Goedenavond,
Mijn naam is Erik en ik ben 31 jaar, wonend in Zuid-Holland. Ik ben een groot autoliefhebber. Toch heb ik jaren in ‘economische gebakkies’ gereden, omdat dit zo uitkwam voor woon- en werkverkeer en de financiën. Op zich helemaal niets mis met een Fiesta of een Twingo, maar mijn automobiel hart gaat hier nu niet echt sneller van kloppen. Nu de situatie wat beter is ben ik van plan om binnen 1 tot 2 jaar eindelijk mijn eerste ‘echte’ auto te kopen.
Mijn hart gaat dan toch uit naar Italiaanse auto’s. De firma’s Ferrari, Lamborghini en Maserati zijn helaas niet haalbaar voor mijn budget (zo rond de 15K). De auto moet wel een mooie styling hebben en liefst twee portieren. Gezinssituatie is met z’n tweeën en voorlopig geen kinderwens, dus geen behoefte aan vier portieren, ruime achterbank en dergelijke. Ook vindt ik dat na 10 jaar 1.3’tjes mezelf wel mag verwennen met het gevoel dat er werkelijk iets gebeurt, als je het gaspedaal intrapt.
Ik ben eruit qua model: Het laatste half jaar ben ik een beetje geobsedeerd geraakt door de Alfa Romeo GT, omdat ik het gewoon een prachtige wagen vindt. Het lijkt me zo wie zo al een verademing om in een fraaie Bertone koets rond te rijden, in plaats van een dertien-in-een-dozijn hatchback koekblik.
Over de motorisering heb/had ik nog wel mijn twijfels. Ik geef de voorkeur aan benzine. De 1.8 vindt ik met 140 pk voor zo’n auto te licht, de 2.0 lijkt beter gemobiliseerd met een gezonde 166 pk. Blijft het toch knagen, omdat ik de beste keuze wil maken die bij zo’n mooie wagen past en kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. Maar een tussenstap voor de opvolgende 3.2 V6 is er niet. Met 240 pk heb je natuurlijk wel (in mijn beleving) het beste van beide werelden, fantastische styling en een beul van een motor, maar ik twijfel sterk of deze motorisering geschikt is voor dagelijks gebruik.
Daar komt de aap uit de mouw: De auto moet wel geschikt zijn voor dagelijks woon- en werkverkeer, circa 25 km enkele reis per dag (gecombineerd bebouwde kom/snelweg). Het moet dus wel leuk blijven qua kosten, ook omdat er nog meer hobby’s zijn behalve de heilige koe. Ik heb wel promotie gemaakt, maar heb nog geen geldboom in de tuin staan. Ben ook al blij als ik mijn vrouw bekomen is van de eerste schrik van een 60-liter tank (zoals gezegd altijd kleine auto’s gereden)!
Aan de andere kant heeft de V6 zo te lezen duidelijk tractieproblemen, wat me niet prettig rijden lijkt. Ook zal het verschil in acceleratie met de 2.0 geen betekenis hebben, of je moet geïnteresseerd zijn in stoplicht sprints, of op Zandvoort wonen en daar je dagelijkse ronden doen. Om over het verschil in topsnelheid maar niet te spreken (ben welgeteld 1 keer met de eigen auto in Duitsland geweest en pas nog bekeurd voor een spectaculaire 7 km te hard). Ik neem dus aan dat je met de 2.0 niet de straatstenen eruit trekt, maar wel dat je hier een redelijk vlotte en fijne auto aan hebt. Ik mag best doorrijden, maar zal de auto niet constant op de staart trappen. Trouwens, met mijn huidige auto historie in gedachten zal ook de 2-liter al een hele ‘opluchting’ zijn. Hierbij moet een gemiddeld verbruik van 1 op 11,5 realistisch zijn.
Qua uitrustingsniveau ben ik vooral geïnteresseerd in metallic lak, goed standaard goed audio-systeem en mooi interieur (eventueel apart gekleurd leer), kom ik dus uit bij de Distinctive uitvoering. Overige opties zijn leuk maar geen pre, volgens mij kom je op geen van de uitvoeringen echt iets tekort. Die multi-spaaks velgen vindt ik echt heel mooi, maar zijn haast niet normaal schoon te houden vrees ik. Maar 5-spaaks vindt ik ook prachtig.
Ik zoek een goed onderhouden auto inclusief alle historie en met aantoonbaar weinig km’s, liefst onder een ton.
Zoals gezegd zal mijn budget zo rond de 15K liggen. Als ik zo om me heen kijk zal ik daar zeker een goede GT van vinden. Heb vernomen dat de vroegere modellen last kunnen hebben van een hoog olieverbruik, dus waarschijnlijk is het raadzaam om me op een 2006 model (of later) vast te leggen. Zoals gezegd dwingen de omstandigheden me nog een jaar tot 2 jaar geduld te hebben, maar heb het er graag voor over.
Lezende door de reviews is het overall een goede betrouwbare auto. Roest zou geen probleem moeten zijn, wel kans op elektronische ongemakken, windgeruis op hogere snelheid bij de achterraampjes en wat andere kwaaltjes. Olielekkage bij vroege modellen zou vanaf modeljaar 2006 verholpen moeten zijn, of je kunt dit in orde laten brengen. Heb zelf trouwens geen technische kennis. Ben tot op zekere hoogte voorbereid op de hogere kosten voor benzine en onderhoud (vooral bij de dealer) versus mijn eerdere auto’s. Ik denk ook aan banden en andere onderdelen. Auto behoeft goed onderhoud (o.a. distributieriem). Indien mogelijk zou ik wel wat richtprijzen willen weten voor onderhoud en onderdelen. Dan is er natuurlijk nog de verzekering en wegenbelasting, in mindere mate.
Ook ben ik voorbereid op eventuele kleine en minder kleine ongemakken van een Italiaanse auto die ‘karakter’ heten. Een oude collega van me had een Alfa 155 met krakend dashboardkastje. De oplossing was gewoon de radio harder zetten.
Ik heb dit bericht al op een ander forum geplaatst, daar werd mij verteld dat ik al voldoende wist en dat ik eigenlijk de auto met deze kennis zo kon kopen. Ik denk echter dat het altijd goed is om een second opinion te hebben (dus niet bedoeld om andere mensen tegen de schenen te schoppen). Ook heb ik het schrijven hier
iets aangepast. Dus misschien zijn er toch nog wel dingen die ik nog moet weten over de GT, of mensen met een andere visie op de dingen, zoals hierboven beschreven.
Ook lijkt het me gewoon leuk om enthousiaste verhalen over de auto te lezen, zodat ik zelf ook weer enthousiaster wordt. Als het goed is, zit ik daarvoor bij het juiste forum!
Om af te sluiten: Wat het allerbelangrijkst is, is dat ik eindelijk een auto met mijn hart zal kopen. De hogere kosten en dergelijke neem ik hier graag voor lief.
Ik lees graag wat jullie ervan vinden.