Het is nu beter gegaan. Ik heb twee dingen ontdekt. Het volume wat door de hoorntjes gaat is erg stabiel, het verhoud zich onderling als volgend:
1 = 23.6387
2 = 25.2187
3 = 24.469
4 = 25.3369
Totaal is geen honderd, want er ging ook geen "100" in. Ik heb gesteld 5 m3 per minuut want, en dit is natte vingeren, bij 5000 toeren per minuut zuigt de motor 2500 keer zijn inhoud aan, dat is 2 liter dus 5000 liter. Omdat het een turbo is zou het 1,5 keer zoveel kunnen zijn maar ik vond dit wel mooi rekenen.
Zoals te zien krijgt de eerste hoorn minder lucht de tweede het meest en de allerlaatste ook wat meer. Dat is te beredeneren met het volgende plaatje van de luchtstroom bij de gemiddelde druk.
Je ziet dat de lucht het eerste hoorntje voorbij stroomt. Je ziet ook dat bij het laatste hoorntje de lucht botst en daarom wat makkelijker door de laatste gaat. Ik zou het beter kunnen maken door de gleuf te verlengen en van vorm te veranderen en te tweaken met de hoek van het conische van de aanvoerpijp.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!