HanRomeo
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: zo sep 13, 2009 22:29
Locatie: dessel

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

zo nov 28, 2010 09:36

Goed bezig hoor!

Maar ik zie dit op de zaak heel vaak helaas. Vooral bij de eerste serie 156's, tot begin 2010 ong. Er is heel in het begin ook een modificatie geweest op de afwatering van de airco. (Alles liep naar binnen) en die matten die dan tijden doorweekt geweest zijn, is natuurlijk ook niet al te best voor de auto .

Maar bij de auto's uit 1998/1999/2000/2001 is ook ''slechter'' plaatwerk gebruikt. Want ook sommige Brava/o's, 145/6's en Marea's kunnen dr behoorlijk wat van. Maar vergeet bij de 156 ook niet dat ze toen niet aan te slepen waren zoveel als dr verkocht waren/zijn, dat zal in die drukke tijden ook wel wat ''kwaliteit'' gekost hebben...

Moet zeggen dat ik het bij de147/GT en nieuwe type 156 nog niet tegen ben gekomen. Soms alleen een klein beetje vluchtroest.

Wel roesten de subframe's van de 159/Brera/Spider behoorlijk, die tijd komt vanzelf, kweslie van wachten.
Ik heb een 156 sw TI van 2004 met 100000km dit in de zomer gekocht kwam met de auto thuis en dacht even naar de bodem kijken ik verschoot me een bult redelijk veel vliegroest heb dit een beetje verholpen maar de auto wordt half december alweer overgenomen door de dealer .
Heb nog een 156 van 1999 gehad was 8jaart wanneer hij wegging zat geen spatje roest op!!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: De 156 is een echte Alfa

zo nov 28, 2010 11:40

Een golf 3 roest onder de antenne.... Overal onder de antenne, tot en met de bodem en draagarmen aan toe. Ik ben laatst voor iemand mee geweest om er een aantal te bekijken voor aankoop, maar een golf 2 is minder roestig gemiddeld dan een golf 3.

Alfa heeft het roestprobleem prima onder controle, de leasemaatschappijen en particuliere eerste eigenaren klagen er helemaal niet over. De auto's gaan gemiddeld langer mee dan de 10 jaar die er voor een auto staat bij Alfa, dus er is niets aan de hand. Bij de fabriek zijn ze al sinds de overname door Fiat (en waarschijnlijk daarvoor ook al) gewoon uit gegaan van "genoeg om de economische levensduur te halen" en vooral niet meer. Dat kost alleen maar extra geld in de produktie. Het kleine groepje "zeikerds" dat wil dat er 10 jaar na de stop van produktie nog steeds onderdelen beschikbaar is, of dat een auto langer dan 10 jaar meegaat, moet maar fijn Mercedes gaan rijden, denken ze daar in Italie.

RX is iets wat je zelf voor een hobbybudget op je auto kan smeren. Je smeert het over het algemeen op metaal wat al "aangeroest" is. Als je goed voorbehandelt en netjes kwast, genoeg lagen aanbrengt en dergelijke, werkt het zeker beter dan de verf die er kennelijk al niet zo fris meer op zat. Je kan er op die manier als doe-het-zelver voor een beperkt budget een roestende auto een boel meer jaartjes mee geven dan ie anders nog had gehad.

Als je voor een iets ander budget je auto door een pro laat behandelen, in een professionele werkplaat, met professionele lasapparatuur en dergelijke, zal je andere keuzes maken. Dan is het ineens wel de moeite om alles wat ook maar meer dan vliegroest heeft weg te halen en vers in te lassen. Dan worden alle lasnaden netjes weggehaald en ziet het er weer "fabrieksnieuw" uit. Dan is het ineens wel de moeite om de laatste pitjes roest met roestomvormer te behandelen, epoxyprimer er overheen te spuiten (2 componenten, in de cabine) en daarna netjes alle lagen weer op te bouwen zoals pe1ryx omschreef.

Allebei de methodes hebben hun toepassing. De een is niet perse beter dan de ander, hooguit meer geschikt voor het doel, budget en omstandigheden waarin je ze wilt toepassen.

Ik zou zelf nooit die hele bodem kaaltrekken om wat vliegroest en aangeroeste afwateringsgaten. Als je wat had rondgekeken (en gevraagd) had je precies kunnen weten waar de roestpunten zouden kunnen zitten en had je alleen daar maar hoeven te controleren. Je hebt nu een heleboel werk gedaan wat je ook op had kunnen lossen door alleen wat plekjes te behandelen. Gewoon, staalborsteltje op de boormachine/slijper, kaalborstelen en dan roestomvormer er op (fertan, noverox of verzin een leuke). Daarna zinkspray of epoxyprimer (spuitbusje is ook zo slecht nog niet) er over en een paar lagen verf. Alternatief is inderdaad kaalborstelen en dan de RX-methode nemen. Nadat dat allemaal droog genoeg was een paar lagen schutz er op, al dan niet op PVC basis. Dit had je, buiten droogtijd, misschien een half dagje gekost.

De openingen zou ik wel openmaken. Onder de vastgeplakte teerplaat zit onderin de "gootjes" namelijk nog gewoon lucht. Condens, regenwater en dergelijke lopen via die gootjes je auto uit. Ze zijn echt functioneel. Als het iemand in de fabriek gelukt is om je gootjes dicht te plakken, zou ik even met een bot bijteltje of zo de teerplaat daar wegwerken. Anders blijft er water in je gootjes staan en dat geeft niet het gewenste resultaat.

