Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Auto zonder papieren (RDW)

vr sep 24, 2010 19:22

Het is iets meer werk, maar zou het een idee kunnen zijn om de "papierenloze" auto in bijvoorbeeld Duitsland
of België op kenteken te krijgen om vervolgens in te voeren in Nederland?
Het is natuurlijk een belachelijke regel, maar we hebben er mee te maken.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Auto zonder papieren (RDW)

vr sep 24, 2010 21:15

Het is iets meer werk, maar zou het een idee kunnen zijn om de "papierenloze" auto in bijvoorbeeld Duitsland
of België op kenteken te krijgen om vervolgens in te voeren in Nederland?
Het is natuurlijk een belachelijke regel, maar we hebben er mee te maken.

Patrick.
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar voor zo'n simpel iets zoveel gehannes.
Maar ff geduld hebben, de FEHAC is er mee bezig hopen dat er iets positiefs uitrolt.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Auto zonder papieren (RDW)

zo sep 26, 2010 22:00

Het is iets meer werk, maar zou het een idee kunnen zijn om de "papierenloze" auto in bijvoorbeeld Duitsland
of België op kenteken te krijgen om vervolgens in te voeren in Nederland?
Het is natuurlijk een belachelijke regel, maar we hebben er mee te maken.

Patrick.
Nee, dit hoeft niet, want de wagen staat in de database van de RDW en kan dus zo ingeschreven worden wanneer hij zijn oude kentekennummer weer terug krijgt.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Auto zonder papieren (RDW)

ma sep 27, 2010 20:04

Het is iets meer werk, maar zou het een idee kunnen zijn om de "papierenloze" auto in bijvoorbeeld Duitsland
of België op kenteken te krijgen om vervolgens in te voeren in Nederland?
Het is natuurlijk een belachelijke regel, maar we hebben er mee te maken.

Patrick.
Alsof een papierenloze auto in een ander EU land invoeren gemakkelijk is, laat staan legaal mogelijk.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Auto zonder papieren (RDW)

ma jan 03, 2011 10:59

Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
Rijksstraatweg 269-V
3956 CP Leersum
T 0343-469955
I www.fehac.nl


Leersum, 17 december 2010


FEHAC behaalt succes tegen nieuwe RDW maatregel over afgifte kenteken voor oldtimers uit het buitenland


RDW geeft bij invoeren van historisch voertuig weer een kenteken af indien men niet beschikt over Deel I en / of Deel II (incomplete originele kentekendocumenten)
Op 10 augustus jl. kondigde de RDW aan, dat per 16 augustus 2010 een aangepaste werkwijze (nieuwe regeling) in werking zou treden, waarbij het verplicht werd om een kentekenbewijs Deel I te overleggen bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig, dat eerder in een andere EU lidstaat was geregistreerd. Deze aanpassing was nodig om op een juiste wijze uitvoering te kunnen geven aan de verplichtingen in de Europese Richtlijn 1999/37 en de Nederlandse wetgeving.

Actie van de FEHAC heeft resultaat
De FEHAC heeft direct bij de RDW tegen deze aanpassing geprotesteerd. De maatregel betekende immers een concrete aanslag op het behoud van het mobiele erfgoed, waarvoor de FEHAC zich al 35 jaar inzet. En nog wel uit een onverwachte hoek. Het mag immers bekend worden verondersteld dat van veel oldtimer voertuigen binnen de EU (van inmiddels 27 landen!) in de loop der jaren de voertuigdocumenten verloren zijn gegaan. Deze voertuigen zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring aangeboden en na goedkeuring kan er opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de eigenaar de bekroning op zijn werk!.

Vele eigenaren van voertuigen, die naar ons land zijn gehaald voor restauratie en waarvan geen officiële papieren beschikbaar waren, reageerden bij de FEHAC. Hun jarenlange inspanning was door deze maatregel immers “waardeloos” geworden. Mede dankzij publicaties van persberichten en uitzendingen via RTL Nieuws is de FEHAC in staat geweest om aandacht te vragen voor dit probleem.

Tevens heeft de FEHAC de RDW geïnformeerd over de situaties in andere EU landen, waar deze maatregel niet op een dergelijke manier is ingevoerd.

