Dat is zeker een leuke vergelijking!Op Modelautoforum.nl staat trouwens een leuke vergelijking tussen de Minichamps en de UH.
NL
Op deze foto zien de ruiten er al beter uit. Meer foto's achter de link in de quote.
Dat is zeker een leuke vergelijking!Op Modelautoforum.nl staat trouwens een leuke vergelijking tussen de Minichamps en de UH.
Ciao Hans!Ciao Giovanni,
Very nice Giulia! Is it based on the kit by Bermat?
Voor dit model wordt 150 euro gevraagd. Veel geld? Ja. Duur? Hangt er maar net van af hoe zwaar dat speciale doosje voor je telt.Die Metal43/Danhausen Giulia had ik als Modellauto Replicas staan in het bestand (1990 volgens Rampini boek). MOA001127 is een ontbrekend nummer binnen de serie Modellauto Replicas in de laatste Danhausen 1993 catalogus. MOA000127 is dan de kit nummer in hun reeks, made in Germany, volgens Danhausen. Dus een MOA nummer in echt Metal43 doosje.
Voordat Minichamps in de markt werd gezet liet Danhausen bouwen/mallen maken bij Century/AMR (Andre-Marie Ruf), France, en Western Models. In de winkel gebracht als Metal43 of Plumbies o.a.
Zou dus best kunnen dat ze in Putten hebben ingekocht. De Autodrome Putten wit metaal kit die ik heb lijkt er heel erg op. (is die uit 1987? als Spectrum volgens Rampini). Voorbumper heeft geen stootblokken in vergelijk met MOA. Rest grof wat te groot en gelijk. Autodromo modellen zijn ook te vinden als Mario Spaghetti, Rene Vossen of dus Spectrum.
Toch is dat wel de normale prijs voor zo'n kit. Zeldzaamheid/betekenis speelt in de handbouwwereld nauwelijks een rol van betekenis bij de waarde. Veel bepalender is de verkrijgbaarheid van het betreffende model overall en de kwaliteit. De 33TT12 is ook door andere merken gemaakt en de John Day is van een vrij grove kwaliteit (en de ouderdom brengt bovendien vergeelde decals met zich mee) en dus gaan ze voor weinig weg.De kit van de 33TT12 werd op eBay verkocht voor 16 euro. Weinig geld voor een bijzonder stukje historie.
Was dat maar de ergste blunder van de handbouwfabrikanten. Er worden vaker fouten gemaakt bij de naamgeving. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Freccia d'Oro Cabriolet van BBR (toch niet de eerste de beste). Dat is weliswaar een 6C 2500 SS cabriolet, maar het heeft niets te maken met een Freccia d'Oro."Guilia..."
Tja, deze John Day ging weg voor 9,90 euro...Toch is dat wel de normale prijs voor zo'n kit. Zeldzaamheid/betekenis speelt in de handbouwwereld nauwelijks een rol van betekenis bij de waarde. Veel bepalender is de verkrijgbaarheid van het betreffende model overall en de kwaliteit. De 33TT12 is ook door andere merken gemaakt en de John Day is van een vrij grove kwaliteit (en de ouderdom brengt bovendien vergeelde decals met zich mee) en dus gaan ze voor weinig weg.De kit van de 33TT12 werd op eBay verkocht voor 16 euro. Weinig geld voor een bijzonder stukje historie.
33TT12/33SC12 werd in witmetaal ook door een andere wit metaal pionier FDS Francesco De Stasio gemaakt in 1978Ik zag op de sites van eBay en Vectis onlangs weer een paar oude kits voorbijkomen. Geen plastic of resin, maar witmetaal. Deze kits zijn niet alleen in termen van grammen zwaar maar ook in figuurlijke zin 'gewichtig'; de producenten speelden een pioniersrol op het gebied van kleine series voor verzamelaars. Zij kozen in veel gevallen voor andere voorbeelden dan de grote diecast-fabrikanten.
John Day
Mogelijk heeft Toney alleen de 1:76 spullen overgenomen. Veel 1:43 mallen zijn verkocht aan Mike Arensdorf in de USA, gestart in 1978. Hij gebruikte ze als basis voor kits in resin.
Deze info komt van verschillende internetbronnen, ik kan niet garanderen, dat het 100% juist is.
John Day produceerde meer dan 150 1:43 kits. Voor die tijd waren de kits van goede kwaliteit.
Overzicht van 1-43.net:
103 - 8C 2900B 1938 Mille Miglia
105 - P2 1924 French GP
124 - 8C 2300 LM 1931
175 - 8C 2300 LM 1932
185 - Disco Volante >>>>>> edit dit is dus 185) de 6C3000 CM coupé no 602 Fangio
200 - RL TF Targa Florio 1923
203 - 8C 2300 1933 Mille Miglia
MR4 - 158/159 uit de 'Museum Range' met te openen motorkap en motordetail.
In de lijst van Fer vind ik bovendien nog:
??? - 6c 1750 Monza 1931
??? - 6c 1750 Le Mans 1931
216 - Monza, GP Italië 1931
2016 - 8c 35
9/07 - 12c 36 (verkocht onder de naam Mini Auto)
224 - Tipo 33TT12 corta, WKRT Dijon 1975 (bovenstaande foto)
246 - Brabham-Alfa BT45 (waarschijnlijk één van zijn laatste 1:43 kits)
Deze:33TT12/33SC12 werd in witmetaal ook door een andere wit metaal pionier FDS Francesco De Stasio gemaakt in 1978...
...en door Solido in die-cast 1976
John Day maakte in 1975 de 224 33TT12 corta WKRT Dijon
I've seen some examples with poor paintwork, maybe the quality control is not up to our standards.I can't figure out what all the complaining is on the forums in Italy unless they are just getting bad examples??
Bermat, de Italiaanse producent van interessante 1:24 (trans)kits, zoals de Giulia Promiscua, 75 Evoluzione en Spider Type 3 is in dit topic al een paar keer voorbijgekomen. Corrado Beretta heeft nu ook een site:
http://www.bermat.it/Home.html
Om binnen te komen op het onderste plaatje klikken, maar niet op het woord 'enter' zelf