Andretti Molletti

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

di dec 14, 2010 17:23

Een LE-Jetronic is niet sequentieel, dus een "inspuitmoment" heb je niet, alleen een duty-cycle.

Als je timing tijdens het afstellen van de ontsteking verspringt, weet je in ieder geval dat er af en toe een cylindertje over wordt geslagen. Of dat door slechte onsteking of slecht mengsel is, zal je moeten uitzoeken. Heb je al eens een 4-gas meting gedaan? Wat daar uit komt kan je vaak ook meer vertellen over de staat van je lambdasonde, je katalysator en je brandstofmengsel. Bij een boxer is bougies trekken ook niet zo eenvoudig, maar op zich nog redelijk te doen. Vergelijk ze eens, maak een fotootje en post dat eens. Vaak is daar ook nog wel eea aan te zien.
Aha een duty-cycle dus... maar hoe word dan bepaald waar te beginnen met de cycle ? Of vraag ik nu iets heel doms...?
Gewoon elke tweede vonk, ofwel elke krukasomwenteling inspuiten.

Ik kan er overheen lezen misschien maar heb je je ontsteking juist afgesteld???
Foutieve afstelling geeft een te vroege verbranding, te hete motor en bijbehorende moeizaam stationair lopende motor. Het stationair toerental wordt zelfs geregeld door het ontstekingstijdstip te verstellen vanuit de jetronic.
En voordat je afsteld: is BDP op merkteken wel werkelijk BDP?

Dat van de lambda en plaats kan niet zoveel invloed hebben.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

di dec 14, 2010 17:25

he leuk, andere ervaring :lol:

misschien omdat er ook nog verschil in spruitstukken zit onderling bij de 1.4...??
bj is ook belangrijk erbij te vermelden
Bouwjaar is 93 (zie onder bericht) :wink: Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik onlangs een spiksplinternieuw ja nieuw ja. (Ga ze maar eens vinden) 1.7 uitlaatspruitstuk eronder gezet heb. Maar de 1.4 ging ook prima alleen qua montage moest ik wel veel kracht zetten om de gaten voor de moeren te kunnen centreren.Maar des al niet temin heb ik geen verschil waargenomen in het gedrag van de motor. Dus dit verhaal kunnen we uitsluiten.
ho wacht, nog niet helemaal..
je hebt 3 standaard uitlaatspruitstuk modellen voor de 33
- ze lopen recht naar achteren met zijn alle (model tot 92)
- ze lopen overdwars (model 93 zeg maar)
- model naar achteren, maar lambda sonde in spruitstuk gedeelte of juist in kat gedeelte
Sorry je hebt helemaal gelijk!!!! sorry sorry sorry ! Ik heb een aanpassing gemaakt in het buizenverloop. Anders kwam ik idd niet uit op de kat. Echter zit de lambda bij een 33 altijd in het kat gedeelte.

De Luchtmassa is ook wel een goede om naar te kijken.

Misschien kun je even een foto posten van je motor waarschijnlijk heb je een ouder type dan ik heb. Bij mij zit deze aan de voorzijde van het inlaatspruitstuk de stationairregelaar.
Laatst gewijzigd door Gerrets op di dec 14, 2010 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

di dec 14, 2010 18:41

Een LE-Jetronic is niet sequentieel, dus een "inspuitmoment" heb je niet, alleen een duty-cycle.

Als je timing tijdens het afstellen van de ontsteking verspringt, weet je in ieder geval dat er af en toe een cylindertje over wordt geslagen. Of dat door slechte onsteking of slecht mengsel is, zal je moeten uitzoeken. Heb je al eens een 4-gas meting gedaan? Wat daar uit komt kan je vaak ook meer vertellen over de staat van je lambdasonde, je katalysator en je brandstofmengsel. Bij een boxer is bougies trekken ook niet zo eenvoudig, maar op zich nog redelijk te doen. Vergelijk ze eens, maak een fotootje en post dat eens. Vaak is daar ook nog wel eea aan te zien.
Aha een duty-cycle dus... maar hoe word dan bepaald waar te beginnen met de cycle ? Of vraag ik nu iets heel doms...?
Gewoon elke tweede vonk, ofwel elke krukasomwenteling inspuiten.

