Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 15, 2010 19:26

Phoe hey das een motorruimte om jaloers op te worden :thumbs: keurig al dat nieuwe spul. Maar twee ventilatoren?? dat is nieuw voor mij, is dit standaard??

Misschien een gekke vraag maar heb je wel 1.7 bougie kabels erop gezet?? En als het je ontsteking niet is dan vermoed ik een probleem in de computer.Je zou dat eens door een kundig iemand moeten laten doormeten of het signaal wel iedere keer goed doorkomt dus of de voltages voldoende zijn om een goede vonk te produceren.

Ik ben echt benieuwd waar dit heen gaat hier houdt mijn kennis verder op
Laatst gewijzigd door Gerrets op wo dec 15, 2010 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 15, 2010 19:50

Thanx Tom !

Niet alles is nieuw hoor ! Gewoon netjes schoon en bijgehouden ? Ik rij dr gewoon elke dag mee ?

Dubbele ventilator is niet standaard, maar heb ik zelf gemaakt van 2 33 ventilatoren, gewoon de beugels van de radiator eraf geboord en nieuwe eraan gemaakt voor 2 ventilatoren !
Ben vaak naar Dubrovnik (Kroatie) gescheurd met m'n Alfatje, en zomers is het daar wel tegen de 40gr. en vandaar de dubbele ventilator.
Netjes voeding vanaf eigen relais geschakeld door thermocontact !

Ja de kabels zijn nieuw (en ook erg duur... 150,- :cry: ) en de juiste voor een 1.7 met een weerstand in de dop van 5Kohm.

Kan me niet voorstellen dat het de computer is... heb namelijk de luchtmassameter en de ontstekingmoduul al eens gewisseld...

Ik ga zondag op het werk es ff goed kijken of ik iets gemist heb...
Als ik hoest, proef ik roest !

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 15, 2010 23:37

Heb je dat gigantische foute luchtfilter er al eens afgehaald en de originele weer teruggeplaatst? De klep moet namelijk wel een rechte luchtstoom krijgen om te kunnen meten, dus er moet een stuk buis tussen zitten.

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

do dec 16, 2010 00:02

Heb je dat gigantische foute luchtfilter er al eens afgehaald en de originele weer teruggeplaatst? De klep moet namelijk wel een rechte luchtstoom krijgen om te kunnen meten, dus er moet een stuk buis tussen zitten.
Hehehe... Bedankt voor de tip ? :lol: Had dit "gigantische foute luchtfilter" gemonteerd omdat ik dan makkelijk bij alles kon tijdens testen en afstellen.
Maaruh... Ik kan natuurlijk zondag ook ff de originele bak met k&n inleg er ff inprutsen ? :P
Als ik hoest, proef ik roest !

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

do dec 16, 2010 10:57

Heb je dat gigantische foute luchtfilter er al eens afgehaald en de originele weer teruggeplaatst? De klep moet namelijk wel een rechte luchtstoom krijgen om te kunnen meten, dus er moet een stuk buis tussen zitten.
Hehehe... Bedankt voor de tip ? :lol: Had dit "gigantische foute luchtfilter" gemonteerd omdat ik dan makkelijk bij alles kon tijdens testen en afstellen.
Maaruh... Ik kan natuurlijk zondag ook ff de originele bak met k&n inleg er ff inprutsen ? :P
Dat zou ik zeker proberen. Een LMM (die jij hebt) is er een stuk minder gevoelig voor dan een MAF, maar het lijkt me verstandig om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

zo dec 19, 2010 20:44

Pfff... Wat een sneeuw en kou !!! Gelukkig is m'n Alfa snel op themperatuur... :(

Heb vandaag fijn binnen op het werk de "remmenreiningertest" gedaan maar zonder resultaat... Geen valse lucht dus...

Ook de bougies eruit gedraaid, en die zien dr volgens mij niet uit zoals het zou moeten ?
Ze zijn wel alle 4 ongeveer gelijk qua kleur maar het lijkt me niet gezond... (te rijk??)
Ook de brandstofdrukregelaar nog gewisseld voor een (2ehands) exemplaar dat ik nog had liggen, maar geen verbetering...

Ben denk ik wel een beetje aan het eind van m'n kunnen... Weet eigenlijk niet echt meer wat ik er mee aan moet ?
Heb zo'n beetje alles gewisseld wat mogelijk is...?
Ik denk dat ik hulp nodig heb... Word er een beetje moedeloos van... :( (hou ff in gedachten dak al een mnd. of 6 aan het prutsen ben)
Begin te denken aan het terughangen van m'n 1.4... Maar heb nu denk ik bijelkaar al zeker zo'n 1000,- euro in de 1.7 zitten... :(

Weet iemand waar je terecht kan met een probleem als dit ? Denk dat alles gewoon maar gecheckt moet ? (4gasmeting/brandstofdruk/vonksterkte/computer)

Hier staan de foto's van de bougies : http://s1095.photobucket.com/albums/i463/boxerbas/

Laat maar weten wat jullie dr van denken !
Als ik hoest, proef ik roest !

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

zo dec 19, 2010 22:02

Voorzetje:

Is de compressie weleens gemeten?

gr Jan

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

zo dec 19, 2010 22:04

volgens mij zien die bougies er koffiebruin uit dus goed.

Ik denk dat je nu toch eerst een 4gasmeeting moet doen, of laten doen.

