zo dec 26, 2010 18:58
Je kan de boel ook teveel verdelen. Er zijn fora waar mensen al jaren posten en nog nooit een posting van elkaar gezien hebben, omdat ze niet dezelfde auto bezitten. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur nou net uit gaat naar een forum waar iedereen elkaar's postings nog een beetje volgt, denk ik niet dat dat uiteindelijk uit gaat maken voor de situatie waar we nu in zitten.
Wat ik zie is dat er een klein groepje moderators is, wat daardoor ook niet echt het hele forum constant kan modereren. Het hele forum lezen kost gewoon uren per dag en het is wat veel gevraagd om dat 365 dagen per jaar te moeten doen. Als je met zo'n 10 personen bent, is dat onderling goed te regelen, maar met 3 of 4 wordt dat gewoon heel veel. Wat denk ik ook een nadeel van zo weinig moderators is, dat als een moderator een keer emotioneel gaat reageren, er geen 9 anderen zijn die hem/haar tot rede brengen. Ik zeg niet dat het gebeurd is, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk en met zo weinig andere moderators, loop je dit gevaar nu eenmaal. Samengevat, er moeten meer moderators komen. Vele handen maken licht werk en de kans dat je als moderator van "partijdig gedrag" beschuldigd kan worden is een stuk kleiner.
Ik heb het al eerder gezegd, ik denk dat het bestuur een kans laat liggen door het forum geheel aan de moderators over te laten. Als je ziet hoeveel het bestuur zelf gepost heeft op het forum, kom je het afgeloen jaar eigenlijk niet verder dan een aantal "te koop" postings. Misschien dat er meer gepost is, maar dat heb ik dan gemist en volgens mij bijna iedereen in dat geval. Het forum is een van de peilers waar de SCARB op rust. Het lijkt me dus niet meer dan normaal, dat in een samenleving anno 2010 het bestuur daar zelf ook actief aan mee doet. Als bestuur denk ik ook dat je het forum niet alleen als publicatiemiddel moet gebruiken, maar juist ook interactieve communicatie met donateurs en liefhebbers moet hebben. Het forum heeft een poll-optie, maak daar gebruik van. Volgens mij kan er nog veel meer door de SCARB gedaan en georganiseerd worden en kunnen evenementen en derglijke nog beter aansluiten op de wensen van de donateurs, als er meer feedback en communicatie tussen het bestuur en de donateurs komt. Juist een forum is daar geschikt voor. Stel vragen, start discussies, doe polls over evenementen. Wees niet bang voor kritiek, maar hoop op goede ideeen en nuttige tips. Natuurlijk kost zoiets tijd, maar het zal ook een boel tijd opleveren in de vorm van meer vrijwilligers en tips die je juist tijd besparen.
Op de huidige manier lijkt het alsof er een afstand is tussen het bestuur, de moderators en de forumbezoekers. Er wordt door diverse forumbezoekers aangegeven dat ze dat graag zien veranderen en meer persoonlijke participatie willen zien vanuit de kant van de SCARB. Zolang daar niet op gereageerd en gehandeld wordt, zullen er ook minder forumbezoekers zijn die willen helpen moderaten. De situatie gaat niet veranderen als het bestuur en de huidige moderators niet zelf ook mee gaan werken aan de verandering. Het vereist niet alleen medewerking, maar zelfs initiatief om zo'n verandering te bewerkstelligen. Het initiatief van de bezoekers is er duidelijk, hopelijk komt dat van de SCARB nu ook.