Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 15:06

Uiteindelijk moet je doen wat je leuk vind en ik heb zelf ook iets van doen wat anderen niet doen. De 156 Cup wagens zijn trouwens ook niet te duur hoor. Op de diepte punt werd er 1 voor 3.500 euro verkocht en recent ging er een voor 7.500 van de hand. Geen idee of er nog ergens een tekoop staat maar daar heb je wel een kant-en-klare racer mee! Succes iig, :wink:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 16:02

een 156 cupracer had zeker mooi geweest. nadeel is alleen weer dat er geen kenteken opzit. weet ook niet of dat nog kan.
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 16:56

Ik heb juist bewust voor een 3.0 (24V) gekozen, geluid is super, maar het was voor mij de meest betaalbare manier om een betrouwbare 240-250pk te halen met sper, alhoewel ik liever een 200+pk 4 cilinder had gehad
Een vergelijkbare 2.0 met sper is behoorlijk duurder en op de grens van zijn kunnen, waarbij de v6 nog redelijk standaard is.
Merkte met vrijrijden met de straat 155 met 24V al dat die zware V6 niet zo'n groot nadeel was als er vaak wordt geroepen, ik ben geen vergelijkbare 4 cilinder tegengekomen die overtuigend inliep door een hogere bochtsnelheid.
Tuurlijk is een 4 cilinder met 200pk+ in staat om een 24V bij te houden en misschien wat sneller in de bochten te zijn, maar heel groot zijn die verschillen niet.
Een 156 cup is niet te vergelijken met een 147 cup en redt het ook niet tegen een 155 24V, daarentegen zijn ze wel redelijk betaalbaar.
Weet eigenlijk niet of een 156 cup een chassisno heeft en die auto's zijn zo laag en hard geveerd, dat het me geen prettje lijkt om daar mee naar het circuit te moeten rijden.

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 17:02

Is er eigenlijk ook een sper te verkrijgen voor de 156 2.0 ? of alleen maar voor de V6 bakken ?
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 17:07

Jawel, alleen kom je dan bij quaife ed terecht en die zijn weer wat duurder dan de originele Q2 diffs.

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 17:10

oke. Ik heb nu een leuk chassis op het oog wat heel licht is gemaakt. en heb dan nog de keuze tussen ts of V6 blijft toch lastig. Klopt ook wel wat je dat dat met de V6 je op een betrouwbare 250 pk komt zonder heel gek te doen met de motor.
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 17:23

Daarentegen met een enigzins betaalbare 2.0 met nokkenassen en kopbewerking en/of hogere compressiezuigers zijn de kosten nog enigzins te overzien en heb je ook al een snelle auto.
Heb zelf ook weleens over een 145 nagedacht met 180pk 2.0 en heel licht maken en 15" toyo's en kenteken

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 20:00

Q2 in een 156 gaat super en is goedkoop, zou je eigenlijk niet eens over na moeten denken, gewoon doen. Maar gaat wwwer niet op de V6 meen ik! Haal trouwens direct de ABS eruit, dat geeft enkele last! Ben benieuwd wat je gaat doen!
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 20:18

Q2 heb ik ook op mijn V6, zijn dezelfde bakken als bij de diesels

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 20:25

De 155? Weer wat geleerd! En dat ging zonder aanpassingen? Ik meen dat bij de 147/156 V6 types de Bakaansluiting naar het Blok en Dif. anders waren. Ben zelf ook erg content met de Q2. Is de goedkoopste oplossing en werkt wel degelijk, al is het maar om de klappen op te vangen. Bij ed Cup Diesels gingen de bakken geregeld kapot hierdoor.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

Re: RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 20:43

De 155? Weer wat geleerd! En dat ging zonder aanpassingen? Ik meen dat bij de 147/156 V6 types de Bakaansluiting naar het Blok en Dif. anders waren. Ben zelf ook erg content met de Q2. Is de goedkoopste oplossing en werkt wel degelijk, al is het maar om de klappen op te vangen. Bij ed Cup Diesels gingen de bakken geregeld kapot hierdoor.
Q2 waren toch alleen voor de V6 te krijgen en niet voor de TS ?
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 22:44

Ja op de 155, is meer gtv gebasseerd, maar een 156 is niet erg afwijkend.
Q2 past net zo makkelijk als bij een diesel, bakken zijn exact hetzelfde alleen koppelingshuis wijkt af door andere aansluiting op motor.

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

zo okt 10, 2010 23:05

Q2 past niet in de TS, maar daar zijn wel weer andere sper-diffs voor te krijgen die ook meer "sperren" dan de Q2, maar de prijs is ook wat duurder dan.
Wij hebben nu een aantal jaar ervaring met de V6, zowel de 12V als de 24V in de Alfa 155. Dit gaat prima, mits je de hele auto opzet met het gegeven dat er een zware motor met bak voorin ligt. Juiste keuze voor het onderstel en remmen is heel erg belangrijk.
Feit blijft dat een voorwiel aangedreven racer met V6 meer banden slijt dan een TS. Als je genoeg budget hebt om voor elke race nieuwe banden te kopen dan geeft dat niets, maar meestal is dat niet het geval.
Voor ons zelf bouwen we geen V6 racers meer. De TS 16V opzet bevalt ons gewoon beter, betere balans, beter sturen etc. En een goed opgebouwde TS is super betrouwbaar en goedkoper dan een goed opgebouwde V6.
Heel veel mensen die willen beginnen met racen staren zich blind op pk's en rondetijden, maar snelle rondetijden rijd men pas als het onderstel en remmen in orde zijn en men door ervaring de auto goed onder controle heeft. Pas als dat in orde is kan er aan meer vermogen worden gedacht. Maar met meer vermogen, begint het afstellen van het onderstel opnieuw, want de auto rijdt dan een stuk harder, en reageert daardoor ook weer anders. Het goed neerzetten van een raceauto blijft een prachtige bezigheid, maar vergt veel tijd en geld en geduld.
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Rondetijden

ma okt 11, 2010 14:30

La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Rondetijden

ma okt 11, 2010 14:50

Het goed neerzetten van een raceauto blijft een prachtige bezigheid, maar vergt veel tijd en geld en geduld.
Ja, je zou er bijna je beroep van gaan maken... :wink:

Terug naar “Racen - Algemeen”