Ik kan er overheen lezen misschien maar heb je je ontsteking juist afgesteld???
Foutieve afstelling geeft een te vroege verbranding, te hete motor en bijbehorende moeizaam stationair lopende motor. Het stationair toerental wordt zelfs geregeld door het ontstekingstijdstip te verstellen vanuit de jetronic.
En voordat je afsteld: is BDP op merkteken wel werkelijk BDP?

Dat van de lambda en plaats kan niet zoveel invloed hebben.
Jep ! ontsteking staat goed ? Krijg met strobe de T van het vliegwiel netjes voor het vaste merkteken... Alleen dan reutelt ie weer een beetje en dan is ie weer ff uit het zicht... Maar komt altijd terug en staat dan voor vaste merkteken !

Als ik de oliepomp in het blok gemonteerd heb maakt de stand van het nokje dan eigenlijk uit ? Nu is het zo dat bij mij de bougiekabel voor cil.1 bij de zwarte stekker voor de hall sensor op het verdelerhuis zit klopt dit ?
Als ik hoest, proef ik roest !

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

di dec 14, 2010 18:49

Bouwjaar is 93 (zie onder bericht) :wink: Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik onlangs een spiksplinternieuw ja nieuw ja. (Ga ze maar eens vinden) 1.7 uitlaatspruitstuk eronder gezet heb. Maar de 1.4 ging ook prima alleen qua montage moest ik wel veel kracht zetten om de gaten voor de moeren te kunnen centreren.Maar des al niet temin heb ik geen verschil waargenomen in het gedrag van de motor. Dus dit verhaal kunnen we uitsluiten.
ho wacht, nog niet helemaal..
je hebt 3 standaard uitlaatspruitstuk modellen voor de 33
- ze lopen recht naar achteren met zijn alle (model tot 92)
- ze lopen overdwars (model 93 zeg maar)
- model naar achteren, maar lambda sonde in spruitstuk gedeelte of juist in kat gedeelte
Sorry je hebt helemaal gelijk!!!! sorry sorry sorry ! Ik heb een aanpassing gemaakt in het buizenverloop. Anders kwam ik idd niet uit op de kat. Echter zit de lambda bij een 33 altijd in het kat gedeelte.

De Luchtmassa is ook wel een goede om naar te kijken.

Misschien kun je even een foto posten van je motor waarschijnlijk heb je een ouder type dan ik heb. Bij mij sit aan de voorzijde van het inlaatspruitstuk de stationairregelaar.
Dus Tom is de kat die er bij jou 33 onderzit eigenlijk van een 1.4 of van een 1.7 ? Misschien is het wel niet het spruitstuk maar de kat die niet de juiste doorlaat heeft ?

Luchtmassa meter heb ik 2 van en ik heb hem al gewisseld maar zonder resultaat...

Ik ga morgenavond de 4 bougies demonteren en ff op de foto zetten en even een foto maken van het blok !
Als ik hoest, proef ik roest !

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

di dec 14, 2010 19:34

Mijn kat. is van een 1.4 en het lijkt mij niet logisch dat hierdoor je motor slecht kan gaan lopen. Wel heb ik een lambda sonde voor een 1.7 i.e erin gezet. Ik ben wel even benieuwd naar een foto van je blok.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

di dec 14, 2010 21:02

Bouwjaar is 93 (zie onder bericht) :wink: Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik onlangs een spiksplinternieuw ja nieuw ja. (Ga ze maar eens vinden) 1.7 uitlaatspruitstuk eronder gezet heb. Maar de 1.4 ging ook prima alleen qua montage moest ik wel veel kracht zetten om de gaten voor de moeren te kunnen centreren.Maar des al niet temin heb ik geen verschil waargenomen in het gedrag van de motor. Dus dit verhaal kunnen we uitsluiten.
ho wacht, nog niet helemaal..
je hebt 3 standaard uitlaatspruitstuk modellen voor de 33
- ze lopen recht naar achteren met zijn alle (model tot 92)
- ze lopen overdwars (model 93 zeg maar)
- model naar achteren, maar lambda sonde in spruitstuk gedeelte of juist in kat gedeelte
Sorry je hebt helemaal gelijk!!!! sorry sorry sorry ! Ik heb een aanpassing gemaakt in het buizenverloop. Anders kwam ik idd niet uit op de kat. Echter zit de lambda bij een 33 altijd in het kat gedeelte.

De Luchtmassa is ook wel een goede om naar te kijken.

