alfagrl
Member
Member

Re: RE: Van zoefdel naar dame

do jan 28, 2010 20:09

In de spiegels zitten bowdenkabels, deze gaan naar verloop van tijd roesten, waardoor het staalkabeltje vastroest aan de "spriraalveer" waar ze in zitten.
Demonteren is een drama, want de spiegelkappen zitten vastgesmolten / gelijmd om de complete spiegelunit heen. De bowdenkabels vervangen is amper te doen.
De kabeltjes zitten meestal vastgeroest ergens achter de spiegel zelf, achter het alu frame. Dus niet vlakbij het pookje, want daar kom je makkelijk bij.
Een set vervangende spiegels vinden is een optie, maar mooi gangbare zijn zeldzaam.
Wat je altijd kan proberen is om de hele units in een bak met kruipolie te zetten voor lange tijd, en kijken of ze los komen.
Zelf heb ik van 2 spiegels uiteindelijk 1 goede gemaakt, en de kabeltjes weer heel grondig ingevet.
Succes!
Bedankt voor de uitleg, ik ga het tzt proberen, ik heb gezien dat jouw spiegels alle kanten weer op gingen.
Trouwens een mooi gezicht zondag, twee zwarte 75's naast elkaar.
"A bend in the road is not the end of the road. Only if you fail to make the turn"

Gehad: 147 1.6 TS, Giulietta 116 2.0, zoefdel 75 2.0 TS, GT 1.9 Q2

alfagrl
Member
Member

RE: Van zoefdel naar dame

vr apr 02, 2010 23:18

Tijd voor een update.

Laat ik over één ding heel duidelijk zijn, het is nog steeds een del... de weg naar dame is lang en vol bochten.

Wat is er gebeurd sinds de vorige keer?

* de wintertrial hebben we niet gehaald, ik had nog geen nieuw veertje voor de kap gescoord. Uiteindelijk heb ik hier vlakbij bij alfamotive dit essentiele onderdeel op de kop getikt.
De dame houdt nu braaf haar klep zolang haar niks gevraagd wordt.
* een paar scheelstoelen op de kop getikt en geplaatst, dat zit toch duidelijk beter. Waar mevrouw meteen al weer een scheve schaats mee reed, want tijdens de Klei en Zandrit schoot de bestuurdersstoel naar eigen goeddunken naar achteren en naar voren. Een verstelbeugel zat er ook nog niet op dus maar goed dat ik vrij lange benen heb. :?
Gisteren hebben we een afstelmechaniek in elkaar ge McGuyvert met een fietsspaak uit een achterwiel als veer en een stuk ijzer van een brandblusserhouder als beugel.
Schitterend geworden en het werkt nog ook, maar helaas moet ik toch op zoek naar een nieuwe schaats want bij het inhalen van iets traags op de oprit naar de snelweg vloog de stoel weer vrolijk naar achteren. Niet echt veilig.
* de klok vervangen. Moet ook nog een keer opnieuw, want nu doet de dagteller het wel maar de kmstand blijft daar wel iets bij achter en madam flirt naar alles en iedereen door met haar wimpers te wapperen (toerenteller en snelheidsmeter) bij het wachten op rood licht.
* toen het dashboard er toch uit lag meteen de nodige lampjes vervangen, toch fijn als je in het donker je klokken kan zien. :idea:

Na de stoelen- en kloksessie hebben we de klei- en zandrit er mee gereden. Heerlijk los gegaan en de hele dag lekker gereden, :driving:
al liep ze af en toe onregelmatig en sloeg zelfs een paar keer af.
Op de terugweg ging ze echter steeds meer inhouden en uiteindelijk wilde ze niet meer harder dan 80-90 dus de snelweg af.
In het donker in het bos een hoogblonde wegenwachtcallcentermeneer uitgelegd waar ik was gestrand :cry:

Dit keer was 'hopelijk binnen een uur' krap an, bovendien toen hij er eenmaal was had ze een uurtje stilgestaan en bleek uit een proefritje dat er niks meer aan de hand was :oops:
Die sloerie hoopte zeker dat die leuke jonge wegenwacht van een paar weken daarvoor weer zou komen maar mooi niet, dit keer een oudere man. :twisted:
Wat er nou aan de hand was, geen idee, maar ik ben inderdaad zonder verdere problemen naar huis gereden.

