Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

Alfa GT

ma dec 27, 2010 19:42

Goedenavond,

Mijn naam is Erik en ik ben 31 jaar, wonend in Zuid-Holland. Ik ben een groot autoliefhebber. Toch heb ik jaren in ‘economische gebakkies’ gereden, omdat dit zo uitkwam voor woon- en werkverkeer en de financiën. Op zich helemaal niets mis met een Fiesta of een Twingo, maar mijn automobiel hart gaat hier nu niet echt sneller van kloppen. Nu de situatie wat beter is ben ik van plan om binnen 1 tot 2 jaar eindelijk mijn eerste ‘echte’ auto te kopen.

Mijn hart gaat dan toch uit naar Italiaanse auto’s. De firma’s Ferrari, Lamborghini en Maserati zijn helaas niet haalbaar voor mijn budget (zo rond de 15K). De auto moet wel een mooie styling hebben en liefst twee portieren. Gezinssituatie is met z’n tweeën en voorlopig geen kinderwens, dus geen behoefte aan vier portieren, ruime achterbank en dergelijke. Ook vindt ik dat na 10 jaar 1.3’tjes mezelf wel mag verwennen met het gevoel dat er werkelijk iets gebeurt, als je het gaspedaal intrapt.

Ik ben eruit qua model: Het laatste half jaar ben ik een beetje geobsedeerd geraakt door de Alfa Romeo GT, omdat ik het gewoon een prachtige wagen vindt. Het lijkt me zo wie zo al een verademing om in een fraaie Bertone koets rond te rijden, in plaats van een dertien-in-een-dozijn hatchback koekblik.

Over de motorisering heb/had ik nog wel mijn twijfels. Ik geef de voorkeur aan benzine. De 1.8 vindt ik met 140 pk voor zo’n auto te licht, de 2.0 lijkt beter gemobiliseerd met een gezonde 166 pk. Blijft het toch knagen, omdat ik de beste keuze wil maken die bij zo’n mooie wagen past en kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. Maar een tussenstap voor de opvolgende 3.2 V6 is er niet. Met 240 pk heb je natuurlijk wel (in mijn beleving) het beste van beide werelden, fantastische styling en een beul van een motor, maar ik twijfel sterk of deze motorisering geschikt is voor dagelijks gebruik.

Daar komt de aap uit de mouw: De auto moet wel geschikt zijn voor dagelijks woon- en werkverkeer, circa 25 km enkele reis per dag (gecombineerd bebouwde kom/snelweg). Het moet dus wel leuk blijven qua kosten, ook omdat er nog meer hobby’s zijn behalve de heilige koe. Ik heb wel promotie gemaakt, maar heb nog geen geldboom in de tuin staan. Ben ook al blij als ik mijn vrouw bekomen is van de eerste schrik van een 60-liter tank (zoals gezegd altijd kleine auto’s gereden)!

Aan de andere kant heeft de V6 zo te lezen duidelijk tractieproblemen, wat me niet prettig rijden lijkt. Ook zal het verschil in acceleratie met de 2.0 geen betekenis hebben, of je moet geïnteresseerd zijn in stoplicht sprints, of op Zandvoort wonen en daar je dagelijkse ronden doen. Om over het verschil in topsnelheid maar niet te spreken (ben welgeteld 1 keer met de eigen auto in Duitsland geweest en pas nog bekeurd voor een spectaculaire 7 km te hard). Ik neem dus aan dat je met de 2.0 niet de straatstenen eruit trekt, maar wel dat je hier een redelijk vlotte en fijne auto aan hebt. Ik mag best doorrijden, maar zal de auto niet constant op de staart trappen. Trouwens, met mijn huidige auto historie in gedachten zal ook de 2-liter al een hele ‘opluchting’ zijn. Hierbij moet een gemiddeld verbruik van 1 op 11,5 realistisch zijn.

Qua uitrustingsniveau ben ik vooral geïnteresseerd in metallic lak, goed standaard goed audio-systeem en mooi interieur (eventueel apart gekleurd leer), kom ik dus uit bij de Distinctive uitvoering. Overige opties zijn leuk maar geen pre, volgens mij kom je op geen van de uitvoeringen echt iets tekort. Die multi-spaaks velgen vindt ik echt heel mooi, maar zijn haast niet normaal schoon te houden vrees ik. Maar 5-spaaks vindt ik ook prachtig.