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

ma dec 20, 2010 18:51

Hmmm... Ok, ik denk dat ik inderdaad maar hulp in moet schakelen ?

In iedergeval bedankt voor alle reacties en tips !
Als ik hoest, proef ik roest !

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

ma dec 20, 2010 19:13

De bougies zien er inderdaad goed uit. Je hebt klaarblijkelijk ook geen valse lucht, gezien je testje met de remmenreiniger. Het lijkt me dat je een verkeerd mengsel voorlopig als "onwaarschijnlijk" moet zien en je moet concentreren op het onstekingstijdstip, of de kracht van de vonk. Heb je al eens in het donker, met de motorkap open met een plantenspuit (waternevel) rondgespoten onder de motorkap? Als je een draaiende motor hebt en je "lekt" ergens hoogspanning, dan zal je "bliksemschichten" te zien krijgen. Ik weet dat je allerlei nieuwe dingen gemonteerd hebt, maar ook nieuwe dingen kunnen wel eens stuk zijn en je hebt bijvoorbeeld je bobine zelf nog niet vervangen.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

ma dec 20, 2010 22:05

Wat ik namelijk een beetje vreemd vond was dat ik het nokje van de oliepomp op een andere stand moest monteren dan dat in mijn Kluwer boek stond om de bougiekabel van cil. 1 op de juiste plaats te krijgen ?
Dit is raar :wink:

Kijk op pagina 45. Let wel op dat dat gleufje niet in het midden op de as zit.

Zo even uit mijn hoofd hoort de ontsteking er als volgt op te zitten:

Ik heb de as van de oliepomp zo neer gezet dat die op 22 graden staat. Let niet al te veel op de positie van de verdeler, want die is er op de gok ingezet (het kan zijn dat die nog iets verdraaid moet worden), de ontsteking is nog niet ingesteld

Afbeelding
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

di dec 21, 2010 22:46

Hoi Allen !

Had ff een dip... Maar vandaag besloten om door te gaan ! tot het falisement en verder ! :D
Vandaag staan kijken naar een 164 in Delftzijl :? Maar realiseerde me toen ik daar stond dat ik geen andere alfa wil, maar gewoon mijn 33-je !
Dus we gaan nog es ff goed kijken !

Kleur bougies : Heb persoonlijk wel eens bougies met een mooier kleurtje gezien... Heb een bougiekaart (voorbeeldplaatjes)
en de zwarte ring en de vlekken op de massaelektrode duiden volgens bosch op een te rijk mengsel of een zwakke vonk...?

Compressie : Niet gemeten, maar koppen gevlakt, kleppen gecheckt en cilinderwanden als nieuw ! Dus twijfel ik eigenlijk niet aan ?

Lekkende hoogspanning : Vanavond geprobeerd met plantspuit : geen bliksem... :( En ik was vergeten te melden dat ik de bobine ook al een gewisseld had zonder resultaat... :(
Ik heb de voeding van de bobine rechtstreeks van de accu via mijn startonderbreker laten lopen das toch prima ?
En aan de "contactpuntkant" van de bobine zitten de toerenteller en hallsensor aangesloten.

Positie ontsteking : Hmmm das vreemd ! :? als ik de pomp er op 22gr. bij BDP inzet dan zou mijn rotor ongeveer tussen cil 2 en 4 staan...
Ik heb een foto geplaatst waar op te zien is hoe de pomp er nu bij mij inzit ?
(de witte stip op vliegwiel is 8gr. voor BDP als je goed kijkt zie je de witte T nog net)
Ik heb de pomp er dus nu als op de foto inzitten maar cil.1 zit op dezelfde plek als op jou foto... en de ontsteking is gewoon op tijd te krijgen ?
Ik vond dit al raar tijdens de montage...
Als Ik het BDP controleer met een schroevendraaier in het bougiegat van cil.1 klopt het merkteken op het vliegwiel wel ?

Ennuh Rens... Ik ben niet jaloers aangelegd maar bij het zien van die foto heb ik het toch ff moeilijk... Hehehe... :D

Foto's van stand pomp : http://s1095.photobucket.com/albums/i463/boxerbas/

Laat maar weten wat jullie dr van denken !
Als ik hoest, proef ik roest !

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 22, 2010 19:47

Niet wanhopen! gewoon deel voor deel controleren.

In mijn ogen staat je oliepomp verkeerd, kijk maar naar het verschil:

Afbeelding

en

Afbeelding



En trouwens niet jalopers worden hoor, mijn 33 heeft in 6 jaar nog geen meter gereden :wink:
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Bas de Jonge
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 19:29
Locatie: Apeldoorn

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 22, 2010 22:08

Hey Rens !

Ik denk idd. dat de pomp er verkeerd inzit bij mij...?

Als ik op het plaatje van het Kluwer boek kijk zit het kleine deel of het grote deel van de as dan waar de 1 bij staat ?

Heeft het eigenlijk invloed als je de pomp er verkeerd inzet ? Ik krijg de ontsteking namelijk wel gewoon netjes op tijd ?

Laat maar weten !
Als ik hoest, proef ik roest !

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

wo dec 22, 2010 22:16

Hoe die pomp er in zit boeit niet echt... als de ontsteking op tijd staat is het goed. :wink: Cilinder 1 op bdp en dan moet de rotor naar de pen van cil1 van de verdelerkap wijzen, of dat naar links/rechts/ voren / achteren is op het blok maakt weinig uit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”