Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn]

vr jan 07, 2011 17:04

Holy Cannoli, dat is mijn oude QV, die heb ik jaren gehad (van 1997-2001 geloof ik) Vroeg me laatst nog af of ie nog bestond, ja dus :lol: . Wat is dat ding slecht geworden zeg, toen ik hem verkocht (in 2001 dacht ik) was hij nog in zeer redelijke staat, alleen wat roest bij de voorste kriksteunen. Ik heb er daarna (2004 schat ik) nog eens een andere motor in gelegd voor de toenmalige eigenaar omdat hij zonder olie had gereden (kon ie blijkbaar niet tegen). Weet niet waar hij de afgelopen jaren is geweest, zo te zien niet een al te goede baas gehad :cry:
Man, wat heb ik een spijt dat ik die auto toen heb verkocht, heb er zoveel mooie dingen mee beleefd. Heb er onder andere mijn race licentie mee gehaald in Assen 1999. Veel HARC trainingsdagen mee gereden en diverse malen de Nordschleife mee bedwongen. Was altijd een heel snel en betrouwbaar apparaat, toen ik hem verkocht stond de teller richting de 3 ton. Had er ook een TS bak onder gesleuteld weet ik nog. Was toen ook mijn daily driver, ik werkte toen bij Scania in Zwolle, elke dag 70 km. heen en 70 km. terug met een big smile op m`n gezicht :lol: De helft van mijn loon ging op aan benzine maar dat boeide toen nog niet. Weet niet of mijn zelfbouw RVS uitlaatsysteem er nog onder hangt, alleen een middendemper had ik er onder, de rest was van voor tot achter van dunwandig RVS, dat geluid, MAGISTRAAL!
Jammer dat ie zo slecht is geworden, ik zou bijna de huidige eigenaar gaan pb-en of ie de QV niet wil verkopen...
Ik zal eens kijken of ik wat foto`s kan digitaliseren (ja, ja, toen hadden we nog gewone foto`s :lol: ) van zijn glorietijd.
Dit is grappig om te lezen ! De auto heeft al een behoorlijke ervaring opgebouwd :)
De man van wie ik haar gekocht heb heeft haar eind 2004 'rijdend' weggezet tot afgelopen november, heeft tot die tijd ook altijd binnen gestaan. Hij zei dat hij de auto bij jou gekocht heeft.
Wat is slecht ? Over het algemeen zit de auto nog prima in de lak, bestuurders deur moet gelijk even mee genomen worden bij het herstel. 1 achterdeur heeft al eens nieuwe lak gekregen.
Remleiding achter is vervangen nu, was helemaal rot. Hoofdcilinder koppeling moet ook nog ivm slechte pedaal druk.
Bak heb ik ook vervangen voor een originele 75 bak, koppeling uit de oude bak was ook tot stof wedergekeerd.

Qua interieur is ook zeker niet te klagen, stoelen niet uitgezeten, bekleding nog gaaf, hemel ook nog prima !
Ik heb nieuwe dorpels/spatbordranden besteld dus de roest is straks weer verdwenen.
De uitlaat is een standaard uitlaat geworden.. wel jammer dat ze de rvs er onder vandaan gehaald hebben, kan me het genot zo voorstellen :)
Ben wel zeer benieuwd naar de foto's !
Ik zal eens kijken naar die foto`s. Ik heb ook nog filmpjes van op de Nordschleife en van de race cursus op Assen, kun je mooi het geluid horen wat ie toen maakte. Staan helaas nog op VHS (begin me wat oud te voelen..), moet ik dus ook digitaliseren :?

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn]

vr jan 07, 2011 17:13

Om even on-topic te blijven :lol: : ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat je de drijfstanglagers eens los moet nemen en er een setje nieuwe in moet zetten. Ik weet niet of ze door iemand zijn vervangen maar het komt wel eens voor dat nieuwe drijfstanglagers wel eens wat klemmen, terwijl je gewoon originele lagers besteld hebt. Heb het ook al eens gehad bij een 1.8 Turbo, krukas was standaard (niet bewerkt dus), dus standaard drijfstanglagers erop en alles weer dichtgebouwd. Zelfde verhaal als jij nu hebt, startmotor krijgt het blok niet rond, dop met lange buis op de krukaspoulie en dan een stukje draaien. Daarna weer starten en hij sloeg aan. Je kon wel merken dat het moeite kostte dus drijfstanglagers waren te strak! Ander merk lagers erin gezet en toen was het goed. Anders moet je de kruktappen even op (laten) meten en bij een revisieboer lagers op maat bestellen, weet je zeker dat het goed komt! Succes in ieder geval.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4187
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn]

vr jan 07, 2011 21:31

Yep, dat zei ik ook... als alles in orde lijkt, de lagers eens bekijken.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4414
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn]

za jan 08, 2011 10:35

Drijfstanglager verhaal heb ik ook wel eens meegemaakt met opbouwen van een 75TS blok. De radius aan de rand van de lagerschaal ontbrak waardoor de boel klemde aan de zijkant van het lager. Lagerspeling op de rest van de schaal was wel ok (gemeten met plastigauge)
Toen gebeld met de leverancier en die vertelde dat het wel eens vaker voorkwam. Fabrikant van de lagers wilde natuurlijk niks doen, mocht de lagers wel gewoon terugsturen naar de leverancier. Niet gedaan, je kant met een schraapstaal vrij simpel en straffeloos een klein randje langs rand van het lager weghalen.
Vreemde is alleen wel dat iets dergelijks degene die de lagers heeft gewisseld had moeten opvallen. Staat ook nergens dat de drijfstanglagers recent gewisseld zijn.