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

zo nov 28, 2010 14:36


RX is iets wat je zelf voor een hobbybudget op je auto kan smeren. Je smeert het over het algemeen op metaal wat al "aangeroest" is. Als je goed voorbehandelt en netjes kwast, genoeg lagen aanbrengt en dergelijke, werkt het zeker beter dan de verf die er kennelijk al niet zo fris meer op zat. Je kan er op die manier als doe-het-zelver voor een beperkt budget een roestende auto een boel meer jaartjes mee geven dan ie anders nog had gehad.

Als je voor een iets ander budget je auto door een pro laat behandelen, in een professionele werkplaat, met professionele lasapparatuur en dergelijke, zal je andere keuzes maken. Dan is het ineens wel de moeite om alles wat ook maar meer dan vliegroest heeft weg te halen en vers in te lassen. Dan worden alle lasnaden netjes weggehaald en ziet het er weer "fabrieksnieuw" uit. Dan is het ineens wel de moeite om de laatste pitjes roest met roestomvormer te behandelen, epoxyprimer er overheen te spuiten (2 componenten, in de cabine) en daarna netjes alle lagen weer op te bouwen zoals pe1ryx omschreef.

Allebei de methodes hebben hun toepassing. De een is niet perse beter dan de ander, hooguit meer geschikt voor het doel, budget en omstandigheden waarin je ze wilt toepassen.

Ik zou zelf nooit die hele bodem kaaltrekken om wat vliegroest en aangeroeste afwateringsgaten. Als je wat had rondgekeken (en gevraagd) had je precies kunnen weten waar de roestpunten zouden kunnen zitten en had je alleen daar maar hoeven te controleren. Je hebt nu een heleboel werk gedaan wat je ook op had kunnen lossen door alleen wat plekjes te behandelen. Gewoon, staalborsteltje op de boormachine/slijper, kaalborstelen en dan roestomvormer er op (fertan, noverox of verzin een leuke). Daarna zinkspray of epoxyprimer (spuitbusje is ook zo slecht nog niet) er over en een paar lagen verf. Alternatief is inderdaad kaalborstelen en dan de RX-methode nemen. Nadat dat allemaal droog genoeg was een paar lagen schutz er op, al dan niet op PVC basis. Dit had je, buiten droogtijd, misschien een half dagje gekost.

De openingen zou ik wel openmaken. Onder de vastgeplakte teerplaat zit onderin de "gootjes" namelijk nog gewoon lucht. Condens, regenwater en dergelijke lopen via die gootjes je auto uit. Ze zijn echt functioneel. Als het iemand in de fabriek gelukt is om je gootjes dicht te plakken, zou ik even met een bot bijteltje of zo de teerplaat daar wegwerken. Anders blijft er water in je gootjes staan en dat geeft niet het gewenste resultaat.
Ik heb genoeg rondgekeken, kom regelmatig op 156 club forum, en heb genoeg ellende gezien.
Misschien heb ik te veel werk op me hals gehaald, begon ook eerst met zwakke plekken kaal halen, maar schrok daar toch wel van, heb stukken gehad waar je niets aan zag, maar toen ik aan het kaalkrabbelen was kwam de grondlaag er op sommige plekken gewoon vanaf.
Er zat ook roest onder een perfect uitziende tectyl laag. :(
Interieur moest er wel uit om te kunnen zien hoe de bodem er aan de binnenkant uit zag, gelukkig niets ernstigs, voor het zelfde geld een berg laswerk, liever weten dat het goed is, dan je afvragen wat er onder het tapijt gaande is.
Heb ook kunnen zien dat de auto van binnen goed droog is, en er geen lekkage via ruiten, of duur rubbers is, ook een hele geruststelling.
Het heeft me wel de nodige uren aan gekost, maar in 4 weken tijd heb ik er ook niet ieder avond of hele weekenden aan kunnen werken.
Denk nu in ieder geval nog een tijd verder te kunnen met de 156, hoop de komende 5 jaar het roes tprobleem niet meer te krijgen.
De rx heb ik gekozen, omdat het me handig leek, en als het om een oldtimer ging, zou ik andere middelen gebruiken.
de openingen zitten nu zoals ze al 10 jaar hebben gezeten, heb ze aan de onderzijde goed kaal gemaakt, en geen rottigheid te zien
Het is gewoon een dagelijkse auto, die nog even mee moet, ben binnen mijn budget nog geen andere auto tegen gekomen die me aanpreekt, en de 156 op kan volgen.
156 SW GTA
Lotus Elise

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: De 156 is een echte Alfa

do dec 02, 2010 20:59

ben het helemaal eens door te stellen dat je rx gebruikt met hobbybudget en dat de auto zijn levensduur weliswaar verlengt :!: maar niet maximaal. :idea: ..

door simpelweg te stellen dat rx het middel is sla je de vlieg totaal mis en vind ik dit een flink fout advies. :shock:

in mijn ogen ga je na investering van geld en moeite in een project voor de absoluut beste anti-roest behandeling :idea: ,rx is dit niet! :cry:

maar goed iedereen moet het zelf maar weten,rx is idd veel beter dan niets doen...maar voor een beperkte meerprijs kun je zoveel meer halen als je weet wat je aan het doen bent... :wink:

de tijd zal het leren :lol:

je kunt ook zelf een eenvoudige test doen met testplaatjes waar je van alles opspuit (precies in de juiste laagdikten mengverhoudingen,temperatuur ed)

leg het buiten en dan maar wachten.....

maar weer on topic,idd ik heb ook al diverse 156 gelast,onder de stoel is het vaak flink raak :cry: ook types zonder airco had ik die totaal rot waren...
tis duidelijk geen audi :oops:

Terug naar “Projecten”