Volgens een of ander onderzoeksburo zouden er 15 doden en 200 gewonden meer per jaar vallen als er op de "geschikte stukken" snelweg de maximumsnelheid omhoog zou gaan. Vervolgens worden er in het artikel op onder meer de NOS site een boel hele foute getallen genoemd. Het zou gaan om 4000 km rijstrook, wat de helft van het rijkswegennet zou zijn. Ten eerste, rijstroken op 3baans wegen zijn er alvast 6. Dan is elke kilometer weg al 6 kilometer rijstrook. Verder is het rijkswegennet meer dan alleen snelwegen, ook bijvoorbeeld de provinciale weg tussen Juinen en Ter Weksel is daar onderdeel van. Er wordt de suggestie gewekt dat de helft van de snelwegen ineens naar 130 zouden gaan en dat is absoluut niet waar.
De statistiek is voor zover ik kan achterhalen gebaseerd op een model wat voor 80 km/h wegen is ontwikkeld. Dat gaat dus over wegen met blinde bochten, sloten, bomen en tegenliggers. Als je op zo'n weg 120 gaat rijden en je komt in een ongeluk, heb je vast een redelijk grote kans dat je gewond of dood bent. Als je inplaats daarvan 130 km/h gaat rijden, wil ik best geloven dat de kans tijdens een ongeluk 15% hoger is. Maar..... op snelwegen zijn geen bomen, tegenliggers, enzovoorts. Verder, van de 100 doden die per jaar op de snelweg vallen, hoeveel daarvan vallen tijdens het rijden van exact 120 km/h? Iets zegt me dat daar totaal geen gegevens over zijn, maar de gemiddelde snelheid op de snelweg is alvast minder dan 120 km/h en die zal als de snelheid op bepaalde baanvakken naar 130 gaat, ook geen 130 km/h worden voor alle snelwegen bij elkaar.
Het rapport en rekenmodel lijken me dus op z'n zachtst gezeg nogal krakkemikkig.
Wie weet meer? De gegevens en rekenmodellen waar dit soort orakel-rapporten op gebaseerd zijn, zijn over het algemeen lastig te vinden.