Hoe plaats ik afbeeldingen bij mijn berichten?
Eigenlijk plaats je geen afbeelding in je bericht maar een verwijzing naar die afbeelding die ergens anders op internet staat. Die verwijzing maak je door het adres van de afbeelding tussen zogeheten 'tags' te zetten. Door die tags weet je browser waar de afbeelding staat en geeft hij deze weer in je scherm.
Voorbeeld:
http://www.websiteoverautos.nl/gallery/ ... lfetta.jpg[/img].
(Dat je hier nu geen plaatje van een blauwe Alfetta ziet komt omdat we voor dit bericht de BBcode uit hebben gezet).
Wil je een eigen afbeelding in je bericht opnemen, dan moet je deze eerst uploaden naar je eigen website of één van de vele foto-hosting sites. Verwijzen naar een map op je eigen PC werkt niet. Veel foto-hosting sites zijn gratis voor de eerste paar honderd of duizend afbeeldingen en bieden daarnaast betaalde accounts. De werkwijze en voorwaarden verschillen van site tot site. Voorbeelden van foto-hosting sites:
-
www.photobucket.com
-
www.mijnalbum.nl
-
www.flickr.com
-
www.imageshack.com
-
www.imagebam.com
-
www.tinypic.com
Sommige sites vereisen geen registratie, zoals tinypic. Het nadeel van de gratis accounts is dat de eigenaar van de website op elk moment de service kan beëindigen waarmee je afbeeldingen van het internet verdwijnen en dus daarmee uit je bericht. Dat deed ook tinypic in 2010 hoewel de beslissing na een week weer werd teruggedraaid.
PROBLEMEN, OORZAKEN EN OPLOSSINGEN:
P: Ik zie alleen het adres van de afbeelding staan met de tags ervoor en er achter.
O: Controleer op de tags in orde zijn: [img] vooraan, [/img] achteraan, zonder spaties tussen tags en adres. Hoofdletter of kleine letter maakt geen verschil.
O: Controleer of je niet per ongeluk url-tags hebt gebruikt in plaats van img-tags. Pas de tags aan.
O: "Schakel BBCode uit in dit bericht" is aangevinkt. Klik op "wijzig" en haal het vinkje weg (onderaan, vlak boven de OK-knop)
O: Sommige sites zetten nog een stuk achter de naam van de afbeelding, vaak met een vraagteken, bijvoorbeeld:
http://www.websiteoverautos.nl/gallery/ ... iodqw9ecsw[/img]
knip alles na 'jpg' er uit.
O: de site staat geen hotlinking toe. Kies een andere afbeelding.
P: Ik krijg wat anders te zien, bijvoorbeeld 'bandwith exceeded', 'no hotlinking', alleen het adres in tekst of een raar plaatje.
O: De mededeling geeft het probleem al aan. Kies een andere afbeelding.
P: Ik heb het bovenstaande gecontroleerd en/of aangepast maar zie nog steeds geen afbeelding.
O: Je hebt een typefout in het adres gemaakt. Herstel de fout.
O: De afbeelding is verwijderd van de plaats waarnaar verwezen wordt. Kies een andere afbeelding.
O: Je browser is zo ingesteld dat hij geen afbeeldingen weergeeft. Pas de instellingen aan.
O: De site waarop de afbeelding staat, staat in de zwarte lijst van je adblocker. Pas eventueel je adblocker instellingen aan.
O: De server waarop de afbeelding is gehost heeft problemen. Wachten af of kies een andere afbeelding.
TIPS:
- Niet iedereen heeft supersnel internet. Ook komen steeds meer bezoekers op het forum met mobiel internet. Hou daarom de afmetingen van je afbeelding beperkt.
- Formaat afbeeldingen bij voorkeur onder de 1000 pixels voor de langste zijde.
- Plaats niet teveel afbeeldingen in je bericht. Bij grote afbeeldingen is een stuk of vijf voldoende.
- De moderators kunnen afbeeldingen uit je bericht verwijderen als er klachten zijn over traag laden van de pagina.
- Denk om auteursrechten. Strikt handhaven door de moderators is vrijwel onmogelijk, het is aan de gebruikers zelf om de wettelijke regels te respecteren.
- Doe in ieder geval zoveel mogelijk aan bronvermelding.
- Wees je ervan bewust dat linken naar afbeeldingen op andere websites ten koste gaat van het quotum aan dataverkeer van de betreffende eigenaar.