RX is iets wat je zelf voor een hobbybudget op je auto kan smeren. Je smeert het over het algemeen op metaal wat al "aangeroest" is. Als je goed voorbehandelt en netjes kwast, genoeg lagen aanbrengt en dergelijke, werkt het zeker beter dan de verf die er kennelijk al niet zo fris meer op zat. Je kan er op die manier als doe-het-zelver voor een beperkt budget een roestende auto een boel meer jaartjes mee geven dan ie anders nog had gehad.
Als je voor een iets ander budget je auto door een pro laat behandelen, in een professionele werkplaat, met professionele lasapparatuur en dergelijke, zal je andere keuzes maken. Dan is het ineens wel de moeite om alles wat ook maar meer dan vliegroest heeft weg te halen en vers in te lassen. Dan worden alle lasnaden netjes weggehaald en ziet het er weer "fabrieksnieuw" uit. Dan is het ineens wel de moeite om de laatste pitjes roest met roestomvormer te behandelen, epoxyprimer er overheen te spuiten (2 componenten, in de cabine) en daarna netjes alle lagen weer op te bouwen zoals pe1ryx omschreef.
Allebei de methodes hebben hun toepassing. De een is niet perse beter dan de ander, hooguit meer geschikt voor het doel, budget en omstandigheden waarin je ze wilt toepassen.
Ik zou zelf nooit die hele bodem kaaltrekken om wat vliegroest en aangeroeste afwateringsgaten. Als je wat had rondgekeken (en gevraagd) had je precies kunnen weten waar de roestpunten zouden kunnen zitten en had je alleen daar maar hoeven te controleren. Je hebt nu een heleboel werk gedaan wat je ook op had kunnen lossen door alleen wat plekjes te behandelen. Gewoon, staalborsteltje op de boormachine/slijper, kaalborstelen en dan roestomvormer er op (fertan, noverox of verzin een leuke). Daarna zinkspray of epoxyprimer (spuitbusje is ook zo slecht nog niet) er over en een paar lagen verf. Alternatief is inderdaad kaalborstelen en dan de RX-methode nemen. Nadat dat allemaal droog genoeg was een paar lagen schutz er op, al dan niet op PVC basis. Dit had je, buiten droogtijd, misschien een half dagje gekost.
De openingen zou ik wel openmaken. Onder de vastgeplakte teerplaat zit onderin de "gootjes" namelijk nog gewoon lucht. Condens, regenwater en dergelijke lopen via die gootjes je auto uit. Ze zijn echt functioneel. Als het iemand in de fabriek gelukt is om je gootjes dicht te plakken, zou ik even met een bot bijteltje of zo de teerplaat daar wegwerken. Anders blijft er water in je gootjes staan en dat geeft niet het gewenste resultaat.
Ik heb genoeg rondgekeken, kom regelmatig op 156 club forum, en heb genoeg ellende gezien.
Misschien heb ik te veel werk op me hals gehaald, begon ook eerst met zwakke plekken kaal halen, maar schrok daar toch wel van, heb stukken gehad waar je niets aan zag, maar toen ik aan het kaalkrabbelen was kwam de grondlaag er op sommige plekken gewoon vanaf.
Er zat ook roest onder een perfect uitziende tectyl laag.
Interieur moest er wel uit om te kunnen zien hoe de bodem er aan de binnenkant uit zag, gelukkig niets ernstigs, voor het zelfde geld een berg laswerk, liever weten dat het goed is, dan je afvragen wat er onder het tapijt gaande is.
Heb ook kunnen zien dat de auto van binnen goed droog is, en er geen lekkage via ruiten, of duur rubbers is, ook een hele geruststelling.
Het heeft me wel de nodige uren aan gekost, maar in 4 weken tijd heb ik er ook niet ieder avond of hele weekenden aan kunnen werken.
Denk nu in ieder geval nog een tijd verder te kunnen met de 156, hoop de komende 5 jaar het roes tprobleem niet meer te krijgen.
De rx heb ik gekozen, omdat het me handig leek, en als het om een oldtimer ging, zou ik andere middelen gebruiken.
de openingen zitten nu zoals ze al 10 jaar hebben gezeten, heb ze aan de onderzijde goed kaal gemaakt, en geen rottigheid te zien
Het is gewoon een dagelijkse auto, die nog even mee moet, ben binnen mijn budget nog geen andere auto tegen gekomen die me aanpreekt, en de 156 op kan volgen.