Op SS een waarschuwing gehad voor teveel geluid, 96 db, na die waarschuwing ben ik voor bos uit vrij vroeg naar 5 opgeschakeld en daardoor bleven de db's wel binnen de perken.
Topsnelheid was hierdoor niet eens veel lager dan voluit in 4 door te gaan, ondanks dat het gevoelsmatig behoorlijk wat lijkt uit te maken.
Besloten om voor deze laatste race het uitlaatsysteem ongewijzigd te laten en dus maar eerder op te schakelen, ook bij het opkomen voor het scheivlak en het stuk voor de audi s, besloten om het eens te proberen om hier ook naar 5 te gaan, minder stress voor de motor en wat meer rust in de auto.
Was wel even wennen, maar leek in de praktijk niet langzamer dan daarvoor, echter ook niet sneller.
Dit keer besloten om op de wtcc banden 240 te gaan rijden, aangezien ik hier nog weinig tot geen ervaring mee had.
Schijnen wat zachter te zijn dan de smallere 225 pirelli D2's waar ik daarvoor mee heb gereden.
In de training nog weinig vertrouwen in de banden, doordat ze moeizaam op temperatuur kwamen in de kou.
Rustig aan gedaan en daardoor ook verrast door de snelste tijd van het veld, 2.06.
Kwalificatie voelde al flink wat beter door de hogere buitentemperatuur, echter geen snelle tijd kunnen zetten door geel ivm uitstapje rogier.
Uiteindelijk in de laatste ronde nog voluit kunnen gaan en ondanks foutje in audi s , toch nog 2.05.1 , goed voor een 3e plek.
Merkte wel al dat de banden wat leken te gaan smeren aan het eind van de kwali.
Race 1 , redelijke start gemaakt, 1e meters niet lekker weg, maar daarna toch snel de 2e plek kunnen pakken en geprobeerd bij gerben aan te haken.
Banden voelde eigenlijk best lekker, maar ik merkte dat ik behoorlijk ruw aan het rijden was om serge voor te kunnen blijven.
Uiteindelijk serge voor moeten laten gaan en gerben werd ondertussen ook al steeds kleiner.
Geprobeerd om het gat met serge zo klein mogelijk te houden, maar hierdoor flink verremd voor de bocht zonder naam.
Weer een tijdje een eenzame race gereden en merkte dat ik weer afzwakte, heb dit snel als ik niemand voor me heb.
Op een gegeven moment zie ik Lars steeds dichterbij komen en die passeert me in de tarzan.
Weer geprobeerd mijn tempo op te voeren en snelste ronde voor mij van de dag gereden (2.04.6) en vrij snel de aansluiting weer gevonden en erlangs op het rechte stuk, maar Lars liet het
hier zomaar niet bij zitten en dacht: jij gaat niet later remmen dan ik.
Scheelde inderdaad heel weinig, echter in mijn nadeel want ik blokkeerde in de binnenkant voor tarzan en schoot rechtdoor en pakte een stukje zandbak mee en Lars dook er aan de binnenkant langs.
Hierna niet meer in kunnen lopen. De 155 kreeg steeds minder grip en onderstuurde als een gek, bij elke bocht amper grip en een geluid uit de banden alsof het profiel tot de draad toe op was.
Tempo lag ondertussen zo laag dat ik moeite had om Volvo's in te halen, overwogen om op te geven, maar ik lag 4e en zag nog geen achterliggers.
Had de grootste moeite om zelfs in dit lage tempo de 155 op de baan te houden.
20 liter brandstof blijkt dus ook te weinig te zijn voor 12 race ronden,met flink inhouden bij uit accelereren als gevolg.
Echter in de laatse ronde kwam wijnand snel dichterbij en kon ik mede door een fijne Volvo de groene alfetta nog net genoeg blokken om als 4e te eindigen.
Niet leuk om zo 4e te worden.
Had verwacht dat de yokohama's compleet versleten waren, maar dit viel mee en er was eigenlijk weinig aan te zien.
Weet niet waarom ik zo snel steeds minder grip had, misschien iets te wild in de eerste ronde.
Race 2, de smallere pirelli's gemonteerd met de geleende krik van Michel
Deze banden deden het goed op SS, maar toen was het bijna 15 graden warmer.
2x bijna van de baan met opwarmen doordat deze harde banden, maar heel moeizaam grip krijgen.
Weer redelijk goede start en gelijk weer 2e en gelukkig weer grip, alleen de achterbanden werden maar niet warm, daardoor een wat linke kont, maar dat zou alleen maar beter worden.
Uiteindelijk weer door serge gepasseerd in de tarzan, moet volgende keer toch wat meer weerstand gaan bieden om het inhalen wat lastiger te maken.
Aanhaken ging nu wat beter en het gat werd niet snel groter, kon redelijk lang bijblijven, tot de code 60.
Begon te twijfelen over de regels van code 60, was het nou pas weer voluit na start/finish, maar voor dat ik daar achter kon komen, zag ik lars en wijnand al voorbij komen.
Beide liepen snel uit en het duurde weer even een ronde voordat ik er weer lekker inzat, banden gaven gelukkig wel weer vertrouwen en uiteindelijk wijnand weer kunnen passeren en op jacht naar lars, maar die was er inmiddels vandoor gegaan. Gat nog iets dicht kunnen rijden, maar toch nog een 1,8 sec achterstand op start/finish.
Wel leuk gereden, had er een goed gevoel over ondanks de 4e plek, maar toch iets teleurgesteld in de tijd van 2.06, gevoelsmatig leek het sneller, maar weinig alleen gereden.
Ook aangenaam verrast door de Rookie of the Year titel:D
Terug kijkend op het eerste race seizoen, is de 155 24V erg snel en betrouwbaar gebleken.
Buiten wat opstartproblemen met een te klein remsysteem heb ik gewoon geen technische problemen gehad voor en tijdens de races.
Alleen een los uitlaatrubber zorgde zondag voor flink wat stress tijdens het opstellen vlak voor de 2e race.
Alle rijders en betrokkenen, bedankt voor een mooi jaar.
Linds, je hebt weer hele mooie foto's gemaakt, super!!