Ik zoek een goed onderhouden auto inclusief alle historie en met aantoonbaar weinig km’s, liefst onder een ton.
Zoals gezegd zal mijn budget zo rond de 15K liggen. Als ik zo om me heen kijk zal ik daar zeker een goede GT van vinden. Heb vernomen dat de vroegere modellen last kunnen hebben van een hoog olieverbruik, dus waarschijnlijk is het raadzaam om me op een 2006 model (of later) vast te leggen. Zoals gezegd dwingen de omstandigheden me nog een jaar tot 2 jaar geduld te hebben, maar heb het er graag voor over.

Lezende door de reviews is het overall een goede betrouwbare auto. Roest zou geen probleem moeten zijn, wel kans op elektronische ongemakken, windgeruis op hogere snelheid bij de achterraampjes en wat andere kwaaltjes. Olielekkage bij vroege modellen zou vanaf modeljaar 2006 verholpen moeten zijn, of je kunt dit in orde laten brengen. Heb zelf trouwens geen technische kennis. Ben tot op zekere hoogte voorbereid op de hogere kosten voor benzine en onderhoud (vooral bij de dealer) versus mijn eerdere auto’s. Ik denk ook aan banden en andere onderdelen. Auto behoeft goed onderhoud (o.a. distributieriem). Indien mogelijk zou ik wel wat richtprijzen willen weten voor onderhoud en onderdelen. Dan is er natuurlijk nog de verzekering en wegenbelasting, in mindere mate.

Ook ben ik voorbereid op eventuele kleine en minder kleine ongemakken van een Italiaanse auto die ‘karakter’ heten. Een oude collega van me had een Alfa 155 met krakend dashboardkastje. De oplossing was gewoon de radio harder zetten.

Ik heb dit bericht al op een ander forum geplaatst, daar werd mij verteld dat ik al voldoende wist en dat ik eigenlijk de auto met deze kennis zo kon kopen. Ik denk echter dat het altijd goed is om een second opinion te hebben (dus niet bedoeld om andere mensen tegen de schenen te schoppen). Ook heb ik het schrijven hier
iets aangepast. Dus misschien zijn er toch nog wel dingen die ik nog moet weten over de GT, of mensen met een andere visie op de dingen, zoals hierboven beschreven.

Ook lijkt het me gewoon leuk om enthousiaste verhalen over de auto te lezen, zodat ik zelf ook weer enthousiaster wordt. Als het goed is, zit ik daarvoor bij het juiste forum!

Om af te sluiten: Wat het allerbelangrijkst is, is dat ik eindelijk een auto met mijn hart zal kopen. De hogere kosten en dergelijke neem ik hier graag voor lief.

Ik lees graag wat jullie ervan vinden.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 01:54

Als ik jou was zou ik gewoon voor de 3.2 V6 gaan. Tractieproblemen valt allemaal wel mee, tenzij je bij 5000 tpm op een natte weg het gas vloert. In het dagelijkse verkeer merk je er echter niets van.

Een V6 maakt van de GT een heel andere auto dan de 2.0. Dus ook al gebruik je al dat extra vermogen niet, neem van mij aan dat de V6 vele malen prettiger rijdt en klinkt. Het is heerlijk om altijd genoeg trekkracht voorhanden te hebben wanneer je een tussensprintje wilt trekken. Het rijdt dankzij al dat vermogen echt superrelaxed!

Als je slechts 2 x 25 km. per dag rijdt zal het verbruik van de V6 waarschijnlijk ongeveer 1:8 zijn tegenover 1:10 voor de 2.0. Geen schokkend verschil dus. Op langere afstanden haalt de V6 makkelijk 1:10, terwijl de 2.0 daar waarschijnlijk 1:11,5 zal scoren.

Doe jezelf een plezier en haal de V6! Je leeft maar 1 keer!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

Re: RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 08:19

Als ik jou was zou ik gewoon voor de 3.2 V6 gaan. Tractieproblemen valt allemaal wel mee, tenzij je bij 5000 tpm op een natte weg het gas vloert. In het dagelijkse verkeer merk je er echter niets van.

