zo okt 10, 2010 23:05
Q2 past niet in de TS, maar daar zijn wel weer andere sper-diffs voor te krijgen die ook meer "sperren" dan de Q2, maar de prijs is ook wat duurder dan.
Wij hebben nu een aantal jaar ervaring met de V6, zowel de 12V als de 24V in de Alfa 155. Dit gaat prima, mits je de hele auto opzet met het gegeven dat er een zware motor met bak voorin ligt. Juiste keuze voor het onderstel en remmen is heel erg belangrijk.
Feit blijft dat een voorwiel aangedreven racer met V6 meer banden slijt dan een TS. Als je genoeg budget hebt om voor elke race nieuwe banden te kopen dan geeft dat niets, maar meestal is dat niet het geval.
Voor ons zelf bouwen we geen V6 racers meer. De TS 16V opzet bevalt ons gewoon beter, betere balans, beter sturen etc. En een goed opgebouwde TS is super betrouwbaar en goedkoper dan een goed opgebouwde V6.
Heel veel mensen die willen beginnen met racen staren zich blind op pk's en rondetijden, maar snelle rondetijden rijd men pas als het onderstel en remmen in orde zijn en men door ervaring de auto goed onder controle heeft. Pas als dat in orde is kan er aan meer vermogen worden gedacht. Maar met meer vermogen, begint het afstellen van het onderstel opnieuw, want de auto rijdt dan een stuk harder, en reageert daardoor ook weer anders. Het goed neerzetten van een raceauto blijft een prachtige bezigheid, maar vergt veel tijd en geld en geduld.