Deze landen hanteren veelal de voorwaarde, dat de identiteit van het voertuig vastgesteld moet kunnen worden aan de hand van het chassisnummer en andere voertuig gegevens. De FEHAC werkt daar zelfs aan mee aan de hand van de door de FEHAC afgegeven bouwjaarverklaringen. Daarnaast wordt in onze mede EU landen nagegaan of er niet sprake is van een gestolen voertuig. En als laatste voorwaarde kan aan het land, van waaruit het voertuig afkomstig is, worden gevraagd om een geen-bezwaar verklaring af te geven voor een nieuw kenteken in ons land. Kan aan deze voorwaarden voldaan, dan wordt een kenteken afgegeven.

De door de FEHAC ondernomen actie en de samenwerking tussen de FEHAC en de RDW hebben er nu toe geleid, dat de RDW en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een verzoek bij de Europese Commissie gaan indienen om de betreffende Richtlijn 1999/37 aan te passen. De RDW zal vooruitlopend op en in afwachting van besluitvorming van de EC op dit verzoek, met ingang van 1 januari 2011 het weer mogelijk maken om voertuigen zonder documenten als Deel I en II (incomplete kentekendocumenten) in ons land in te voeren en op kenteken te zetten. Voorwaarde is wel dat kan worden voldaan aan de volgende eisen: positieve identiteitsonderzoek, positieve uitslag op onderzoek naar crimineel verleden van het voertuig en verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat.

De FEHAC en de ruim 60.000 leden, die via hun club zijn aangesloten bij de FEHAC, zijn zeer verheugd, dat de RDW de juiste maatregelen neemt om het cultureel erfgoed in ons land te helpen behouden en de hobby van vele oldtimer liefhebbers weer mogelijk maakt .

Gebruikersavatar
gt1600Junior
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 809
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:16

RE: Auto zonder papieren (RDW)

wo jul 04, 2012 14:53

o.k., ik sta op het punt een Duitse GTV 2000 aan te schaffen met - naar ik tot op heden weet - alleen een officieel import-formulier uit 1986. Auto heeft in NL gestald gestaan sindsdien.
Uit bovenstaande kan ik opmaken dat ik dus wel een NL-kenteken kan aanvragen. Ik ga bij aankoop gewoon de molen in en we zien wel.

AlfaSpiderNL
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: zo apr 08, 2012 19:27
Contacteer: Website

RE: Auto zonder papieren (RDW)

wo jul 18, 2012 21:03

Ik hoor juist verhalen dat het heel makkelijk is om (weer) een kenteken bij een auto te krijgen.
Indien in NL bekend met een eerder kenteken zou het geen probleem zijn.

Wat mij wel verbaasde was dat wanneer je een auto zonder (NL) kenteken uit het buitenland haalt met alleen een aankoopbewijs je een NL kenteken kunt krijgen indien je verklaart onderzocht te hebben of de auto in de EU niet als gestolen geregistreerd staat.
Verklaren is voldoende er hoeft geen bewijs overlegd te worden.

Iemand dit wel eens bij de hand gehad? Het lijkt me nl. een nogal fraudegevoelig werkwijze.
Like onze Spider project page www.facebook.com/AlfaSpiderRestauratie

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Auto zonder papieren (RDW)

wo jul 18, 2012 23:01

Dat is niet helemaal correct...

Had het potentieel bij de poot met een JZ die oorspronkelijk in Italie verkocht is en daar op kenteken gestaan heeft.

In 1985 naar CH geexporteerd (met documenten) en in 1996 naar Duitsland geexporteerd. In 1997 door mij naar NL gehaald. Ergens gedurende het oponthoud in CH zijn de italiaanse papieren van de auto gescheiden.

Voorgelegd aan de RDW en de regel dat als de auto van voor een bepaald bouwjaar is (deze was van 1970 en ik heb niet gevraagd wat de grens qua bouwjaar is) en er aan te tonen is dat ie in de EU toegelaten is geweest (en dat kon in dit geval via de verklaring van de fabriek en het exportdocument naar CH waar het Italiaanse kenteken op staat) en de auto door het vooronderzoek qua "niet-gestolenheid" komt EN APK-waardig is... er gewoon een NL kenteken wordt afgegeven.

Nu was dit een "roller" en geen "driver", laat staan APK-waardig dus was het geheel geen optie maar het kan dus wel degelijk.

Dat je zelf dat vooronderzoek naar niet-gestolenheid zou mogen doen is natuurlijk onzin... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”