45

Als zo'n los pompje er mee stopt kost het je meteen een turbo.. :(

een t-stukje en een slang vanaf de oliedruksensor is de makkelijkste en meest gebruikte manier. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo aug 25, 2010 22:53

Weet jij de maximale druk die zo'n t25 mag hebben voor de olie tussen de keringen uit spuit? Als je motor koud is kan het wel eens 4 bar zijn...
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo aug 25, 2010 22:55

Gebeurt niet zo snel hoor :wink: ... en je kunt altijd nog een restrictor ertussen maken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo aug 25, 2010 23:39

Is het goedkoopst om het idd van de sensor af te pakken, maar kan ook op het sensorgat van de oliekoeler die ik aanraad om te plaatsen.
Waterkoeling zou ik ook doen, simpel van je kachel te pakken...
Zo'n restrictie zou ik zeker inbouwen, wel afstelbaar natuurlijk. Zit op het ts turbosetje wat ik hier heb liggen ook, anders ging ie roken.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

wo aug 25, 2010 23:47

Is het goedkoopst om het idd van de sensor af te pakken, maar kan ook op het sensorgat van de oliekoeler die ik aanraad om te plaatsen.
Waterkoeling zou ik ook doen, simpel van je kachel te pakken...
Zo'n restrictie zou ik zeker inbouwen, wel afstelbaar natuurlijk. Zit op het ts turbosetje wat ik hier heb liggen ook, anders ging ie roken.
Voor het mooie moet er een metertje op... Ik heb van de saab een oliekoeler afgehaald, mooi en vers dingetje. Als ik de olie aftak van de koeler, dan haal ik dus wel druk weg bij de motor...kan geen kwaad dus? Zijn alle TS en Nord motoren voorzien van gelijkwaardige oliepompen? Of heeft een turbo blok een oliepomp met hogere opbrengst?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

do aug 26, 2010 18:23

Volgens mij heeft de 1.8Tb geen andere oliepomp maar ik kan me vergissen. Ooit stonden er ergens alle verschillen opgesomd, geloof door Andretti Moletti. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

do aug 26, 2010 18:43

Jah maar volgens mij is die forum moe :P Erg jammer, die heeft het wiel al uitgevonden. Ik heb het Corky boek besteld overigens.

Lachen die saab rijders... ik kreeg dit opgestuurd;

"ik heb wel interesse in dat rode ding op het motorblok" en "dat dingetje(incl. bevestigingsbeugel) bovenaan je radiator" Das de bobine cassette die duur is en vaak stuk gaat en de boostcontroller valt toch echt onder turbo delen die ik nodig heb :P
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

do aug 26, 2010 19:21

Stuur hem maar een pb, reageert hij vast wel op. :wink:

Nieuwe DI cassette kost 250 euro geloof ik... :( Mijne is gelukkig goed. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr aug 27, 2010 19:03

Zo, een 164 blokje gehaald bij Danny... nu nog even bedenken hoe ik het uit de auto haal, best zwaar.

Eigenlijk zijt zo'n 164 blok er veel mooier uit. Ik moet maar eens gaan uitvogelen wat ik kan combineren. Er zit namelijk zo'n moderne stuurbekrachtiging op, iets van een koeling bij het oliefilter en nog meer moois zoals van de platte riemen ipv V-snaar. De kop nodigt ook uit, die gaten van de verdelers die ik niet meer nodig heb zitten er niet helemaal meer in, alleen de thermostaat zit lastig.

Straks even fototjes maken.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr aug 27, 2010 19:49

Zo te horen is dat het nieuwere type blok dat ook in de 155 zit. Het onderblok heb je niks aan in ieder geval, past niet in een transaxle. Oliepomp en filter e.d. maken dan ruzie met een motorsteun en de carterpan e.d. past ook niet. :wink:

Kop is idd mooier als van een 75, staat veel opgeruimder zonder die verdeler voorop. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo aug 29, 2010 16:43

Ik zie dat de gasklep van de saab veel kleiner is dan die van een standaard TS. De saab is een 2.3 liter motor.

Heeft dit een reden? Is het wijselijk om de kleinere gasklep van de saab te gebruiken? Ik moet mijn corky boek nog lezen maar ik kan zomaar bedenken dat met druk vulling een grote klep niet handig is ivm doseren..
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr sep 10, 2010 15:53

Okee, even wat gerekend naar aanleiding discussie met Dre

Ok, i found that an Alfa 75 TS has a 1962 cm3 displacement
a 54.5 cm3 combustion chamber

1962 + (4x54.5)= 2180

218:2180 = 1:10

Which means it is definitely 1:10 and no rounded number.

The diameter of the piston is 84 mm = 8.4 centimeter

if I use 1,5 mm shorter conrods i have 0,15x (pi x square4,2) = 8,3 cm3

So instead of having 54,5 cm3 i have 54,5+8,3= 62,8 cm3

1962+(4x62,8 )=2213,2

251,2:2213,2 = 1 : 8.8

Is copy past van alfaBB, geen zin om te vertalen maar om een lang verhaal kort te maken.... compressie wordt 1 op 8.8.... Mooi toch?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Andretti Molletti

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr sep 10, 2010 18:52

Ja, daar kan ik wel mee leven. 8,8 is beter dan je 8,0 ;)

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

vr sep 10, 2010 18:55

Ja, daar kan ik wel mee leven. 8,8 is beter dan je 8,0 ;)
Inderdaad, nooit "een gevoel" negeren.

We kunnen dus stellen, per mm je 0,8 minder gaat comprimeren, handig om te weten.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Andretti Molletti

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr sep 10, 2010 18:59

Voor slagverandering wel, voor vlakken moet je ietsjes "btw" rekenen ivm taps toelopende verbrandingskamer (als je dus meer compressie wilt, want dat is de normale weg ;) )

Terug naar “Tuning onderwerpen”