Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 08, 2011 21:13

We spreken snel af voor de velgjes, ik moet deze maand in het zuiden zijn en anders met de snertrit, ik las dat die in Tegelen begint! :D
Als het niet eerder kan, wil ik 6 feb wel even naar de Alfa dealer in Tegelen rijden om acte de presence te geven met de mean Sud, meedoen met de snertrit gaat niet want die dag heb ik middagdienst.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 08, 2011 21:21

Vandaag nog even gekeken hoe de handremkabels zouden kunnen gaan lopen en steuntjes gemaakt. Het mechanisme is vrij primitief meer iets voor een kinder skelter en je kunt de kabel niet vastzetten bij de klauw zelf want de buitenkabel beweegt mee bij aantrekken, en dat alles in de velgrand maar het zal wel goed komen. Daarna heb ik de as geverfd met zwarte hammerite en ook alle 5 de reactiearmen anders vallen die een beetje uit de toon. Ook nog de veerwegbegrenzers gemaakt, omdat de veren verstelbaar zijn dus ook de begrenzers :) Nu is het wachten op wat kleinere onderdelen die begin volgende week hopelijk aankomen zoals de powerflex bussen voor de dempers en de tapeinden plus moeren voor de wielbevestiging en dan kan de as inelkaar gezet worden, en na het maken van een statiefoto waar ie nog nieuw en fris is kan ie dan onder de auto, waar ie vuil en verweerd gaat worden :(
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr jan 14, 2011 23:18

Maar eens flink wat plaatjes. Ik had besloten de velgen donkergrijs te spuiten en de remklauwen toch maar rood, echter niet felrood maar donkerder, daarom weer wat donkerblauw door de rode lak gemengt, dus ook de voorklauwen opnieuw gedaan. Dit keer ook blanke lak erover.
Afbeelding
Afbeelding
1 velg trok veel te licht op, blanke lak was melkachtig. Later is dit nog wat bijgetrokken.
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag kwamen de powerflex bussen binnen, deze zijn uit hun universele assortiment en moesten op maat gemaakt worden. De metalen bus was 8 mm inwendig, dat leek me wat weinig, opgeboord naar 10 mm, dat ging gelukkig goed het was niet al te hard staal en ervoor bedoeld om op maat gemaakt te worden.
Afbeelding
Ook de tapeinden en wielmoeren kwamen binnen.
Overigens excuses voor het misbruiken van de club draagtas, maar ik zou er toch al niet mee over straat lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna kon de as afgebouwd worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het bovenste schokdemper rubber had ik schuin doorgesneden wegens de hoek waaronder de dempers staan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En de as onder de auto gehangen. Helaas was toen de tijd op en moet ik morgen met de fiets naar het werk, maar daarna kan ik alles afbouwen.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 15, 2011 00:02

Afbeelding
Is dit je veerweg begrenzer?
Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe het gaat rijden bert!
Voor de 33 heb ik ook wel plannetjes maar bij lang na niet zo vergaand als jouw ophanging.

Ik ben ook erg benieuwd wat het nou oplevert. Louis heeft op zijn 33 onafhankelijke wielophanging en de conclusie is dat het eigenlijk de moeite niet is (als ik het goed begreep van serge, en voor circuitgebruik dus).
Ikzelf maak alleen vooraan coilovers omdat achter wel mooi is zo (ok, er komen nog betere dempers).

Als je niet zo'n rot end weg woonde trof je steeds een hans-in-slaapmat voor je deur aan :lol:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 15, 2011 01:36

Apart kleurtje op die wielen :lol:

