Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

za jun 16, 2007 22:47

Ja die ken ik ;) Ik doe iets meer aan m'n auto's dan wielen wisselen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo jun 17, 2007 12:26

... en dan ook met assteunen neem ik aan!

Rki
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo jun 17, 2007 14:09

even het topic doorgelezen, en je schuurtje bekeken, maar ik zou als ik jou was een fundering storten.
die hoeft helemaal niet zo groot zijn, mits je er goed aangetrild zand onder hebt liggen.
goed betonstaal erin en het betonstaal in de betonvloer door laten lopen.
een vloertje van een 15cm beton met onder en bovenwapening moet dan wel voldoen.
kun je daarna je schuurtje er zo bovenop zetten.
de vorstrand voorkomt dat je schuurtje de straat op drijft, en vooral dattie een beetje waterpas blijft.
alleen een betonplaat gaat drijven en zakt altijd scheef. het zand wat er onderligt raakt verzadigd met water en loopt dan onder je plaat uit.
een vorstrand voorkomt dat, zodat de druk overal gelijk blijft.
ik wil wel een tekeningetje voor je maken als je interesse hebt
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma jun 18, 2007 00:58

Nee laat maar, tis wel duidelijk nu. Ga nog ff nadenken of ik dit wel wil of dat ik er alsnog tegels in flikker.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
marco_33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: di feb 28, 2006 21:41
Locatie: Eindhoven

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

wo okt 17, 2007 21:04

Hmmz, ik dacht te lezen dat je een brug wou plaatsen? Dan heb je toch echt een constructieve vloer nodig, met vorstrand zoals eerder toegelicht tegen opvriezen, wegdrijven en verzakken.

Hoe staan de zaken er ondertussen voor? Al tot een keuze gekomen?
Vergeet niet te controleren bij de gemeente of je voor het aanbrengen van deze vloer toch niet een (lichte) bouwverguninng nodig hebt.
Zie ook http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online voor een simpele check. Dit geeft je een idee. Telefonische toezeggingen heb je niets aan; zorg dat je alles op papier hebt. Dit laatste wist je al, maar ik zet het er toch maar even bij; je wil niet weten hoeveel mensen dit topic de komende jaren nog nalezen. ;)

Succes,
Marco
alfa 156 2.0 16v TS 1998 Grigio Chiaro (612)
ex: alfa 33 1.7 16v 1993 rosso 130; alfa 155 1.7 8v wb 1995 nero 601

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

wo okt 17, 2007 23:25

Ehm ja, dit topic was er ook nog :lol: De vloer ligt, zelf gestort (ik bleek iemand te kennen die zulks vaker heeft gedaan), nog zonder vorstrand. Daar schijnt ook tempex voor gebruikt te kunnen worden. De garage staat ook al min of meer, nu dus nog achter een brug aan.

De vergunning is aanwezig, had ik sowieso nodig aangezien het gebouwtje qua locatie niet aan de eisen voor vergunningsvrij voldoet. Er staat ook iets in over een telefonische meldingsplicht als er beton gestort gaat worden, hetgeen ik braaf heb gedaan.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

do okt 18, 2007 21:00

Netjes!
=D>
(vergunning, wat is dat? :whistle: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

japio
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:01
Locatie: Beverwijk

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

do okt 18, 2007 22:24

Als je het niet te duur wil maken maar wel duurzaam kan je ook besluiten om je brug op betonnen kolommen te zetten en de rest van de vloer gewoon in de tegels o.i.d.
Scheelt je een berg geld en mits goed uitgevoerd net zo sterk.
Een betonnen vloer met vorstrand en slechts boven en onderin een beetje wapening lijkt mij iets te simpel. De vorstrand moet op zich ook bewapend worden anders werkt de vorstrand niet, nog sterker de rand zou kunnen losbreken van je vloer met alle gevolgen van dien. En het plaatsen van wapening is tijdrovend en arbeidsintensief. Snap je gelijk waar die prijzen vandaan komen.
Tja het is wat zo,n garage. helaas heb ik geen ruimte anders dan wist ik het wel. Succes met de bouw en maak er wat van
Voorzitter Alfa Romeo 147 Club

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

vr okt 19, 2007 21:24


(vergunning, wat is dat? :whistle: )
Heb je niet nodig in Brabantstad. :wink:
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

helbers
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 14:04

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma sep 07, 2009 14:08

SMEERKUIL MAKEN.


