Heren,
Ik ga proberen e.e.a te verduidelijken. Geschroefde- of gelaste rolkooi, historisch, modern, alu, staal...Ik zie erg veel voorbij komen.
Het hangt er vanaf wat je wil gaan doen, maar als je iets serieuzer aan de gang wilt, lees dan onderstaand eens op het gemak door. Een OMP of Sparco rolkooi heeft GEEN FIA certificaat. Er zit een mooi papiertje bij, echter is dat een fabrikanten-verklaring die zegt dat er VOLGENS FIA reglement wordt gebouwd. Aluminium heeft een duidelijk andere treksterkte en elasticiteitsmodus, en dát is waar het bij de FIA om draait, let op, heren, de FIA is een instantie VOOR de autosporter, ze dokteren uit wat veiliger is, maken regels, stellen deze jaarlijks bij. Dit doen ze voor jou!! Even simpel gezegd, ze proberen ervoor te zorgen dat je niet dood gaat, tijdens een zware crash!!
De Annexe K staat geschroefde kooien toe ( historische autosport). Is er door iedere goedbedoelende knutselaar in te maken, maar het blijft minimaal, deze kooien. Minimale buismaten, minimale aantal buizen....De FIA doet dit uit historisch oogpunt. Een Giulietta Sprint met een high-tech Multi-point kooi met overal kruizen is dan ook geen gezicht!
Gelaste kooien zijn vele malen veiliger, mits van de juiste materialen en op de juiste manier gebouwd. Wij, als KNAF-erkend rolkooifabrikanten, worden ieder jaar gecontroleerd op kennis, materialen, machines en iedere jaar wordt de Annexe J ( moderne autosport) bijgesteld. Per geproduceerde rolkooi wordt er ook nog eens gecontroleerd op laswerk, ontwerp en materialen, door een onafhankelijke instantie.
Een certificaat op een rolkooi is slechts af te geven op het moment van de daadwerkelijke productie, niet meer achteraf. Wil je dus wat langer met dezelfde auto blijven rijden, maak dan eerst duidelijk de overweging wat je wil gaan doen. Er is geen weg terug...
Ja, een rolkooi met een KNAF/FIA certificaat kost wat meer geld, echter ben je gewaarborgd van een veilige, goede rolkooi, die de juiste bescherming biedt, op de juiste plaatsen. Racen kost geld... Waarom mensen duizenden Euro's uitgeven aan techniek, lijken rolkooien een "sluitpost". Het blijft mij merkwaardig overkomen. Veel mensen vangen aan met "een karretje voor weinig geld", en eindigen vaak met een auto die 20.000 Euro+ kost. Het is eeuwig zonde als er dan dus geen certificaat bij de rolkooi zit...
Uiteraard bouwen deze eerder genoemde KNAF erkende rolkooifabrikanten, ook erg mooie Annexe K rolkooien, weliswaar zonder certificaat, echter uiteraard gebouwd met dezelfde kennis van zaken én conform de Annexe K.
Dát wat betreft veiligheid, specialisten zijn specialisten, ook de KNAF erkend rolkooifabrikanten zijn dat, op het gebied van veiligheid, en veiligheid, dát is wat je wil, als je gaat racen... Vraag jezelf af of je leven niet iets meer waard is, als die 600,-- voor een schroefkooi!!!
Als je twijfelt aan de fabrikant, kijk dan op de site van de KNAF, daar staat de lijst van KNAF erkende rolkooifabrikanten. ( let op, Remola is dus GEEN KNAF erkend producent, lijkt zich er echter wél voor uit te geven...)
Wat snelheid betreft: Uiteraard uitgaand van een juist geproduceerde rolkooi, zal deze extra stijfheid bieden. Zéker als de diverse "pick-up points' van de wielophangingen aan de rolkooi zijn verbonden. Weggedrag van een auto hangt uiteraard af van vele factoren. Echter onberekenbare factoren wil je vermijden. Torsie is een praktisch onberekenbare factor en dus zal een auto met een gelaste rolkooi ALTIJD harder kunnen rijden als een auto zonder. Echter is de afstelling kritischer, dempers en veren, maar ook wielstanden, alles wordt anders... Ja, een Giulia ( Squadra) of een Bertone is een listig karretje en wordt nóg listiger als je de torsie zoveel mogelijk elimineert, maar met de juiste afstelling, motor én coureur, kan je er ook wél erg hard mee ( ik reed zelf 2.02 met een Squadra, ik denk dat heren als Smits, Voerman, Chiapponi, Frankenhout, Leerdam er misschien nog wel harder zouden rijden)
Let op, een Giulia is onworpen in de 60er jaren, dus is het niet zo vreemd dat de auto listig wordt als je er tijden mee rijdt, waarvan Autodelta vroeger nieteens van durfde te droment!
Bovendien kan iedere zichzelf respecterende coureur be-amen dat een "lekker rijdende"auto niet snel is... Een échte rappe auto is nu een keer een listig en gemeen ding. Lekker rijdende auto's, die krijgen een trekhaak , een caravan en dan ga je ermee op vakantie, dát doe je met een "lekker rijdende" auto...beter vies hard, dan mooi langzaam!!!( aldus Huub Vermeulen)
Chroom Molybdeen rolkooien zijn nog immer toegestaan, echter werd dat in het verleden toegepast om gewicht te besparen. Dunnere Cr-Mo buizen hadden ééndere specificatie's als iets dikkere "normale" buizen en dus gebruikten we dunnere buizen, en zo ontstond het gewichtsverschil.
De huidige FIA-eisen schrijven echter minimum wanddikten voor, dus is er geen winst meer te halen, tenzij de KNAF rolkooifabrikant z'n ontwerp laat doorrekenen op sterkte. De kosten hiervoor zijn dermate hoog dat dit slechts voor serie-productie interresant is. Ondanks dat wij ( Autoschade Wielhoven, KNAF erkend rolkooifabrikant) de rolkooien tegenwoordig zelf kunnen ontwerpen in Autocad én doorrekenen op sterkte, zijn de kosten hiervoor (nog) on-evenredig hoog.
Conclusie: Ja, een gelaste kooi is veiliger én sneller, mits goed ingebouwd. De kosten van een rolkooi, geproduceerd door een KNAF erkend rolkooi-fabrikant en mét een certificaat zijn hoger, échter ben je gegarandeerd van een veiliger product. Bovendien vallen de kosten vaak in het niet, bij de totale kosten van de bouw van een fatsoenlijke auto én bovendien blijft de waarde van een auto mét een KNAF gecertificeerde rolkooi ook hoger.
Met mijn bovenstaande verhaal, hoop ik dat we de bomen in het rolkooien-bos weer kunnen zien!!
Met vr.gr.
Peter Popeijus
Autoschade Wielhoven, (uiteraard KNAF erkend rolkooiproducent)