Op verzoek teruggeplakt:
Bullettooth schreef:
In hoevere zijn de huidige motormangement sysytemen instaat om dit 'online' te regelen. Ik bedoel, in het begin waren die klopsensoren enkel ter bescherming van je motor vervroegde indien nodig, maar inhoevere zijn ze nu dat deze werkelijk zijn opgenomen in de benodige parameters om de motor te regelen. Als dit namelijk wel is, kun je door het tanken van benzine met een hoger Octaan getal meer vermogen realiseren in de zelfde motor.
Dit geldt idd alleen voor de MM-systemen met een äctive detonatieregeling. Saab is hier al vroeg mee begonnen en je ziet de Direct ingespoten benzinemotoren hier bijna allemaal gebruik van maken. De ouder Alfa 16V TS heeft dit (denk ik) niet gezien de leeftijd van het MMS.
Wat betreft je bewering omtrent detoneren:
Detoneren kun je onderverdelen in low speed knock en high speed knock.
Low speed knock komt voor bij wegrijden en is hoorbaar, heeft minimaal gevolg voor de motor, behalve dan dat je vernogen verliest (en dus meer verbruik hebt.
High Speed Knock kun je niet horen en kan een motor binnen een fractie van een seconde volledig verwoesten. Detonatiesensoren zien dit en grijpen in bij de opvolgende verbranding (gaat over millisecondes)
Wat is detonatie? Dat is het ongecontroleerd verbranden van het mengsel waardoor een piekdruk op de zuiger ontstaat die zo groot is dat (druk en temperatuur zitten natuurkundig aan elkaar vast) de zuiger smelt en/of schade oploopt.
Dus ongecontroleerd verbranden. Dit KAN gebeuren door te vroege ontsteking... dit zorgt voor een vlamfront wat ergens het resterende mengsel in een hoek drukt zonder het nog aan te steken en waardoor het spontaan ontbrand. Dit kan weer twee gevolgen hebben: de botsende vlanfronten geven een enorme peikdruk op de zuiger. Of de zelfontbranding is te vroeg en druk al op de zuiger VOORDAT deze naar beneden aan het gaan is...
Om deze ellende te voorkomen gebruikt men benzine met een hoog octaanGETAL... dit ontbrand heel erg moeilijk uit zichzelf en zal dus niet gauw in een hoekje gedrukt voor zelfontbranding en dus ongecontroleerde verbranding zorgen.
OW? Dus als je deze benzine (9 gebruikt KUN je de ontsteking vroeger zetten!! en dat betekent in de auto wereld een hoger rendement (of vermogen of verbruik). Dit komt omdat de druk van de verbranding langer op de zuiger werkt ( je begint eerder met aansteken dus is er meer tijd )
Zo en nu even koffie
PS ik typ dit soort verhalen graag voor de mensen die het oprecht willen weten en geintreseerd zijn. Ik hoor ook graag de argumenten van anderen en hun onderbouwing, maar met opmerkingen zoals die van Rainier155 is het eerdaags echt voorgoed over als dat hier gewoon getolereerd wordt. Niemand is dom en iedereen mag hier om een onderbouwing vragen. In techniek op de man spelen vind ik echt beneden de gordel