Hoop dat verdere roest verrassingen je bespaard blijven. Metname parafan is erg vervelend. Overige zaken zijn redelijk eenvoudig ter herstellen en mits niet in te ver stadium en netje uitgevoerd blijft je laswerk uitzicht achter de schermverbreders en de skirts de dus de spuiter heb je dan niet nodig. Op de bekende plekken onder de achterlichten na dan. Een 75 deur is de tijd van repareren niet waard, gewoon een nette andere zoeken.
Wat voor bak heb je er nu onder? Achter een QV zou ik geen america bak willen, die zijn echt te lang qua overbrenging. Zeker voor een hobbyauto. Beter een originele QV bak of turbobak. Of een TS bak. Die zijn minder zeldzaam.

Gr, DJ

silvio dante
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 13:36

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Achterbumper vraag

zo jan 09, 2011 22:11

Weet iemand wat de makkelijkste manier is om de achterbumper te demonteren ? De zijkanten van de bumper zijn los (al dan niet door roest dan wel door mij)
Maar achter in het midden zit hij nog een de dikke steunen vast en het ziet er niet echt uit of je er makkelijk bij kan, en voordat ik iets sloop hoop ik op een makkelijke oplossing :)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Achterbumper vraag

zo jan 09, 2011 22:14

In de bumper zitten diverse afdekkapjes. Daarachter verschuilen zich allerlei boutjes. Welke heb je allemaal al los?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

silvio dante
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 13:36

Re: RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Achterbumper vraag

zo jan 09, 2011 22:18

In de bumper zitten diverse afdekkapjes. Daarachter verschuilen zich allerlei boutjes. Welke heb je allemaal al los?
Van de onderste lip alles want die kun je allemaal zien, en aan de zijkanten van de bumper boven in die tegen de spatbord rand zitten.
Moet je die kapjes van binnen er uit klikken of kan het voorzichtig met iets duns ? Van onderaf aan de binnenkant zag ik namelijk geen klik stukjes voor de afdekkapjes zitten

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Achterbumper vraag

zo jan 09, 2011 22:20

Uiteindelijk hangt het ding voornamelijk aan de 2 impact-dempers aan de body. Die hebben 4 inbusbouten elk. Het is even geleden, maar er staat me iets van bij dat je de bovenste, horizontale lip op de bumper (onder de achterlichten, zie de blauwe stip) moet demonteren om daar bij te kunnen.

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Paulo
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:29
Locatie: Z-H

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Achterbumper vraag

ma jan 10, 2011 18:11

Hier op een Duits Alfaforum staat het duidelijk beschreven:
http://www.alfaforum.de/kb.php?mode=article&k=33

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Achterbumper vraag

ma jan 10, 2011 21:04

Verrék ja, zo zat het :idea: . Die kapjes op de hoeken eruit wippen, en dan kun je de 2 bouten per kant er achter losmaken. :x
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

silvio dante
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 13:36

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Zaterdag roest dag

za jan 15, 2011 16:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door silvio dante op za jan 22, 2011 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Zaterdag roest dag

za jan 15, 2011 17:14

:shock:

Oei daar zit wat werk in, ben je de weekends wel zoet mee en schept een band met de alfa :D

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Zaterdag roest dag

za jan 15, 2011 17:30

Jah duidelijk een 75.... :lol:

Ligt het aan mij of is de kofferbodemplaat bij een v6 doorgaans slechter dan een 4cilinder uitvoering? Zou de temp. invloed van de einddemper op die plek er nog voor iets tussen zitten? Richard wat is jou ervaring hierin?

Suc6 Martijn, petje af dat je m niet naar de eeuwige jachtvelden stuurt!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

silvio dante
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 13:36

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] Zaterdag roest dag

za jan 22, 2011 19:36

Afgelopen dinsdag en vandaag weer wat slijp en laswerk verricht. Rechterkant schiet al een mooi stuk op.
Ben er alleen nog niet over uit of het nou een haat of liefde band wordt :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

silvio dante
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 13:36

RE: 75 V6 3.0 QV U9 1991 [Martijn] En we hebben APK

vr apr 01, 2011 09:58

Zo, na 3 maanden lassen en slijpel en prutsen is de alfa weer legaal op de weg te vinden. (foto's komen nog)
Nu al rijdend kom ik het volgende tegen, de bak die er onder zit is wel heeeeeel kort.
In de 5 haal je 150km/h bij 6k rpm (gps gemeten), je bent wel heel snel op de 150 maar het ging mij toch ook
om het relekst te kunnen toeren op de lange baan en dat is nu niet mogelijk.
Qua snelheidsmeter klok geeft hij bij alle snelheden 15km te weinig aan, wel een constante afwijking dus.
De toerenteller geloof ik ook wel want hij brult erover :)

Volgens deze site kan ik niet een overbrenging vinden die aangeeft welke bak/eindoverbrenging ik heb.
http://gordon.dnsalias.net/alfatech/116 ... atios.html

Heeft iemand misschien een idee zonder dat ik de bak los moet halen om te kijken wat de overbrenging is ?

Terug naar “Projecten”