Een V6 maakt van de GT een heel andere auto dan de 2.0. Dus ook al gebruik je al dat extra vermogen niet, neem van mij aan dat de V6 vele malen prettiger rijdt en klinkt. Het is heerlijk om altijd genoeg trekkracht voorhanden te hebben wanneer je een tussensprintje wilt trekken. Het rijdt dankzij al dat vermogen echt superrelaxed!

Als je slechts 2 x 25 km. per dag rijdt zal het verbruik van de V6 waarschijnlijk ongeveer 1:8 zijn tegenover 1:10 voor de 2.0. Geen schokkend verschil dus. Op langere afstanden haalt de V6 makkelijk 1:10, terwijl de 2.0 daar waarschijnlijk 1:11,5 zal scoren.

Doe jezelf een plezier en haal de V6! Je leeft maar 1 keer!
Kijk naar dat soort feedback was ik dus op zoek. Het duurt nog even voordat ik de auto koop, dus dan kan ik daar alvast op inspelen.

Hoe zit het trouwens met de kosten voor onderhoud en dergelijke? Zit hier nog verschil tussen met de verschillende motorversies (heb daar echt nog geen weet van).

Alvast bedankt.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 13:29

Het vervangen van de distributieriem is bij een V6 meer werk. Een dealer vraagt er zo € 1.200 voor, een specialist doet het voor minder dan € 800. Vervanging is een zeer specialistisch klusje, dus laat dit echt alleen door een Alfa-specialist doen! Als de riem niet mooi 'op tijd staat' levert dit verlies aan vermogen op of een minder mooie loop van de motor, en dat is iets dat je niet moet willen. Vervanging dient iedere 3 jaar of 100.000 km. plaats te vinden (wat eerder komt). Houd je strikt aan deze termijn!!! Je zult niet de eerste zijn die er te lang mee doorrijdt, en dan is het opeens *pats* en zit je met een motorschade van minimaal € 2.000. Let er bij aanschaf van een GT V6 dus goed op wanneer de riem voor het laatst vervangen is.

De bougies dienen iedere 100.000 km. vervangen te worden. Ook hier geldt weer dat vervanging bij een V6 meer werk is dan bij een 4-cilinder, omdat ze op een wat lastiger bereikbare plaats zitten. Er zal daardoor wat meer gedemonteerd moeten worden. Voordeel is wel dat er maar 6 bougies in hoeven, i.p.v. 8 bij de 4-cilinder.

De slijtage van de koppeling zal bij een V6 harder gaan vanwege het fors grotere vermogen, maar dit is volledig afhankelijk van je rijstijl. Mijn vader heeft na 143.000 km. nog steeds de eerste koppeling in z'n 156 V6 zitten, en die kan nog wel even mee.

Mocht je dynamo stuk gaan dan is vervanging hiervan ook relatief duur, omdat deze op een lastig bereikbare plaats zit. Ook dan zal er weer aardig wat demontagewerk plaats moeten vinden. Maar als je dynamo stuk gaat is dat pure pech, het is geen specifiek zwak punt van de GT of de V6.

Verder kan ik weinig aan extra kosten verzinnen t.o.v. een 4-cilinder.

Bedenk goed dat de V6 een groot oliecarter heeft, zodat het relatief lang duurt voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. Reken al snel op minstens een kwartier warm rijden. Tijdens de opwarmfase is het verbruik vrij fors, net als het geval is bij filerijden en het rijden van veel stadsverkeer. Maar zoals ik al zei: op langere ritten is 1:10 goed haalbaar.

Een V6 heeft behalve bovenstaande nadelen ook vele voordelen. Zo zijn er de rustige relaxte loop van de motor, het heerlijke surplus aan vermogen, het oorstrelende geluid en het gevoel in iets exclusiefs te rijden.
Groot voordeel van de V6-krachtbron is dat deze vrijwel onverwoestbaar en door en door betrouwbaar is. Mits altijd netjes warm gereden en goed onderhouden halen ze fluitend de 300.000 km., en nog hogere km. standen zijn ook makkelijk haalbaar. Daarbij komt dat de V6 geen problemen met hoog olieverbruik heeft, deze problemen komen wel geregeld bij de JTS-blokken voor (met name de eerdere bouwjaren).

