arjan900

RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 00:29

Ik snap niet waarom iedereen een hoger Octaagetaal benzine wil. Octaan is alleen tegen het pingelen ofwel vroegtijdig ontbranden in de motor wat ontstaat door hoge compressie. Hoeveel motoren hebben een dergelijk hoge compressie dat ze last hebben van vroegtijdige ontbranding/pingelen...GolfTSI1,4-175PK? Je betaalt behoorlijk meer voor een hoger Octaangetal, Krijg je ook meer?....mijn ervaring is niet. In Italie/Duitsland tank ik altijd Octaangetal 91 lekker goedkoop en mn Alfa 146TS 1,4 rijdt er met skikoffer de laatste keer 1op13,5!

Misschien is het minder Octaan maar meer Benzine?

:?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 08:01

Dan ben je dus toch echt je motor aan het mishandelen. Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten. :roll:

Tenzij je natuurlijk een Mito QV rijd, die hebben wel chips die aangepast zijn op ron95.
Voor eens en altijd:
Geef nou eens een technische onderbouwing want dit gaat mijn pet te boven. Ik snap dit werkelijk niet en heb dit waarschijnlijk ook nooit goed begrepen. En Adriaan wil ook wel weten hoe de vork in de steel zit!
Lees de link dan.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6734
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 08:09

Van wat ik altijd begrepen heb:

Het hogere octaangetal staat een vroegere ontsteking toe door de hogere klopvastheid. Op het moment dat je een lager octaangetal gebruikt bij een motor die afgesteld is op het hogere getal, zou de motor kunnen gaan pingelen met motorschade als gevolg.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 08:27

Lees de link dan.
Dit is toch ook geen antwoord??? :?
Laten we het even leuk houden zeg!

In de link lees ik nergens dat je de motor mishandeld door op ron95 te gaan rijden?
De link is bedoeld voor de squadra chips en ik heb heel veel respect en vertrouwen in squadra maar dat is geen onderbouwing voor het feit dat je de motor aan het mishandelen bent, volgens jou.
Overigens schrijft squadra dat er een kleine kans is op pingelen en niet dat het gegarandeerd is dat je motor gaat pingelen bij gebruik van ron95.

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 09:33

Lees de link dan.
Ja, ik ben te dom om uit de inhoud van deze tekst het precieze voordeel van RON98 (octaanGETAL, excuus, Yuri :wink: ) te filteren...gebrek aan technische opleiding waarschijnlijk.

Wie van de technisch beter onderlegde mannen en/of vrouwen kan deze nitwit 't in Jip-en-Janneke taal uitleggen?

Het waarom begrijp ik een beetje; pingelen tegengaan, wat vermogensverlies kan opleveren, en in het ergste geval motorschade.
Maar WANNEER en met WELKE motor is het nu zinvol om hogere octaangetal benzine te tanken?

Of is de RON95 zo "goed" dat het eigenlijk alleen in extreme situaties nodig is (circuitdagen oid)? Zelfs met de GTA?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Andretti Molletti

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:22

Dan ben je dus toch echt je motor aan het mishandelen. Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten. :roll:

Tenzij je natuurlijk een Mito QV rijd, die hebben wel chips die aangepast zijn op ron95.
Voor eens en altijd:
Geef nou eens een technische onderbouwing want dit gaat mijn pet te boven. Ik snap dit werkelijk niet en heb dit waarschijnlijk ook nooit goed begrepen. En Adriaan wil ook wel weten hoe de vork in de steel zit!
Lees de link dan.
Rainier, wil je je verder niet meer in het gedeelte techniek bemoeien met dingen waar je geen verstand van hebt, ik vind het storend en met mij velen. Daarnaast is het ook nog eens gevaarlijk.
Die link is van een ander (Stephan) en ik vraag om een onderbouwing van jou omdat je zins-snede:
Tenzij je natuurlijk een Mito QV rijd, die hebben wel chips die aangepast zijn op ron95
werkelijk als een tang op een varken slaat en je geen flauw benul hebt waar je het over hebt.
Als je je eigen link leest zie je dat Stephan helemaal geen chips levert voor de Mito, maar alleen software... chips is zoooo 1990 ](*,)
En dan tegen mij zeggen dat ik dom ben

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:25

Het octaan getal geeft aan hoe klopvast de benzine is en hoe hoger het getal, hoe hoger de klopvastheid. "maar wat kun je ermee'!?

Hoe hoger de klopvastheid, des te hoger kun je je compressie verhouding leggen, maar ook (laat hier buiten beschouwing wat als je beide doet en je met beide factoren gaat schuiven) de ontstekking vervroegen.

Het eerste wat je doet als je een ongeblazen benzine motor opvoerd is het (binnen veilige marges) de ontsteking daar waar mogelijk vervroegen. Het liefst de compressie ook verhogen, maar dan moet je al mechanisch ingrijpen. (zuigers wisselen en of kopvlakken).

