Gebaseerd op het aantal winters dat je ermee kunt doen of waarop?het kan je uiteindelijk zelfs flink geld besparen doordat winterbanden over het algemeen langer meegaan dan zomerbanden.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Gebaseerd op het aantal winters dat je ermee kunt doen of waarop?het kan je uiteindelijk zelfs flink geld besparen doordat winterbanden over het algemeen langer meegaan dan zomerbanden.
Tja, wat heet veiliger? Als je met zomerbanden rijdt, rijd je bewuster van het gevaar rond dan met winterbanden. Je gaat 'uit angst' automatisch anticiperen en véél verder vooruit kijken. Sommige mensen wat winterbanden hebben wanen zich veilig en nemen meer risico. Mijn vrouw heeft gisteren een aanrijding gehad. Een BMW schoot door en raakte 5 auto's. Ondanks al het leed moesten we wel lachen want wat bleek, diegene die de controle verloor cq te laat remde was de enige van de 5 die winterbanden had! De gedupeerde reden alle op zomerbanden/all season banden en slaagde er wel in tijdig te stoppen. Hoezo veiliger, winterbanden?Winterbanden hier ook verplichten ben ik ook voor. Iedereen die roept dat ie er geen geld voor heeft, heeft het ook niet helemaal begrepen... Het is een eenmalige extra uitgave. Vaak ook nog het voordeel dat de winterbanden wat smaller/kleiner gaan dan de zomerbanden. Ik rij bijvoorbeeld in de zomer met 17" 205/40 met de 146. De winter op 195/50/15. De winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden en gaan ook nog eens beduidend langer mee! Dus het kosten verhaal klopt niet helemaal...
En dan heb je altijd nog het stukje veiligheid voor jezelf en de ander!
Toen de APK in het begin kwam, vonden ook heel veel mensen het wel belachelijk en kost geld, maar het heeft wel heel veel echte wrakken van de weg gehaald. Bij verplichting is de discussie met werkgevers en lease maatschappijen ook afgelopen. Scheelt heel wat ongevallen per jaar.
En idd, als het echt glad is, dan helpen ook winterbanden niet meer...
Greetz,
Bas
Tja, wat heet veiliger? Als je met zomerbanden rijdt, rijd je bewuster van het gevaar rond dan met winterbanden. Je gaat 'uit angst' automatisch anticiperen en véél verder vooruit kijken...!
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?Zie aanhalingstekens.Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?Zie aanhalingstekens.Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Je snapt de strekking van mijn posting niet. Het is bewezen dat mensen hun gedrag aanpassen naargelang ze zich veilig voelen. In een BMW hoef jij je niet persé veilig te voelen. Een X5 is groot, inschatten is voor sommige moeilijker, dus het is niet persé veiliger. Winterbanden zijn dat feitelijk wel! Waar ik over praat is dat mensen denken "ik heb winterbanden, dus mij kan niks meer gebeuren" onveiliger kunnen rijden en eerder brokken maken dan mensen met zomerbanden welke bewust zijn van het gevaar. Daar zit 'm de crux...het bewust zijn. Zo hoor ik regelmatig mensen roepen: "Ik heb winterbanden, dus laat de sneeuw maar komen!!!" Dat geeft prima weer hoe zeker mensen zich voelen zodra ze winterbanden hebben gemonteerd. Want ook winterbanden ontsnappen niet aan de natuurwetten.Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?Zie aanhalingstekens.Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Heeft dat ook niet iets met de rubbersoort te maken? Winterbanden hebben bij lagere temperatuur toch meer grip doordat ze "zachter" zijn bij lage temperaturen?Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?
Er is een reclamefilmje uit 1977 voor de Renault R20. Zie hier.Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?Zie aanhalingstekens.Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Doet me denken aan Nigel Mansell die destijds aangehouden werd rond London, met een veeeeeeeeeeel te hoge snelheid.
Police officer zegt vervolgens: "Who the hell do you think you are??? Nigel Mansell????
![]()
Elk winterbandje hep zun zonnetje
Ik snap het wel, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Met hetzelfde argument zou je namelijk ook het minimum profiel van 1,6mm kunnen aanvechten omdat Sjonnies flink wat zouden leren indien ze op slicks rondreden.Je snapt de strekking van mijn posting niet. Het is bewezen dat mensen hun gedrag aanpassen naargelang ze zich veilig voelen. In een BMW hoef jij je niet persé veilig te voelen. Een X5 is groot, inschatten is voor sommige moeilijker, dus het is niet persé veiliger. Winterbanden zijn dat feitelijk wel! Waar ik over praat is dat mensen denken "ik heb winterbanden, dus mij kan niks meer gebeuren" onveiliger kunnen rijden en eerder brokken maken dan mensen met zomerbanden welke bewust zijn van het gevaar. Daar zit 'm de crux...het bewust zijn. Zo hoor ik regelmatig mensen roepen: "Ik heb winterbanden, dus laat de sneeuw maar komen!!!" Dat geeft prima weer hoe zeker mensen zich voelen zodra ze winterbanden hebben gemonteerd. Want ook winterbanden ontsnappen niet aan de natuurwetten.Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?Zie aanhalingstekens.Gaat zich erom dat als je bewust bent van het gevaar, je bewuster met risico's omgaat. Winterbanden zullen zeker veiliger zijn dan zomerbanden, geen discussie, maar dat geeft geen vrijbrief om te rijden zoals je dat zomers doet. Winterbanden geven vaker een vertekend veiligbeeld.
Ligt aan de omstandigheden. Per definitie de zomerband omdat deze meer rubber op de weg heeft en dus meer contact. De meeste grip heb je met profielloze banden, maar die is dan ook meteen weg als het maar een klein beetje nat wordt.Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?
Als je een normale zomerband of winterband helemaal kaal rijdt, dan heb je bij droog weer daar echt niet meer grip mee dan een band met profiel. Dat komt omdat het rubber anders van samenstelling is dan het rubber wat normaal je profiel vormt.Ligt aan de omstandigheden. Per definitie de zomerband omdat deze meer rubber op de weg heeft en dus meer contact. De meeste grip heb je met profielloze banden, maar die is dan ook meteen weg als het maar een klein beetje nat wordt.Overigens, welke band biedt meer grip, een winterband met 3.5 mm profiel of een verse zomerband (zelfde breedte)?
Grappig dat was dus nog voordat:Er is een reclamefilmje uit 1977 voor de Renault R20. Zie hier.Ja poeh, er zijn ook mensen die in een BMW (liefst X5) stappen en denken dat ze Ari Vatanen heten of zo. Komt dat dan ook omdat de BMW een "vertekend veiligbeeld" geeft, of is dat gewoon omdat deze mensen een gaatje in hun kop hebben?
Doet me denken aan Nigel Mansell die destijds aangehouden werd rond London, met een veeeeeeeeeeel te hoge snelheid.
Police officer zegt vervolgens: "Who the hell do you think you are??? Nigel Mansell????
![]()
Elk winterbandje hep zun zonnetje