Maar zeg nou zelf: als je dit hoort weet je toch gewoon al dat je voor de V6 moet gaan? http://www.youtube.com/watch?v=pbWon_7q ... re=related 8)

Lees ook dit: http://www.autoweek.nl/autotest/1474/Al ... istinctive en dit: http://www.autoweek.nl/autotest/1705/Al ... istinctive

Succes!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 16:40

Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik beide types ken. In 2004 een 2.0 JTS gekocht en die in 2008 ingeruild op een V6. Nooit heb ik van één van die auto’s spijt gehad! De looks vervelen nog steeds niet al lijkt het alsof ik, afgaand op het uiterlijk, al ruim 6 jaar in dezelfde auto rijd.

Afbeelding


Met de JTS (links op de foto) heb ik nooit enig probleem gehad, ook niet met olieverbruik. Blijkbaar ben ik één van de zeldzame gelukkigen als ik zo eea lees van anderen. Had de Distinctive-uitvoering en die was (ook voor mij) compleet genoeg. Erg veel rijden doe ik niet; in de zomer worden er nogal wat klassieke meters gemaakt. Ca 15.000 km per jaar met de GT. Gemiddeld verbruik op de snelweg zo tussen de 1 op 11 en 1 op 12, stadsverkeer met veel moeite 1 op 9 maar erg vaak heb ik dat niet gehaald.

Het bericht dat de V6 uit productie zou gaan heeft me doen besluiten op zoek te gaan. Dat was mijn ultieme moderne Alfa en ooit zou die er moeten komen. Dat ooit kwam iets eerder dan gepland maar goed, het geschiedde. Had nog niet eerder in zo’n auto gereden. Met opzet welteverstaan, eerst een haalbaarheidsonderzoek! Maar toen het uiteindelijk zo ver was…..jeez….WAT een auto…. Voor mij perfect; oogt als ieder andere GT maar daar heb je het ook wel mee gezegd.

Tip: als je twijfelt tussen een JTS en een V6 ga dan eerst kijken naar een JTS en daar in rijden; als je namelijk in de V6 stapt en deze alleen al start dan ben je verkocht en schrijf je de JTS af voordat die ooit een eerlijke kans gekregen heeft….trust me….I know….

Heb inmiddels ruim 40.000 km gereden in de V6 en ook hier nooit iets mee gehad. Geen olie-verbruik, geen problemen, geen irritaties. Heb (achteraf gezien) rondgereden met een kromme velg wat een vreemdsoortig weggedrag veroorzaakte maar dat heeft dus niks met de auto zelf te maken.
Het onderhoud (nog geen distributie-wissel gehad; die is in maart aan de beurt) is niet hoger geweest dan bij de JTS. Het benzine-verbruik….tja….das fors. Op de snelweg, als je het vermogen niet steeds volledig benut, haal ik zelden 1 op 10, woon-werk ligt op ca 1 op 8 (vooral 80 km-wegen). Al geeft bij het aanspreken van het vermogen de huidig-verbruiksmeter ook wel eens de 1 op 2 aan….geloof dat ie ook niet meer (of is het minder?) kan aangeven.
Die tractie-problemen waar je het over hebt kan ik niet plaatsen. Ook de afgelopen dagen niet. OK, er liggen nu goede winterbanden onder maar het valt me echt helemaal niks tegen. Een Q2-differentieel schijnt geweldig te zijn maar heb er zelf geen ervaring mee.

Qua rijden is er voor mij een duidelijk verschil, naast de grijns op mijn gezicht bij de V6…, in de V6 kun je veel makkelijker veel rustiger rijden. De auto nodigt niet uit terwijl de JTS een wat hogere toerenmotor is en je daardoor een (naar mijn mening) nerveuzere auto rijdt.

Over beide auto’s niet dan lof van mijn kant. Maar een mening is persoonlijk. Ga vooral op zoek naar een goed onderhouden auto. Rijd in verschillende auto’s. En als het verbruik je niet afschrikt….de V6 is en blijft fantastisch…. Geen spijt van de inruil al riep ik heel hard dat de JTS niet meer weg zou gaan…maar dat zeg ik nu ook over de huidige… Let wel; hier spreekt iemand die (buiten de Giulia) nooit een auto langer dan een jaar gereden heeft.

Hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes (en plezier) met de zoektocht naar jouw ultieme GT!!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 18:23

Goh CC en ik altijd maar denken dat jou eerste gt een jtd was.... :?

Kleine toevoeging mtb Q2 op een v6 (156 3.0 met chip dan wel maar dat maakt voor t vergelijk niet veel uit gok ik zo) JA DAT IS EEN HELE VERBETERING! :lol:
Op genoemde 156 had bijna altijd tractie problemen op nat wegdek (rotonde afdraaien was altijd schaatsen als je ook maar een tipje teveel gas gaf... :evil: )
Na plaatsen van een Q2 sper was dat grotendeels weg, tuurlijk bij echt lomp doen heb je nog steeds de mogelijkheid op rook uit de wielkasten maar dat doelloos spinnen van de banden bij normaal rijden is voor t grootste deel verdwenen,aanrader op een v6 wat mij betreft.

Suc6 met je keuze Erik, grtz,fRank

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

Re: RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 19:47

Goh CC en ik altijd maar denken dat jou eerste gt een jtd was.... :?
Nope....al zou ik het er totaal qua kilometers best uithalen, het vervoer is te gevarieerd en dat zou ik niet kwijtwillen! Denk dat jij dat wel zal kunnen begrijpen! :lol:

Nog wel een nadeel van de V6, ik zie dat tenminste wel een beetje als nadeel : de draaicirkel.... Nu ga ik niet al te serieus door het leven en moet ik er steeds weer om lachen maar je moet van steken houden als je een krappe bocht om wil en inparkeren blijft humor. Ook daaraan herken je een V6 op verre afstand! :lol:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa GT

di dec 28, 2010 20:11

V6 is natruurlijk geweldig, maar ik heb inmiddels heb ik mijn 2 e JTS.Toch 2 x een V 6 laten staan omdat het verstand het won van de emotie. VEEL trekkracht onderin das juist een voordeel van de directe inspuiting. Wat CC zegt: Eerst echt in een JTS gaan rijden. Zal je zeker niet teleurstellen, want het verschil is op papier echt groter dan in praktjk. Qua souplesse was het verschil beduidend minder merkbaar dan ik had verwacht.
Natuurlijk klinkt ie niet zo fijn, aan een V 6 kan niets tippen in dat opzicht ( Ja alleen de echte Alfa 3.0 V 6 natuurlijk. :wink: )
In de dagelijkse praktijk heb je met een JTS echt vermogen zat en aan de pomp is de schrik toch wel even minder groot.

Verder: Koop absoluut een auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Gevallen van stevig olie verbruik zijn geen uitzondering. Met de juiste olie en een frisse motor 2004 en nieuwer pakt het vaak wel goed uit. Schaf iig een auto aan bij iemand die ook op dit punt garantie kan geven.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo dec 29, 2010 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa GT

wo dec 29, 2010 13:05

Iedereen hartelijk dank voor de aanvullende info over verbruik, onderhoud en ervaringen. Ik weet nu waar ik (ongeveer) rekening mee kan houden. Uiteindelijk heeft het mijn keuze niet makkelijker gemaakt, maar ik heb nog tijd zat tot de aanschaf. Zoals je leest ben ik er nog niet helemaal uit, maar gaat best in orde komen.

Ik zie het als een luxeprobleem, ik ga een auto kopen omdat ik een liefhebber ben, niet omdat ik dringend een andere auto nodig heb. M'n 'gebakkies' brengen me voorlopig prima van A naar B, maar dat er een vervanging komt dat is zeker.

Ik ga er in ieder geval een echt project van maken, rustig op zoek naar een nette en goed onderhouden auto. En of het nu de 2.0 of V6 wordt, ik zal uiteraard de foto's plaatsen als hij voor mijn deur staat te glimmen. En glimt hij niet genoeg, dan zorg ik daar wel voor, want ben best een poetsfanaat. Zeker bij zo'n auto die het extra 'verdient'.

Uiteraard zal ik ook in de toekomst nog vragen hebben, bijvoorbeeld over goede adressen voor goedkoper onderhoud, clubmeetings en dergelijke. Zal in de toekomst ook zeker lid worden van de club.