Misschien kun je even een foto posten van je motor waarschijnlijk heb je een ouder type dan ik heb. Bij mij zit deze aan de voorzijde van het inlaatspruitstuk de stationairregelaar.
haha geeft niet, maar misschien ben ik nu in de war met een 33 16V of misschien wel met een 75, maar die heeft hem toch in het spruitstuk zitten??
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

wo dec 15, 2010 10:49

Gewoon elke tweede vonk, ofwel elke krukasomwenteling inspuiten.

Ik kan er overheen lezen misschien maar heb je je ontsteking juist afgesteld???
Foutieve afstelling geeft een te vroege verbranding, te hete motor en bijbehorende moeizaam stationair lopende motor. Het stationair toerental wordt zelfs geregeld door het ontstekingstijdstip te verstellen vanuit de jetronic.
En voordat je afsteld: is BDP op merkteken wel werkelijk BDP?

Dat van de lambda en plaats kan niet zoveel invloed hebben.
Wat ik met duty-cycle bedoel is dat er ingespoten wordt onafhankelijk van de stand van de krukas. De injectors zijn gewoon XX% van de tijd open, zolang de "computer" pulsen van de ontsteking ziet.

Dre heeft hier een goed punt. Check (met een micrometer liefst) of je BDP-merkteken op je poulie wel echt op het BDP staat. Als je er een paar graden naast zit, gaat je ontsteking automatisch ook een paar graden verkeerd staan. Met een schroevendraaier in het bougiegat voel je de laatste 4 graden eigenlijk niet meer, terwijl 4 graden een behoorlijk verschil kan betekenen in hoe je motor loopt.

Wat Dre ook zegt, de plek van de lambda moet niet heel veel invloed hebben. Volgens mij zit er een 3-draads lambda op een 33 IE, die heeft een interne verwarmingsdraad en die 10-30 cm verder in de pijp scheelt misschien 2 krukasrotaties in hoe snel het gas bij de sensor is.

Als de kat te veel weerstand zou geven, merk je daar stationair niet zoveel van, dat je onregelmatige loop hebt. Als je dat wel zou merken, ga je echt geen proefritjes maken waarbij je vindt dat ie "wat snel warm wordt". Je komt namelijk voor geen meter vooruit, zo verstopt als die kat dan zou zitten.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

wo dec 15, 2010 11:24

Jep ! ontsteking staat goed ? Krijg met strobe de T van het vliegwiel netjes voor het vaste merkteken... Alleen dan reutelt ie weer een beetje en dan is ie weer ff uit het zicht... Maar komt altijd terug en staat dan voor vaste merkteken !
Ik heb niet echt stroboscoop ervaring, maar als de strobe doet wat hij moet doen (flitsen op ontsteken) dan is het toch raar dat het merkteken uit beeld is bij het reutelen? Dat betekent toch dat de ontsteking op dat moment niet op tijd is? Zou de vervroeging dan ineens (ten onrechte) gaan werken of zo? Kun je de vervroeging tijdelijk blokkeren om te testen?

---
Eric

Andretti Molletti

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

wo dec 15, 2010 12:36

Jep ! ontsteking staat goed ? Krijg met strobe de T van het vliegwiel netjes voor het vaste merkteken... Alleen dan reutelt ie weer een beetje en dan is ie weer ff uit het zicht... Maar komt altijd terug en staat dan voor vaste merkteken !
Ik heb niet echt stroboscoop ervaring, maar als de strobe doet wat hij moet doen (flitsen op ontsteken) dan is het toch raar dat het merkteken uit beeld is bij het reutelen? Dat betekent toch dat de ontsteking op dat moment niet op tijd is? Zou de vervroeging dan ineens (ten onrechte) gaan werken of zo? Kun je de vervroeging tijdelijk blokkeren om te testen?

