Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 09:42

de nok van cyl 1 moet je wel behoorlijk opspannen hoor !
Wat bedoel je precies mee? Dat die tegengehouden moet worden (om ze op merktekens te houden) omdat de kleppen op tuimelen staan?

Als ik cilinders 1 en 3 heb nagespannen, de rotor dan wijzende naar de cilinder rechtsvoor (dus linksvoor gezien vanaf de neus van de autop toch?), dan draai ik hem weer teruig tot het 'T' merkteken met opnieuw de rotor wijzende naar cilinder 1, dan draai ik hem door tot het 'T' merkteken met de rotor wijzende naar cilinder 2, dan nog een 45graden de krukas draaien en dan cilinder 2 en 4 naspannen. Klopt dit??

En ik draai de krukas gezien vanaf de neus van de auto tegen de klok in voortdurend toch, om zo op de juiste merktekens uit te komen? Komt het met de nokkenassen ook zo nauw of kan ik die wel gemakkelijker terug draaien indien noodzakelijk? Als ik (met riemen erop) niet goed uitkom op het 'T' merkteken terwijl de rotor naar cilinder 1 zou moeten wijzen dan draai ik de krukas gewoon een 720graden om zo wel in 1 keer juist uit te komen ipv terugdraaien.

Laatste vraag, als het lukt om de waterpomp los te schroeven (iemand tips om dat te doen), moet ik de nieuwe dan ergens invetten of kan ik die er gewoon inschroeven? Neem aan dat ik daarvoor een pakking moet gebruiken?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 12:44

Goed, ben ermee bezig. Nu even opgehouden door de regen. Ik heb de V-snaar eraf, kappen eraf, motorkap (ligt er nu voor de regen los op), en ben bezig met de bougies te verwijderen. Is het voorbereidende werk meer werk dan het daadwerkelijke vervangen van de riemen zelf?

Enige wat me niet lukt eraf te halen is de fan, deze schroeven zitten echt te vastgeroest en die dingen met kruiskop draaien zo dol. Kan het ook zonder dat dit ding verwijderd moet worden of is dat onmogelijk?

Oja, Michel, mijn vragen in de vorige posts gelden ook nog :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 13:52

Wat bedoel je precies mee? Dat die tegengehouden moet worden (om ze op merktekens te houden) omdat de kleppen op tuimelen staan?
Jep ! :thumbs:
Als ik cilinders 1 en 3 heb nagespannen, de rotor dan wijzende naar de cilinder rechtsvoor (dus linksvoor gezien vanaf de neus van de autop toch?), dan draai ik hem weer teruig tot het 'T' merkteken met opnieuw de rotor wijzende naar cilinder 1, dan draai ik hem door tot het 'T' merkteken met de rotor wijzende naar cilinder 2, dan nog een 45graden de krukas draaien en dan cilinder 2 en 4 naspannen. Klopt dit??
Met de rotor wijzende naar ongeveer de accu (die staat toch op dezelfde plek bij een type 2 ??) staat "1" in BDP, nu draai je 2 krukasslagen rond, je staat dan terug in dezelfde positie als zonet. controleer nu nogmaals je merktekens. nu 45° verder en 1 en 3 bijspannen. Maak nu 1 krukasomwenteling tot je terug op de "T" uitkomt. let op: je nokken-merktekens staan nu niet meer juist, da's normaal. nu 45° verder en 2 en 4 bijspannen.
En ik draai de krukas gezien vanaf de neus van de auto tegen de klok in voortdurend toch, om zo op de juiste merktekens uit te komen? Komt het met de nokkenassen ook zo nauw of kan ik die wel gemakkelijker terug draaien indien noodzakelijk? Als ik (met riemen erop) niet goed uitkom op het 'T' merkteken terwijl de rotor naar cilinder 1 zou moeten wijzen dan draai ik de krukas gewoon een 720graden om zo wel in 1 keer juist uit te komen ipv terugdraaien.
Boxer draait rechtsom, dus met de klok mee vanaf de beus gezien. Zit je 't merkteken voorbij ("T"), draai dan tegen de klok in, maar ver genoeg terug, zodat je opnieuw kan proberen rechtsom draaiend op de "T" uit te komen.
Laatste vraag, als het lukt om de waterpomp los te schroeven (iemand tips om dat te doen), moet ik de nieuwe dan ergens invetten of kan ik die er gewoon inschroeven? Neem aan dat ik daarvoor een pakking moet gebruiken?
Lees: uitRAMMEN :; :!: heb ze d'r zelf nooit uitgehad, maar ik neem aan dat er een pakking tussenzit. beide pasvlakken schoonmaken en nieuwe pakking ertussen. Wel op 't juiste koppel trekken !

succes

ps: als je klaar bent, draai de motor een aantal keren rond en controleer NOGMAALS je merktekens ! laat dan de starter een aantal keer rondgaan en controleer NOGMAALS je merktekens ! start 'm dan pas.
ik weet het, dit klinkt overvoorzichtig, maar voor de eerste keer zeker geen overbodige luxe !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 14:07

Kijk, hier heb ik weer wat aan, top bedankt.