Jullie horen dus nog van me.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa GT

za jan 01, 2011 22:55

Vandaag uit pure nieuwsgierigheid eens rondgeneusd op de site van Squadra Tuning. Van volgend bericht over de 2.0 JTS schrok ik wel:

"Voor de ontwikkeling hebben we gebruik gemaakt van 8 verschillende testauto's. Alle auto leverden zonder uitzondering tussen de 142 en 146 pk; 20 minder dan de bedoeling was. Qua koppel werd 185 tot 195 Nm gepresteerd. Zo'n 25 Nm minder dan de bedoeling."

Het lijkt me, omdat het een onafhankelijke tuner is, geen verzinsel. OK, wat niet weet wat niet deert en dan zal dat je in het dagelijkse verkeer (met mijn eerdere auto's)misschien niet eens opvallen.

Maar het opgegeven verschil van 20 pk is wel erg groot, lijkt mij dat een fabrikant qua opgaaf toch niet zoveel van de praktijk kan afwijken? Wat blijft er dan over van de 1.8 zou je denken. Een troost : De GT met V6 die ze onder handen genomen hebben leverde trouwens wel 240 pk, dat dan weer wel...
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Alfa GT

di jan 04, 2011 23:27

De 2.0 JTS is een uitzondering, die motor had problemen waardoor het vermogen niet uit de verf kwam. Bij de 1.8 hoef je daar niet bang voor te zijn, die heeft echt wel ong. 140 pk (wat in de praktijk voor een auto als de GT te weinig is, maar dat terzijde).
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 09:54

Klopt, de 1.8 is een twinspark, die (hetzij in de details iets ouder) al in de 155 en 145/146 werd gebruikt, een uitermate goed blok. De 2.0 JTS was alfa's eerst experiment met directe inspuiting, en dat heeft nogal wat kinderziektes opgeleverd, en niet alleen alfa heeft daar problemen mee gehad (directe inspuiting bleek voor veel automerken een moeilijk systeem). De 1.9 en 2.2 JTS van de 159/brera/spider zijn 2e generatie JTS-jes, en zijn (op een distri-ketting probleempje na) stukken beter.

Natuurlijk is het altijd mogelijk een goede JTS te vinden, maar persoonlijk zou ik er wat huiverig voor zijn, het zijn toch een beetje probleem-blokjes, terwijl de 1.8 TS en de V6 allebei een lange historie hebben in alfa's met goede bewezen diensten. Dan heb je inderdaad het probleem dat qua vermogen de 1.8 een beetje onderbemeten lijkt, en je met de v6 meteen de top te pakken hebt. Ik zou persoonlijk toch eerst in een 1.8 gaan proefrijden, al is het maar om te kijken of ie echt onderbemeten is. Stiekem zou ik hoe dan ook voor de v6 gaan, maar ja... die is toch wel een stukje duurder.

Als je het geld hebt, V6 doen!

EDIT: net weer ff naar GTs lopen kijken, en een 1.8 doet er toch gewoon 10,6 seconden over om dat stuk bertone gestyled staal naar de 100 te trekken, stiekem een beetje alfa-onwaardig als je het mij vraagt (zeker voor een sportcoupe/GT), dus of een gokje wagen met een JTS, of gewoon lekker een V6 halen

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 13:06

Klopt, de 1.8 is een twinspark, die (hetzij in de details iets ouder) al in de 155 en 145/146 werd gebruikt, een uitermate goed blok. De 2.0 JTS was alfa's eerst experiment met directe inspuiting, en dat heeft nogal wat kinderziektes opgeleverd, en niet alleen alfa heeft daar problemen mee gehad (directe inspuiting bleek voor veel automerken een moeilijk systeem). De 1.9 en 2.2 JTS van de 159/brera/spider zijn 2e generatie JTS-jes, en zijn (op een distri-ketting probleempje na) stukken beter.

