Ik was vorige week begonnen een remschijf adapter te maken...
Uit 10 mm dikke plaat, rond uitgeslepen en het hart moet eruit, daartoe allemaal gaten van 7 mm geboord tot ik het eruit kon tikken.
En dan kwam vandaag de bestelling van
www.compbrake.co.uk binnen, 2 universele zwevende schijven massief 12 mm dik en 300 mm diameter inclusief bevestigingsmatereriaal. Size does matter & bigger is better
Er zit een zwarte beschermlak op die er zo af gaat.
Van de Golf naaf/schijf gebruik ik alleen de naaf, gelukkig is die vlak van de achterkant.
Ik had eerst de schijfadapter met 12 M8 boutjes vanachter tegen de naaf aan willen schroeven, daartoe 12x gaten geboord en draad getapt maar toen een beter idee gekregen en tapeinden (studs) en wielmoeren besteld voor de wielbevestiging ipv wielbouten. De tapeinden komen vanachter in mijn adapterschijf, de schroefdraad in de naven heb ik uitgeboord, en als je dus het wiel erop schroeft houden de wielmoeren het hele zaakje bij elkaar, net zoals bij veel conventionele schijven behalve dan dat de schijf nu achter de naaf zit. Om bij verwijderd wiel het zaakje bijeen te houden zitter er dan toch nog 4 M8 boutjes.
De studs zijn nog niet binnen, op onderstaande foto nog gewone bouten en de diameter van de adapter moet nog wat afgedraaid worden en de boutjes andersom met de koppen verzonken anders zijn ze wat kort.
Overigens heb ik geen draaibank dus de adapterschijven gemaakt op de boerenmethode
De fusee met naaf in de bankschroef, en dan met de haakse slijper aanslijpen onder een zodanige hoek dat het soepel begint te draaien. Naarmate het gelijkmatig rond wordt kan het toerental omhoog en op het laatst het zaakje opgejaagd naar 7000 rpm komt overeen met 800 km/u en er waren geen trillingen of slingeringen