wij gingen 35 jaar geleden gewoon met zomerbanden op wintersport naar Oostenrijk en een setje sneeuwkettingen mee.
Winterbanden verplicht stellen hier gaat mij ook te ver,doe maar een anti slip curces bij de rij opleiding heb je meer aan.
Ik hoop je ook niet tegen te komen met zo'n uitspraken... Niet iedereen heeft een even goede baan en/of geld in de maand over. Als ik zeg dat ik die paar honderd euro ( per auto, dus ook nog eens twee keer bij ons) niet kan missen zou ik het op prijs stellen als ik niet meteen voor een knakenpoetser of iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten wordt uitgemaakt. Zo.n domme uitspraken kan ik echt heel slecht tegen.Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
En vooral die lui die er nog nooit mee hebben gereden.
Autorijden kost geld. Daar horen ook winterbanden bij.
Mij maakt het niet uit maar ik hoop je niet tegen te komen bij brokken.
Tjerry
Klopt, mijn vorige continental setje was bestemd voor de zweedse markt. Was echt een super sneeuwband.In Noorwegen is winterbanden niet verplicht, daar moeten we banden onder hebben dat past bij de omstandigheden. En dat wil in praktijk winterbanden zeggen. Winterbanden dat hier uitstekend werken, zijn slecht in Scandinavië en hebben daarom een nog fijner profiel dan de banden dat hier verkocht worden. Vergelijk maar Michelin Alpin met Michelin Maxi Ice bijvoorbeeld.
.
Hebben ze in noorwegen geen pikkdeck of spijkerbanden meer?In Noorwegen is winterbanden niet verplicht, daar moeten we banden onder hebben dat past bij de omstandigheden. En dat wil in praktijk winterbanden zeggen. Winterbanden dat hier uitstekend werken, zijn slecht in Scandinavië en hebben daarom een nog fijner profiel dan de banden dat hier verkocht worden. Vergelijk maar Michelin Alpin met Michelin Maxi Ice bijvoorbeeld.
Winterbanden verplichten in Nederland is onzin. All season-banden deugt hier voor een grotendeel van de verkeersgebruikers. Duitsland is alles van hoge Alpen tot aan de Oosterzee toe en het is makkelijker om een landelijke wettelijke verplichting te handhaven dan mensen "gezond verstand" te laten gebruiken. Voor zoals we allemaal weten, dat bestaat niet.
Ik heb de eerste acht jaren in Nederland door de regenseizon gekomen met zomerbanden. Dat was makkelijk. 3 dagen sneeuw in een winter is echt geen uitdaging, en bij ijzel reed ik gewoon niet. Maar afgelopen winter zaten er weer winterbanden onder, mede door het feit dat we naar mijn "Heimat" ging op kerstvakantie. Wat een wekker! Ik rij nooit meer zonder, wat was het relaxed weer fatsoenlijk grip te hebben...
Een slipcursus helpt niet als het geen grip is.
Jawel! "Piggdekk" bestaat nog. (Pigg spreek je uit als het engelse "pig") Maar omdat ook Noorse winters zachter zijn geworden, zijn veel mensen overgestapt naar "piggfritt" ("spijkervrij", zeg maar). Ze slijten de asfalt nogal en in de grote steden wordt gebruik van banden met "spijkers" extra belast.Hebben ze in noorwegen geen pikkdeck of spijkerbanden meer?
Ik heb er jaren terug een tijd gewerkt en dat reed super in de sneeuw.
Geen ABS op een 156 V6 Dacht het wel.Want?Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
blablabla
Tjerry
Dan wijs ik jou op het NIET hebben van ESP/TCS/ABS?
Knakenpoetsen noem ik dat, in een auto rijden van jaaaaaaren oud zonder minimale veiligheidssystemen...
Eerst denken dan posten?
Het staat aan elkaar als één woord, mensen met liefde voor het vak kennen de termen. Maar goed ik zal jou niet met techniek en "common sense" vermoeien.Geen ABS op een 156 V6 Dacht het wel.Want?Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
blablabla
Tjerry
Dan wijs ik jou op het NIET hebben van ESP/TCS/ABS?
Knakenpoetsen noem ik dat, in een auto rijden van jaaaaaaren oud zonder minimale veiligheidssystemen...
Eerst denken dan posten?
Eerst denken dan posten.
Tjerry
Zoals mijn opa zei: de laatste keer dat de m*ff*n wat te zeggen hadden was in '45Maar aangezien ik toch niet in Dld kom met mijn auto's ga ik me verder hier niet meer mee bemoeien, wind ik me alleen maar meer op.
Ik heb een slipcursus gehad toen het net een nacht gevroren gehad. Gevolg: een dun laagje ijs op de gladde baan. Nou zijn de banden daar natuurlijk expres niet zo heel best, maar je kan het dus volledig vergeten dat je ooit tot stilstand komt met ABS en/of ESP (die houdt immers het bij de lichtst mogelijke remdruk al blokkerende wiel rollend). Levensgevaarlijke combinatie!Een slipcursus helpt niet als het geen grip is.
Dat had ik dus in mijn vorige reactie op jouw bericht moeten zetten...Eerst denken dan posten.