Ik heb een origineel idee om een smeerput te maken. Ik ging met dit idee naar de adviescommissie van de gemeente,die geloofden niet in mijn idee, "en datt nog wel met de hand.? "
Natuurlijk moet je wel een vergunning hebben om een smeerput te mogen maken. Ik heb mijn idee uitgewerkt en met groot succes zo als u kunt zien op onderstaande foto

Afbeelding

In het verleden had ik een boor gemaakt om voor mijn vader een waterput te maken . Dit is prima gelukt . De put werdt 5m diep en gaf genoeg water om op te pompen. Zo kwam ik op het idee om dit als geheime wapen in te zetten voor het maken van een smeerput . De boor maakt hele mooie gladde gaten . Zo een boor is niet te koop Daar heb ik naar gekeken.

Afbeelding

Mijn idee was om een muur van paaltjes te maken die als halve maantjes aan elkaar zouden zitten Dit deed ik als volgt . In een avond boorde ik 7 gaten, verdeeld over de totale lengte .Diepte 1.90m..
Daar voor haalde ik op diverse plekken de stoeptegel weg. En dan maar boren . Dan ging er een bewapeningijzer in en dan het vol storten met beton tot 20cm onder de boven kant. Hier voor wel een trechter maken om beschadiging van het gat te voorkomen Zie fig 1. Zand. er over, tegel er op en de auto er weer in

Afbeelding

Fig. 1. [ Plastic emmer en pvc pijp, diameter van 10 cm. Rand omvelzen met warmte.

Na een paar dagen een gat geboord naast de eerste en met een speciale schep Zie fig 2]de zijkanten van de eerste paal afschrapen en een lange lat met aan het eind een lolaborsteltje vastgespijkerd de eerste paal schoonmaken De grond die naar beneden is gevallen weer opboren. Dan weer het zelfde als de eerste paal.. Enz,enz.

Afbeelding
Fig . 2 van hout gemaakt.


Toen de muur klaar was schoot het aardig op. Ik heb toen een kop van beton over de palen gestort tot 10 cm onder de bovenkant Het zand kan als steun voor de bekisting dienen


Afbeelding

Fig.3


Daar na metselde ik halve stoeptegels op deze kop tot een hoogte van 2,85 cm. onder het vloeroppervlak Achter deze tegels monteerde ik een lat om de naastliggende stoeptegels tegen te houden Vervolgens maakte ik 6 planken ter afdekking van de kuil voor samen 4.5m lengte Dikte v.d. planken 2 .85 cm
Toen kon de auto er weer in.
Daar na een dag flink graven met behulp van mijn vader en zo lang mogelijk met een helling voor de kruiwagen.
Zo spoedig mogelijk daar na de bodem gestort, dikte 20cm Bij een beetje grondwater zou ik mischien eerst 5cm hebben gestort en dan de rest. . Dit is het juiste moment om voor het storten aan de elektrische leidingen te denken.

. Hier na een stuclag aanbrengen tegen de palen door storting van beton door het aanbrengen van bekisting op afstand gehouden door 5cm dikke latten. Deze bekisting goed ondersteunen met paaltjes tussen de bekistingen de tegen overliggende muur te klemmen De krachten van beton zijn groot. Ik vulde de ruimte eerst met een beetje beton om lekken onder in te voorkomen en pas later met de storting te beginnen . Ik deed de storting in 2 delen door de bekisting later omhoog te schuiven. Het storten gebeurde met behulp van hulpstuk van fig 4.