---
Eric
Het stationair toerental wordt zelfs geregeld door het ontstekingstijdstip te verstellen vanuit de jetronic.
dus dat reutelen is het corrigeren van het staionairtoerental en volkomen normaal ;)

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

wo dec 15, 2010 13:32

Jep ! ontsteking staat goed ? Krijg met strobe de T van het vliegwiel netjes voor het vaste merkteken... Alleen dan reutelt ie weer een beetje en dan is ie weer ff uit het zicht... Maar komt altijd terug en staat dan voor vaste merkteken !
De "T" staat voor BDP en daar zou je nooit moeten ontsteken! Als het goed is staan er nog 2 merktekens:
"I" voor minimale vervroeging, 8 graden +/- 1 graad bij 1000 toeren
"II" voor maximale vervroeging, 32 graden bij 5250 toeren
(waarden voor 1.7IE (8V) met LE3 uit de kluwer vraagbaak)

Deze vervroeging is exclusief vacuum vervroeging. Dus de vaccumslang van verdeler afnemen en afdoppen en dan kijken of ie bij 1000 toeren op merkteken "I" komt en bij 5250 toeren op "II".
Als ik de oliepomp in het blok gemonteerd heb maakt de stand van het nokje dan eigenlijk uit ? Nu is het zo dat bij mij de bougiekabel voor cil.1 bij de zwarte stekker voor de hall sensor op het verdelerhuis zit klopt dit ?
Ik weet niet hoe dat exact zit bij de 33, maar het zou goed kunnen, de oliepompas drijft de verdeler aan. Iemand anders die het weet?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 15, 2010 14:37

Sorry !!! Foutje van mij... Heb natuurlijk niet het T-tje in beeld met de strobe maar het I teken !
En afstellen van de ontsteking doe ik altijd met vacuumslang van de vervroeger los ?
Hehehe... Ook ik ben de trotse bezitter van een Alfa 33 bijbel van Kluwer !
Als ik hoest, proef ik roest !

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 15, 2010 14:49

Die voor modellen 1990 t/m 1994 mag ik hopen? En wel helemaal lezen dan, dat losnemen van vacuumslang staat daar in. :whistle:
Laatst gewijzigd door Stef33 op wo dec 15, 2010 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

wo dec 15, 2010 15:12

dus dat reutelen is het corrigeren van het staionairtoerental en volkomen normaal ;)
De vraag is, is het "onregelmatig lopen" zoals omschreven ook een gevolg hiervan, of heeft het een andere oorzaak?

Andretti Molletti

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

wo dec 15, 2010 15:16

dus dat reutelen is het corrigeren van het staionairtoerental en volkomen normaal ;)
De vraag is, is het "onregelmatig lopen" zoals omschreven ook een gevolg hiervan, of heeft het een andere oorzaak?
Nee omgekeerd, dit is een gevolg van onregelmatig lopen ;)

Zolang de BDP niet geklokt is en er geen uitslag op de gevraagde remmenreinigertest(valse lucht) is blijft het aanvullend gissen.

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 15, 2010 18:34

Hallo Allen !

Ik heb wat fotootjes van onder de kap op photobucket geplaatst ! (Inclusief een fotootje van de zomervakantie '08 met 3 33's en 6 vrienden naar Kroatie!!!)

Het is me nu iets te fris (en donker) om ff op de oprit de bougies eruit te draaien... Dus dat ga ik aankomende zondag lekker warm op het werk ff doen, dus ff geduld nog...

Hmmm... checken BDP met micrometer... Heb ik natuurlijk weer niet, een micrometer... Maar is dat mogelijk dan ? Het Merkteken staat toch op het vliegwiel en dat zit vast op de krukas en past er maar op 1 manier op toch ?
Ga aankomende zondag als ik toch de bougies eruit heb kijken hoe nauwkeurig ik het kan bepalen ?

Het "Dutycycle" verhaal is me duidelijk nu ! Bedankt voor de uitleg ! Kan dus eigenlijk niet fout zijn die inspuiting ?
Iemand wel eens meegemaakt dat een injector soms hapert...? Of is dat ook niet aannemelijk ?

Het uitlaat verhaal is denk ik ook niet de reden van het overslaan/reutelen helemaal toen ik hoorde dat de 33 van Tom er prima mee liep !
En de lambdasonde is natuurlijk van een 1.7 en ook nog eens gloednieuw ! (en erg duur... :cry: )

Kan iemand me ook aan de hand van de foto's vertellen of de ontsteking er op de juiste manier inzit ?
Wat ik namelijk een beetje vreemd vond was dat ik het nokje van de oliepomp op een andere stand moest monteren dan dat in mijn Kluwer boek stond om de bougiekabel van cil. 1 op de juiste plaats te krijgen ? :?

Hier staan de foto's : http://s1095.photobucket.com/albums/i463/boxerbas/

Laat maar weten wat jullie dr van vinden !
Als ik hoest, proef ik roest !

Terug naar “Algemene Technische vragen”