De waterpomp laat ik denk ik achterwege, op het huidige asje zit net zoveel speling als op het asje van de nieuwe pomp. En ik zit behoorlijk tegen die horror verhalen op van uitrammen. En vanavond moet het meisje me ergens heen brengen dus hou het voorlopig op het verversen van de d-riemen, v-snaar, spanrollen en de kleppendeksel pakkingen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 16:45

laat eens iets horen als 't gelukt is ? :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 17:42

Dat laat ik horen, en het is nog niet gelukt :cry:

Mijn spanrollen willen zichzelf niet spannen, met andere woorden als je de bouten losdraait blijft de spanrol in dezelfde positie staan... Ik heb ze nu momenteel met de handen heel strak aangeduwt om zo de riemen te spannen. De boel draait nu wel rond (met de hand) en de merktekens blijven ook gelijk. Ik ben net bezig geweest met het naspannen (kan nu niks ivm regen), ben vanuit BDP met rotor wijzende naar cilinder 1 doorgedraaid tot het driehoekige merkteken (weet niet of dat hoort, maar is meer dan 45graden draaien op de krukaspoelie. Toen de linker (voor cilinder 1+3) spanrol losgehaald, omhoog geduwd en het zit al wel wat strakker maar toch ben ik er niet tevreden over. Hoe strak moeten die riemen zitten? Is dat net zo strak als een V-snaar zou moeten zitten?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 17:58

tja moeilijk te zeggen hoe strak die moet staan, de veer bepaalt dat bij dit type riem.
MAAR: als je de spanrol demonteert, zit de veer daar onder. aan de achterkant van de veer is een klein "uitsteekseltje", dat moet in de spanner vallen en aan de andere kant in het blok dacht ik. Dat schiet er zeer makkelijk uit, zeker als je de spanner te los draait. Dan spant ie niet meer, natuurlijk. Controleer dat eens, als dat ok is, moet ie spannen hoor ! (of de veer moest gebroken zijn oid)
bij spanners met exentriek of met de waterpomp hanteert men de regel "dat de riem net een kwartslag mag kunnen draaien" om de spanning te bepalen. MAar als je spanners niet spannen, zou ik andere overwegen ! Woon jij ver af ? (ik woon in Kapellen tegen de nederlandse grens) Want als 't echt niet lukt, kan je die van m'n reserveblok (toekomstig winterproject) wel hebben, want ik zet er toch nieuwe op. Dat tenminste als iemand me kan bevestigen dat de spanners van een type 3 blok passen.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 18:02

De spanrollen die erop zitten zijn hagelnieuw, ik denk ook dat het pinnetje niet lekker zit op de 1 of andere manier. Maar toch, ze zijn er ook zo afgekomen en toen merkte ik ook al dat de veer niks deed.....

Ik ga het weer eens loshalen denk ik, regen is opgehouden en eens kijken of ik die veren aan de praat kan krijgen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 18:07

't is een beetje pielen hoor, beetje schuin houden, pinnetje in gaatje, opspannen, en gewoonlijk als je de moer d'r op zet, klinkt ie weer los en zo.... :evil:
Maar 't lukt wel ! ;)
Die veer moet een behoorlijke weerstand geven, als ie goed zit !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Eerste dingetjes

za jul 30, 2005 20:34

het wil allemaal niet lekker.

De veren doen het nu, ze spannen, zei het dat de linker het niet al te best doet maar hij spant de riem wel. Maar ik krijg die krengen gewoon niet strak, het zit hem in het naspannen denk ik....

Heb ik de bovenkant strak, staat de onderkant slap en vica versa. De linker riem zie je ook duidelijk strakker trekken en slapper worden. Ik heb nu denk ik een speling van 1,5 cm aan de rechter kant, en aan de linkerkant wel meer denk ik. Zit dit in het naspannen of doe ik het gewoon grandioos fout??

Ik heb nu de riemen erop, alles staat op tijd en de boel draait met de hand gewoon rond. Zeker de linkerriem hoor je tijdens het ronddraaien een beetje klappen. Kan iemand precies het naspannen uitleggen? Of zit het hier niet in?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Algemene Technische vragen”