Natuurlijk is het altijd mogelijk een goede JTS te vinden, maar persoonlijk zou ik er wat huiverig voor zijn, het zijn toch een beetje probleem-blokjes, terwijl de 1.8 TS en de V6 allebei een lange historie hebben in alfa's met goede bewezen diensten. Dan heb je inderdaad het probleem dat qua vermogen de 1.8 een beetje onderbemeten lijkt, en je met de v6 meteen de top te pakken hebt. Ik zou persoonlijk toch eerst in een 1.8 gaan proefrijden, al is het maar om te kijken of ie echt onderbemeten is. Stiekem zou ik hoe dan ook voor de v6 gaan, maar ja... die is toch wel een stukje duurder.

Als je het geld hebt, V6 doen!

EDIT: net weer ff naar GTs lopen kijken, en een 1.8 doet er toch gewoon 10,6 seconden over om dat stuk bertone gestyled staal naar de 100 te trekken, stiekem een beetje alfa-onwaardig als je het mij vraagt (zeker voor een sportcoupe/GT), dus of een gokje wagen met een JTS, of gewoon lekker een V6 halen
Beetje half verhaal. De Ts-jes van na eind 2000 hebben hetzelfde probleem als de eerste JTS-en.Met een GT met 1.8 kom je dus ws bedrogen uit wat dat aangaat want de blokken zijn dus NIET hetzelfde als de TS-en van daarvoor. De TS-en voor dat bouwjaar waren gewoon erg goed (geen olieconsumtie) en gebruiken doorgaans nagenoeg niets behoudens mishandelde exemplaren.. Zowel de 1.6, 1.8 alsook de 2.0 TS hebben na die datum last van exessief olieverbruik. Niet allemaal, maar wel heel erg veel. Een verbruik van een liter op 1000 is voor de gemiddelde 147/156 geen uitzonderring helaas. Het schijnt dat ze vanaf dat bouwjaar andere zuigers hebben toegepast. Dit pobleem is vroegtijdig onderkent, maar pas vanaf eind 2003 is daar door Alfa zelf wat aan gedaan.Tussentijds werd er voor de TS ook gewoon 10 w 60 olie geadviseerd ingeval van olieverbruik. (Zoek eens een 147 zonder olieverbruik?? Dat moet dan wel een diesel zijn want met een benzine lukt dat echt niet.. :wink: Voor de JTS motor was dit in het tweede productiejaar al het geval. o Beetje erg laat dus dat Alfa dit probleem onderkende. :roll: . Daarna is het niet over, maar wel stukken beter. Voor wat een JTS aangaat, om toch maar weer even on-topic te komen, is het dus zaak dat je OF een exemplaar van 2004 of nieuwer zoekt of een exemplaar zoekt wat iig gemodificeerd is.
Olievrij worden ze nooit, dat is inherent aan de directe injectie motor, maar een liter op 1 op 6000 of vaak nog minder is echt prima haalbaar.
Het verhaal van Squadra tuning is waar, maar helaas zijn alleen de eerste generatie JTS-en daar op de bank geweest. Zou graag een test zien van de versie later, want deze voelt behoorlijk wat sneller aan, dus mogelijk ook op de bank duidelijke verschillen. Vervuiling tgv olieverbruik kan namelijk veel vermogen kosten.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo jan 05, 2011 13:14, 3 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

Re: RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 13:12

..... is het dus zaak dat je OF een exemplaar van 2004 of nieuwer zoekt of een exemplaar zoekt wat iig gemodificeerd is.
Olievrij worden ze nooit, dat is inherent aan de directe injectieI motor, maar een liter op 1 op 6000 of vaak nog minder is echt prima haalbaar.
GT 2.0 JTS is er toch pas sinds begin 2004? Geloof dat mijn oude één van de eersten in Nederland was.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 13:16

..... is het dus zaak dat je OF een exemplaar van 2004 of nieuwer zoekt of een exemplaar zoekt wat iig gemodificeerd is.
Olievrij worden ze nooit, dat is inherent aan de directe injectieI motor, maar een liter op 1 op 6000 of vaak nog minder is echt prima haalbaar.
GT 2.0 JTS is er toch pas sinds begin 2004? Geloof dat mijn oude één van de eersten in Nederland was.
Das idd waar.Scherp !! Dus dan zou je met de GT altijd goed zitten. Blijkt ook idd wel gezien het feit dat jij dus ook geen oilieverbruik had. Dat was met de eerdere torretjes echt wel wat anders.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”