Maar daarna, op wat kortere ritjes kreeg ik toch niet de indruk dat ze echt lekker liep, dus donderdag zijn we weer aan de slag geweest.
* Na inspectie van alles wat hoort te vonken besloten we dat mevrouw toe was aan acht nieuwe gouden bougies (lodge golden HLD 25)
* Ook één van de twee verdeelkappen is al vervangen, de andere staat nog in backorder.
* De inlaatrubbers zaten aan de losse kant, dat is meteen verholpen
* Ook de olieafscheider is weer schoon.
* De olie was ondertussen ook naar minimum gezakt, maar voor een del drinkt ze nog niet eens zo veel, hooguit een kwart liter olie per tankbeurt :P
* We waren van plan om het achteruitrijlicht te maken, toen de unit voor het achterlicht er toch uit lag meteen maar even het roestplekje (drie gaten en nog wat korsten) aangepakt.
De staalborstel erover en lekker plamuren.
* Omdat ze toch wel erg sportief klonk is ze tijdens het uitharden van de plamuur ook even op de brug geweest, de uitlaat bleek doorgeroest over 10 á 15 cm.
Hier hebben we netjes (nou ja, netjes..) een plaatje over heen gelast.
Wat nog niet mee viel zo het hoekje om, vandaar dat het achteruitrijlicht fixen en het klokkengebeuren verbeteren uit tijdgebrek nog op de lijst zijn blijven staan.

Echt knapper is ze er niet van geworden, haar uitlaat ziet er plaatselijk uit als een bad case van aambeien:

Afbeelding

Ook dit is weer een stukje plaat van de oude brandblusserhouder. Het sleutelen in een loods naast een dumpplek van oud ijzer heeft zo zijn voordelen.

Eenmaal weer terug op de grond was de plamuur al láng uitgehard. Geheel in stijl met haar dellenstatus komt na het plamuren de dikke laag zwarte mascara:

Afbeelding

Dit was natuurlijk lang niet het ergste roestpunt maar we konden er nu makkelijk bij. Als ze braaf is krijgt ze in de zomer meer plastische chirurgie. :whistle:

De rit terug was snel en een beetje stil, ik mis het geluid nu al :-#
"A bend in the road is not the end of the road. Only if you fail to make the turn"

GT 75V6
Guru
Guru

za apr 03, 2010 12:48

Die schrijfstijl van je, kostelijk! :blue_lol: :lol:

Mooi verhaal ook, leuk om te lezen. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

$ven

za apr 03, 2010 13:13

leuk verhaal idd :wink:
ben benieuwd hoe die word 8)

alfagrl
Member
Member

za nov 20, 2010 13:34

:? Dit topic gaat helaas niet meer aangevuld worden, want de zoefdel is verkocht.
Ik ga haar missen, maar helaas, APK is verlopen en er is voorlopig geen tijd en sleutelplek genoeg om alles wat ze mankeert te verhelpen.
De nieuwe eigenaar wist nog niet of hij haar aan stukken trekt of dat hij hij haar lekker klaar gaat maken.
(voor de APK natuurlijk... :wink:)

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Van zoefdel naar dame

za nov 20, 2010 19:02

Ik proef hier dat er iemand binnenkort een leuk stukje gaat schrijven in het Kbtje onder "Relaas van een Alfadwaas" :wink:
Nou anders wil ik wel een stukkie aanleveren `hoe handelen we schade af`
Wat een ellende is dat.

Gr. Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Terug naar “Projecten”