Afbeelding


Fig 4. Hout en triplex


De plekken die dan overblijven met de hand gevuld. Later heb ik nog extra een richel op de bodem aangebracht tegen het grond water . Is ook gemakkelijk om de bodem tijdelijk te verhogen

.


PM. De gaten van de palen heb zodanig geboord dat er nog ruimte is voor een kast is.
De breedte van de kuil is 90 cm geworden en de hoogte is 1.70 m. Ik ben zelf 1.81m Idiaal dus.
Voor het mengen van het beton heb ik een karretje gemaakt waar in gat met stop . Afmeting 1.10m bij 0.70m
Aan een kant 2 kleine wieltjes want het moet niet gemakkelijk wegglijden bij het mengen . De hoogte zo dat hij boven de trechter uit komt Boven de gaten rijden , stop er uit. Gemakkelijk hoor.
Het cement mengde ikmet een poeder dat dient om het beton waterdicht te maken Pudlo heet dat spul.
Ik was niet zuinig met cement. Beter te veel dan te weinig Bij elke storting betonijzer gebruikt.
Ik ga er vanuit dat de grond zand is. Klei gaat veel moeilijker maar niet onmogelijk .kost veel meer tijd.
De boor zal, denk ik tussen de 100 en150 euro gaan kosten


MOCHT U HET HELE VERHAAL INCLUSIEF PLAATSJES WILLEN ZIEN KIJK DAN HIER:

http://helbers.webs.com



reacties graag naar helbers@alice.nl

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma sep 07, 2009 14:32

De initiële posting dateert nog van voor de gewijzigde forumindeling, daarom nu verplaatst.

Welkom op het forum! Mooie heldere uitleg!

Ik raad je overigens aan om met behulp van de 'wijzig' knop je email adres aan te passen (de @ veranderen in 'apestaart' o.i.d.), dat scheelt je mogelijk een boel spam.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma sep 07, 2009 16:17

Klinkt erg goed, als snap ik het verhaal nog niet helemaal.

Overigens hebben wij gewoon een poetsbrug gekocht. Ding is hartstikke stabiel en 80-90% van de werkzaamheden kunnen we ermee uitvoeren. Zelfs de V70 en S80 van mn ouders kunnen erop, (die gaan over de 1700kg heen). Het grootste voordeel is dat die verplaatsbaar is, als we em niet nodig hebben ligt die netjes opgeborgen. Bij die van ons hebben we wel lucht nodig, maar dat hadden we al.

Als de auto er op staat, is alles buiten de assen vrij. Afgelopen weekend zelfs heel gemakkelijk de carterpan van een auto vervangen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma sep 07, 2009 17:10

Dit misschien een goedkoop alternatief, werkt prima en staat nooit in de weg.


http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=35315

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4250
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo nov 21, 2010 21:44

Even naar boven schoppen.

Een vraagje in verband met grootse verbouwplannen :-)

Wat zouden jullie doen, een 2 koloms of 4 kolomsbrug.
Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Klopt het dat je een oude 3-fasen 380 V brug op 220 V kan laten werken doormiddel van een condensator?

Alvast bedankt.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo nov 21, 2010 22:13

Wat wil je met de brug gaan doen?
Restaureren van een oldtimer of onderhoud?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat voor een 2 kolombrug.
Handiger in het gebruik voor onderhoud, zeker bij voorwiel aangedreven auto's.
Grootste nadeel is werken aan de dorpels en niet handig als je ook regelmatig in of uit de auto moet tijdens reparatie's.

Ik wil ook een garage gaan bouwen en heb de volgende ideeën:
Een 2 kolomsbrug voor het meeste sleutelwerk
Een kantelbrug voor restauratie aan bodem en dorpels
En in mijn bestaande garage heb ik voor nood altijd nog de smeerput. (handig om de auto van onderen te zien zoals ie op de weg staat)

Een 4 kolomsbrug is mij te groot en vind ze vaak niet praktisch genoeg.
Transaxle loos!

Terug naar “Het Forum Café”