Misschien is het minder Octaan maar meer Benzine?

Lees de link dan.Voor eens en altijd:Dan ben je dus toch echt je motor aan het mishandelen. Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten.
Tenzij je natuurlijk een Mito QV rijd, die hebben wel chips die aangepast zijn op ron95.
Geef nou eens een technische onderbouwing want dit gaat mijn pet te boven. Ik snap dit werkelijk niet en heb dit waarschijnlijk ook nooit goed begrepen. En Adriaan wil ook wel weten hoe de vork in de steel zit!
Dit is toch ook geen antwoord???Lees de link dan.
Ja, ik ben te dom om uit de inhoud van deze tekst het precieze voordeel van RON98 (octaanGETAL, excuus, YuriLees de link dan.
Rainier, wil je je verder niet meer in het gedeelte techniek bemoeien met dingen waar je geen verstand van hebt, ik vind het storend en met mij velen. Daarnaast is het ook nog eens gevaarlijk.Lees de link dan.Voor eens en altijd:Dan ben je dus toch echt je motor aan het mishandelen. Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten.
Tenzij je natuurlijk een Mito QV rijd, die hebben wel chips die aangepast zijn op ron95.
Geef nou eens een technische onderbouwing want dit gaat mijn pet te boven. Ik snap dit werkelijk niet en heb dit waarschijnlijk ook nooit goed begrepen. En Adriaan wil ook wel weten hoe de vork in de steel zit!
werkelijk als een tang op een varken slaat en je geen flauw benul hebt waar je het over hebt.Tenzij je natuurlijk een Mito QV rijd, die hebben wel chips die aangepast zijn op ron95
Zou het dan kunnen dat de moderne ecu wel de vervroeging verlaat indien de motor gaat pingelen maar niet vervroegd tot het maximaal haalbare maar tot de maximaal geschreven waarde?Heb je een moderne motor, den heeft deze klop of te wel pingel sensoren. Deze zorgen ervoor de he ECU de ontstekking weer terug verlaat indien de motor toch gaat pingenelen, bij bijvoorbeeld foute brandstof. Echter, nu komt mijn vraag:
In hoevere zijn de huidige motormangement sysytemen instaat om dit 'online' te regelen. Ik bedoel, in het begin waren die klopsensoren enkel ter bescherming van je motor vervroegde indien nodig, maar inhoevere zijn ze nu dat deze werkelijk zijn opgenomen in de benodige parameters om de motor te regelen. Als dit namelijk wel is, kun je door het tanken van benzine met een hoger Octaan getal meer vermogen realiseren in de zelfde motor.
en daarbij loop je dan ook gene risico indien je op ron95 gaat rijden. Ik snap em.Dat is juist zijn vraag, welke vervroegen tot de detonatie grens en welke tot de fabrieksinstelling...Zou het dan kunnen dat de moderne ecu wel de vervroeging verlaat indien de motor gaat pingelen maar niet vervroegd tot het maximaal haalbare maar tot de maximaal geschreven waarde?
De eerste kun je RON102 ingooien en volledig benutten, de tweede kun je ingooien wat je wilt, maar die gaan nooit verder dan de benzine waar de software op geschreven is.
Tot hoever kan je t octaangetal dan opschroeven? Dat zou voor deze auto´s dan toch de meeste efficiënte manier van tuning zijn?bv FSI van volkswagen en andere direct ingespoten motoren (JTS denk ik ook wel maar niet zeker), maar ook bijna alle Saabs.Ben benieuwd welke systemen en of merken daar dan gebruik van maken...
Daarnaast ook een zwik sportieve turbomotoren zoals de EVO's en misschien ook wel de Sub's