Henk156
Newbie
Newbie

Problemen bij vervangen ashoes

wo sep 08, 2010 15:37

Het gaat om een 156 SW, 1.9 JTD uit 2001.
Ben aan het klooien met een lekke ashoes, buitenste aan de bestuurderskant. Daarvoor moet de bovenste bout die de vork aan de veerpoot verbindt los. Zit dus muurvast!

Verder krijg ik de as niet uit het fusee/lager blok. Die hoort toch gewoon los te komen zodra er ruimte komt....
Ben benieuwd of ik, als dit wel loskomt de hoes zou kunnen verwijderen zonder de hele as eruit te halen...

Het lukt niet om de as eruit te krijgen zonder die vork te verwijderen, daarvoor is de doorgang te klein en de onderste draagarm kan niet voldoende omlaag om ruimte te maken.
Alternatief zou zijn om de draagarm van het subframe los te halen maar weet niet zeker of het dan wel gaat lukken om de as er tussenuit te frummelen. Daar komt bij, ik heb de draagarmen recent vervangen, ook zonder die vork los te halen en het was een crime om de nieuwe draagarm netjes op zijn plek te krijgen om deze aan het subframe te monteren.

Ik heb 'm nog niet helemaal losgehaald maar na het losdraaien van de 6 boutjes die de flens aan de bakzijde klemmen komt er olie tussen de flens vandaan. Hele mooie schone olie. Ga ik daar ook nog een lekke keerring aantreffen?
Om wat tijd te winnen heb ik de hoes zolang maar geplakt, dit gaat al een dikke 1000 km goed maar wil de zaak wel een keer in orde gaan maken.

Wie heeft dit vaker gedaan en kan me een beetje op weg helpen met wijze raad?

indy
Advanced Member
Advanced Member

RE: Problemen bij vervangen ashoes

wo sep 08, 2010 16:35

Is het niet mogelijk om de onderste fuseekogel los te halen en de naaf opzij te trekken? Als de homokineet in de naaf blijft vastziitten kun je de moer er gedeeltelijk weer op draaien. En terwijl je de naaf wat aantrekt, tik je met een hamer op de kop van de spie.

Een goede kogeltrekker is eigenlijk wel een must voor dit soort dingen.

Succes het kan een lekker kliederig werkje zijn als de hoes stuk is :wink:
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Aukje&Bart
Advanced Member
Advanced Member

RE: Problemen bij vervangen ashoes

wo sep 08, 2010 23:21

Alleen onderste fuseekogel los en de schokdemper bevestiging aan de draagarm (die lange bout) losnemen en dan moet er genoeg ruimte zijn om de homokineet uit het lager/flens te drukken
In ons bezit;
Alfa 156 1.8ts sw 2006 facelift
Alfa 156 1.8ts 2001
Alfa 33 1.7 QV trackday project
Maserati Biturbo
Lancia Thema 8.32 Ferrari
Gehad;
Alfa 156 GTA
Alfa 155 2.5 v6
Alfa 33 1.4 IE
Alfa 33 Imola
Alfa 156 1.8