Nu, Stephan (Squadra) benut deze mogelijkheid. Hij adviseerde dan ook om RON98 te tanken om te voorkomen dat de auto kan gaan pingelen.

Aangeizen de meeste Alfa's maar ook andere oude auto's een gefixeerde onstekings patroon (al dan niet aangepast) hebben. Dit wil zeggen vast gelegd in een veld, waarbij een aantal parameters voor 'de regeling' zorgen:
Motor temp
Gasklep postie
Hoeveelheid lucht
enz.

Maar nergens wordt er 'gevraagd' welke benzine erin zit, deze zal dan ook geen invloed uit oefenen op de uiteindelijk prestaties.

Heb je een moderne motor, den heeft deze klop of te wel pingel sensoren. Deze zorgen ervoor de he ECU de ontstekking weer terug verlaat indien de motor toch gaat pingenelen, bij bijvoorbeeld foute brandstof. Echter, nu komt mijn vraag:

In hoevere zijn de huidige motormangement sysytemen instaat om dit 'online' te regelen. Ik bedoel, in het begin waren die klopsensoren enkel ter bescherming van je motor vervroegde indien nodig, maar inhoevere zijn ze nu dat deze werkelijk zijn opgenomen in de benodige parameters om de motor te regelen. Als dit namelijk wel is, kun je door het tanken van benzine met een hoger Octaan getal meer vermogen realiseren in de zelfde motor.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Andretti Molletti

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:44

Opgeschoond met een sterk schoonmaakmiddel... :x
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo sep 29, 2010 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:48

Heb je een moderne motor, den heeft deze klop of te wel pingel sensoren. Deze zorgen ervoor de he ECU de ontstekking weer terug verlaat indien de motor toch gaat pingenelen, bij bijvoorbeeld foute brandstof. Echter, nu komt mijn vraag:

In hoevere zijn de huidige motormangement sysytemen instaat om dit 'online' te regelen. Ik bedoel, in het begin waren die klopsensoren enkel ter bescherming van je motor vervroegde indien nodig, maar inhoevere zijn ze nu dat deze werkelijk zijn opgenomen in de benodige parameters om de motor te regelen. Als dit namelijk wel is, kun je door het tanken van benzine met een hoger Octaan getal meer vermogen realiseren in de zelfde motor.
Zou het dan kunnen dat de moderne ecu wel de vervroeging verlaat indien de motor gaat pingelen maar niet vervroegd tot het maximaal haalbare maar tot de maximaal geschreven waarde?

Andretti Molletti

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:52

clear
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo sep 29, 2010 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:56

De motoren waar ik enige ervaring mee heb, hebben inderdaad een ECU die in eerste instantie aanneemt dat de gebruiker RON98 tankt, zoals in het instructieboekje staat. Mochten de klopsensoren detecteren dat er pingelen optreedt, dan wordt de ontsteking verlaat tot het verdwijnt. Na uitschakelen van de motor en opnieuw starten begint dit proces opnieuw. Als je nu ineens RON102 (V Power racing bij de oosterburen bijvoorbeeld) gaat tanken, kan het MM echter niet de ontsteking nóg vroeger zertten. Die map zit er domweg niet in. Die 4 octaan'punten' zul je dus niet terugzien in hogere prestaties of iets dergelijks, maar de motor kan op deze brandstof wel onder grotere extremen de vroegere ontstekingstijdstippen habdhaven.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op wo sep 29, 2010 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 10:57

Zou het dan kunnen dat de moderne ecu wel de vervroeging verlaat indien de motor gaat pingelen maar niet vervroegd tot het maximaal haalbare maar tot de maximaal geschreven waarde?
Dat is juist zijn vraag, welke vervroegen tot de detonatie grens en welke tot de fabrieksinstelling...
De eerste kun je RON102 ingooien en volledig benutten, de tweede kun je ingooien wat je wilt, maar die gaan nooit verder dan de benzine waar de software op geschreven is.
en daarbij loop je dan ook gene risico indien je op ron95 gaat rijden. Ik snap em.
Ben benieuwd welke systemen en of merken daar dan gebruik van maken...

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 11:01

Maakt Saab dan volledig gebruik van een actieve detonatieregeling? Is het dan zo dat je er, bij wijze van spreken Ron120, in doet en het systeem dat ook volledig benut?

Andretti Molletti

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 11:02

clean
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo sep 29, 2010 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 11:05

Ben benieuwd welke systemen en of merken daar dan gebruik van maken...
bv FSI van volkswagen en andere direct ingespoten motoren (JTS denk ik ook wel maar niet zeker), maar ook bijna alle Saabs.
Daarnaast ook een zwik sportieve turbomotoren zoals de EVO's en misschien ook wel de Sub's
Tot hoever kan je t octaangetal dan opschroeven? Dat zou voor deze auto´s dan toch de meeste efficiënte manier van tuning zijn?

Terug naar “Algemene Technische vragen”