Kosta
Guru
Guru

Re: RE: Waar nog RON98?

wo sep 29, 2010 23:52

Toppie topic...sorry dat ik de knuppel gooide in het hoenderhok maar bij de pomp moet ik beslissen of ik er RON 91, 95, 98... in mijn Alfa 146 TS1,4 (welke alles vreet vanaf RON91) gooi en wat het doet mijn motor moet ik afgaan op op topics zoals deze... :D
Super uitleg :D
Minimaal 95 is toch wel nodig denk ik, waarom 91 tanken en risico nemen. Voor die paar centen ?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Fuseekogel

RE: Waar nog RON98?

do sep 30, 2010 08:29

Wilde toch even reageren want er staan hier toch wel enkele dingen die niet kloppen. Shell heeft wel ethanol in zijn benzine, net zoals elke andere RON 95 van elke andere maatschappij. Ook de duurdere "premium" benzines zoals Exellium, XL, V-power enz, overal zit ethanol in. De enige uitzondering (nog) is BP ultimate 98, deze is nog zonder ethanol toevoeging. De 98 die je kan tanken bij de Tango, Q8 en andere stations is afkomstig uit Antwerpen, behalve BP ultimate is er geen 98 te laden in Nederland.

Loodhoudende 98 of 95 is niet verkrijgbaar, het kan zijn dat de pomphouder zelf loodvervanger er in doet. maar loodhoudende benzine is niet verkrijgbaar meer. Behalve dat er echt niet aan te komen is, is de verkoop ook strafbaar.

Witte pompen die slechte kwaliteit zijn of zelfs water bevatten is echt klinkklare onzin. Ten eerste zijn alle 95 benzine voorzien van ethanol toevoeging, als je dit mixt met water heb je echt een probleem. Zogenaamde witte benzine is benzine zonder toevoeging, elke maatschappij heeft zijn eigen toevoeging, de basis benzine is hetzelfde maar de dopes zijn anders. Zie het een beetje als het frisdrankautomaat van de Mac Donalds, deze hebben alle als basis koolzuurhoudend water, de toevoeging bepaald of het sinas of cola smaak/kleur heeft. Witte benzine is gewoon de basis dus zonder enige toevoeging. Rest ladingen en tankjes leegzuigen...? helaas moe tik een bel doorprikken, ik zal niet uitsluiten dat het ooit gebeurt maar de handelaren met kleine pompjes laden gewoon waar de gewone brandstofmerken ook laden. De kwaliteit van de benzine is dus niks minder, je mist de toevoeging.

Er is dus geen sprake van kansjes of wat dan ook. Depots sturen aan handelaren elke dag hun prijzen door, als dat de enige dag wat goedkoper is dan de andere is dat wel een kansje maar ja.. De indianen verhalen die je vaak hoort kloppen gewoon weg niet. Vaak is het gevoel ook heel subjectief, ik heb wel eens met iemand gesproken die vond de 98 van Tango maar slecht, tankte nu Q8 en dat was veel beter. Helaas voor hem, de 98 kwam uit hetzelfde depot, zelfs de vrachtwagen die het bracht was geladen met dezelfde lading en bezocht het Tango station nadat hij klaar was met lossen bij de Q8. Het was in dit geval echt letterlijk dezelfde benzine. Maar toch merkte meneer verschil

:roll:

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

do sep 30, 2010 08:59

Volgens mij kun je gewoon de benzine tanken die de fabrikant voorschrijft. Dat zal voor de meeste auto's RON95 zijn.
Om dan toch RON98 te tanken heeft weinig zin denk ik.
Heb je je auto 'gechipt' (bv sqaudra chip of software) dan is de onsteking is veel omstandigheden vroeger gezet dan standaard,
in zo'n geval is het dan denk ik raadzaam om RON98 (of 97 V-power) te tanken om pingelen te voorkomen (zeker met sportieve,
lees meer toeren maken, rijstijl)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Vitorio
Full Member
Full Member

do sep 30, 2010 09:26

Wilde toch even reageren want er staan hier toch wel enkele dingen die niet kloppen. Shell heeft wel ethanol in zijn benzine, net zoals elke andere RON 95 van elke andere maatschappij. Ook de duurdere "premium" benzines zoals Exellium, XL, V-power enz, overal zit ethanol in. De enige uitzondering (nog) is BP ultimate 98, deze is nog zonder ethanol toevoeging. De 98 die je kan tanken bij de Tango, Q8 en andere stations is afkomstig uit Antwerpen, behalve BP ultimate is er geen 98 te laden in Nederland.
Om hier even op in te springen, is die ethanol niet slecht voor oudere auto's? Ik heb ooit eens ergens begrepen dat als je een (niet voorbereide) wagen op ethanol houdende brandstof laat rijden je rubbers/pakkingkjes etc.. in je brandstofsysteem er aan gaan.. volgens mij waarschuwde de anwb ook om op vakantie niet zomaar e85 te tanken in frankrijk. Nu zal het ethanol gehalte in euro 95 wel lager liggen, maar toch...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 30, 2010 09:30

Om hier even op in te springen, is die ethanol niet slecht voor oudere auto's? Ik heb ooit eens ergens begrepen dat als je een (niet voorbereide) wagen op ethanol houdende brandstof laat rijden je rubbers/pakkingkjes etc.. in je brandstofsysteem er aan gaan.. volgens mij waarschuwde de anwb ook om op vakantie niet zomaar e85 te tanken in frankrijk. Nu zal het ethanol gehalte in euro 95 wel lager liggen, maar toch...
In Nederland wordt, als ik het wel heb, 5% bio-ethanol bijgemengd (mengsel heet dan E5), wat geen probleem is. De ANWB waarschuwde voor de Franse E10, waar dus 10% ethanol in zit wat wel tot problemen kan leiden met o.a. rubbers. E85 is weer een heel ander verhaal, want dat is niet alleen voor je rubbers en dergelijke geen pretje, het heeft ook een veel geringere verbrandingswaarde en een aantal andere afwijkende eigenschappen t.o.v. benzine waardoor alleen speciaal daarvoor ontwikkelde auto's zonder problemen op deze brandstof kunnen rijden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do sep 30, 2010 09:37

E10 waarschuwden ze tegen (10% ethanol bijmenging), E85 (85% ethanol) zou ik ook in normale nieuwe benzinewagens niet gooien. :wink:
Ethanol in normale benzine is onschadelijk, omdat er maar heel weinig van in zit. En het zit erin omdat bij het raffineren van ruwe olie benzine als product ontstaat, wat dus een gemengde vloeistof is met allerlei verschillende C-H verbindingen, binnen een bepaald internationaal vastgelegde norm.

Edit, Yuri zat ook al te typen...

Vitorio
Full Member
Full Member

do sep 30, 2010 10:07

Oeps, e10 ipv e85 dus...

afijn, dat beetje ethanol zit er dus al sinds jaar en dag in begrijp ik.. was bijna bang dat ik structureel aan de BP-ultimate zou moeten met de 33 (en ik verhuis over een maand naar een plaats waar ik zo 4 shells weet, maar geen BP)

Terug naar “Algemene Technische vragen”