Uit de archieven van: Alfa Romeo
Zachte kaft
Bladzijden: een kleine 200
Afmetingen (hxb): 30 x 23
Foto's: kleur
Teksten: Nederlands
Uitgever: Haakman BV
Jaar v. uitgifte: 2010
Alfa Romeo 1910-2010
Gebonden
Bladzijden: ca.200
Afmetingen (hxb): 30,5 x 23,5
Foto's: kleur
Teksten: Nederlands
Uitgever: FIAT Group Automobiles Nederland
Jaar v. uitgifte: 2010
He, wa's da nou? Twee boeken tegelijk? Nee hoor, dit is gewoon hetzelfde boek in twee verschillende jasjes. Het was fijn geweest als de verkoper waar ik ze beiden tegelijkertijd heb gekocht, me hierop zou hebben gewezen, maar aan de andere kant, van die 7,50 die "uit de archieven van" me heeft gekost zal ik niet wakker liggen.
Goed, bijna exact hetzelfde boek dus. De verschillen zijn snel opgesomd. De Fiat-editie wijkt op de volgende punten af:
- 10 euro duurder
- gebonden uitgave
- andere kaft
- ander voorwoord (door, uiteraard, Fiat Nederland)
- de (pagina-grote) advertenties zijn vervangen door extra foto's
- de laatste twee pagina's zijn vervangen door tien andere over de 8C, de MiTo en de nieuwe Giulietta, waarbij de bladzijden over de laatste zo uit reclamefolder konden komen
Zou je een van beide boeken willen aanschaffen, dan is de Fiat-uitgave absoluut aan te raden. Het is gevoelsmatig het verschil tussen een echt boek en een dik, veredeld tijdschrift en is de geringe extra kosten zeker waard. Maar wil je het wel?
Toen ik net thuis was gekomen met beide boeken en er eens in ging zitten bladeren, vielen me twee dingen op: ten eerste, leuk en smeuïg beeldmateriaal en ten tweede... wel erg veel plaatjes die me bekend voor kwamen. Nou is dat met inmiddels zo'n 80 Alfa-boeken op de plank op zich niet zo heel raar, maar dit ging om de minder gangbare plaatjes, juist die plaatjes die het smeuïg maken. De hele sfeer van het boek kwam me zelfs bekend voor, het deed me eigenlijk denken aan
Alfa Romeo 1910-2004. Dat boek er dus maar eens bij gepakt. En inderdaad, de ene na de andere foto kom ik ook hierin tegen. Steeds meer foto's blijken "lekker economisch hergebruik" te zijn. Ik denk dat ik redelijk veilig kan stellen dat tussen de 80% en 90% van de foto's ook in het oudere boek terug te vinden is. Op een andere volgorde, in een andere samenstelling en vaak met een andere uitsnede, maar toch. Ordinair jatwerk dus? Nou, niet helemaal. Beide boeken blijken uit de koker van De Onschatbare Klassieker" te komen. Met andere woorden, ze hebben hun eigen uitgave nog eens dunnetjes over gedaan en presenteren het als iets nieuws. En dat maakt de Fiat-uitgave dus eigenlijk bijna een kopie van een kopie.
De opzet is wel anders dan bij de 1910-2004. Waar die laatste een boek over de geschiedenis van Alfa Romeo was, geïllustreerd met vele mooie plaatjes, is deze nieuwe uitgave echt een plaatjesboek. En daarmee bedoel ik dat het boek, na een handjevol pagina's geïllustreerde tekst in het begin, louter en alleen bestaat uit foto's met, weliswaar wat uitgebreidere, bijschriften. De geschiedenis wordt dan ook puur chronologisch doorlopen. Geen verschillende hoofdstukken over racerij, concept cars, straatauto's en bedrijfswagens, geen hoofdstukken per model zelfs, maar één stroom foto's van 1910 t/m 2010.
Op zich heeft deze formule wel wat, met name dankzij het feit dat de bijschriften genoeg informatie en weetjes bevatten om het interessant te houden. Het bladert zeker lekker door. Maar feit blijft dat de dikkere (in aantal pagina's), volledigere (in tekst en in foto's) en veel interessantere versie van dit boek 6 jaar geleden al is verschenen.
Voor mensen die de 1910-2004 al hebben, is er maar één reden te bedenken om dit boek erbij te kopen en dat is wanneer ze de verzameling willen aanvullen met de officiële Fiat-versie. Interesseert dat je niet, laat deze dan met een gerust hart liggen.
Voor mensen die de 1910-2004 versie nog niet hebben, is dit wel absoluut een aanrader. Voor een bescheiden prijsje koop je een boek (of een veredeld dik tijdschrift) dat vol staat met mooie Alfa-afbeeldingen met bijschriften waar ook echt iets in wordt verteld.
De grote afbeeldingen uit de eerste foto's en steeds het onderste boek uit de overige foto's zijn van Alfa Romeo 1910-2010 van Fiat Nederland.
De inzetjes in de eerste foto's en steeds het bovenste boek in de overige foto's zijn van Alfa Romeo 1910-2004.