Je zal alleen het mechaniek moeten aanpassen en hopen dat de kachel inlaat niet in de weg zit.
Je raam zal zelfs over een groter vlak schoon worden dus kan nooit een probleem zijn voor de APK.
Inderdaad lijkt het me geen APK-afkeur, maar praktisch gezien kan het lastig zijn omdat de timing en slag van de wissers nogal nauw komt, ze moeten elkaar niet raken, netjes over elkaar gaan liggen in ruststand, en niet voorbij de ruit vegen in de uiterste stand. Dat is echt een gepriegel om pas te maken, zelfs als je de RHD en LHD wissers en mechanismes erbij hebt, maar als er verder niks in de weg zit (HVAC inlaat zal vaak tegen het schutbord zitten, ik weet niet hoe het bij een 156 zit) kun je er wel uit komen meestal, maar het is behoorlijk veel gedoe. Vooral een hevel bedenken die op de (centraal gemonteerde?), één richting op draaiende wissermotor past en beide wissers netjes bedient is verre van eenvoudig.
[zouteloos achtergrondverhaal]
Bij de typegoedkeuring kan het een ander verhaal zijn, omdat de wissers een bepaald percentage van een zeker oppervlak van de ruit moeten schoonvegen (en niet een percentage van de gehele voorruit). Dit oppervlak wordt volgens een standaard methode geconstrueerd vanuit de 'eyellipse' (grafische representatie van de statistische verdeling van de positie van de oogballen) van een bepaald formaat bestuurder die weer op een gedefinieerde positie van het verstelbereik van de voorstoel zit. Om dit oppervlak schoon te kunnen vegen is bij de meeste voorruiten de 'standaard' montage van de wisserarmen het gemakkelijkst, dat komt omdat je zo het gedeelte in het midden van de ruit gemakkelijk schoon kan vegen. Bij wissers die links en rechts op de hoeken staan houd je een 'V' over in het midden, die in de weg kan zitten. Afhankelijk van het formaat van de ruit, positie en kinematica van de wissers en positie van de eyellipse (en dus de positie en het verstelbereik van de voorstoel...) kan deze 'V' buiten het zichtveld vallen en is het dus geen probleem. Zo zie je bijvoorbeeld dat een aantal relatief hoge auto's, waarin je als bestuurder niet overdreven hoog zit ten opzichte van de daklijn de wissers nog wel eens op de hoeken willen staan. Bij lage daklijnen zul je het niet vaak zien, tenzij de ruit heel schuin ligt.
[/zouteloos achtergrond verhaal]