Afbeelding



Afbeelding
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 15, 2011 12:52

Is dit je veerweg begrenzer?
Yep. Was een schroefoog maar ik heb er een schroefhaak van gemaakt met een klepje, je kan dan voor onderhoud of verstellen het kabeltje uithaken.
Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe het gaat rijden bert!
Hetzelfde! Of je de as nu van goud, smeedijzer met krullen of beryllium maakt, ze doet alleen zorgen dat de wielen niet omklappen. Ik heb het geloof ik iets overdreven met het negatief camber is nu 2 graden en de voorwielen ga ik op 3 graden zetten door uitvijlen van de gaten onderaan de veerpoot zodat daar ook 215/40 banden passen in plaats van 195/45 nu. Mocht er toch nog onderstuur optreden, ben ik van plan de panhardstang hoger te monteren op as en carosserie, dit verhoogt de weerstand tegen overhellen door het ontlasten van het binnenbocht achterwiel.
Als je niet zo'n rot end weg woonde trof je steeds een hans-in-slaapmat voor je deur aan :lol:
Om dat soort toestanden te vermijden doe ik hier veel foto´s plaatsen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 15, 2011 12:55

Apart kleurtje op die wielen :lol:
Precies! Die van mij hadden nog wat donkerder mogen zijn Ook heb ik de randjes gepolijst maar met blanke lak erover is dat effect een beetje weg.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma jan 17, 2011 13:57

ik heb mn 33 achter op 1.5 staan en voor op 3, dat hoekt best lekker voor een SW ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma jan 17, 2011 16:56

ik heb mn 33 achter op 1.5 staan en voor op 3, dat hoekt best lekker voor een SW ;)
camber heb je het over sjoerd? 3 is behoorlijk wat voor een straat auto m.i.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma jan 17, 2011 19:11

is het ook maar zo heb ik um gekocht ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma jan 17, 2011 21:38

Ik denk dat 3 graden negatief voor is wat je krijgt na verlagen zonder verdere aanpassingen bij een Sud of Sud Sprint. Is voor banden tot 185-195 breed goed te doen maar met de 215/40 die ik voor wil monteren misschien wat te veel.Ik heb nu weer voor de 3 gats poten die ik recent had gekocht met origineel koni geel voor 3 gats en geconverteerd naar hoogte verstelbaar, met de Jamex golf veren en met deze poten heb ik ipv 2 graden nu rechts 3 graden en links 2.5 ofzo, merkwaardig aangezien de andere poten ook 3 gats waren maar dan met Sud koni geel en daarmee had ik 2 graden. Enfin, de linker poot doet ik de gaten iets van bijvijlen zodat ie ook 3 graden heeft. Ik heb onlangs 4 als nieuwe 215/40/16 Toyo proxis kunnen kopen en als de voorste 195/45 op zijn komen die er op, de Wanlis die op de Azevs zaten toen ik die kocht willen maar niet slijten, zijn van plastic maar die worden dan ook omgeruild.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma jan 17, 2011 21:51

Vandaag nog flink doorgepeest om de auto rijklaar te krijgen en is gelukt. Bij de eerste proefrit ging het pedaal nog tot de bodem en had ik alleen achter remmen, interessant (alleen de lege straat op en neer gereden hoor, waar overigens wel een paar Poolse bouwvakkers met pech stonden, die het wel interessant vonden.) Ik had ontlucht met de easybleed en het pedaal gestest toen de druk van de easybleed er nog op stond, dat is niet goed natuurlijk. Na nogmaals ontluchten was dat goed. Ook nog snel provisorisch de handremkabels gelegd en aangesloten, voor geval van nood je weet nooit maar die werkt wel om de auto op de plaats te houden maar redelijke vertraging laat staan blokkeren van de achterwielen doet ie niet. Toen was het half negen en vlug vlug nog naar de AH stinkend naar remvloeistof en andere stuf want anders had ik morgenvroeg geen boterhammen op mijn werk en gemerkt dat het weglaten van de remdrukbegrenzer naar de achterwielen toch niet zo´n goed idee was. De voorste klauwen hebben ruim 2x zo veel zuigeroppervlak en blok oppervlak als achter dus ik dacht dat dat misschien wel kon, maar de achterwielen blokkeren te vroeg, niet tijdens normaal krachtig remmen zoals bij dagelijks gebruik maar wel bij testen. Dus beetje defensief rijden deze week tot ik weer tijd heb. De vering is merkbaar soepeler en in een bocht voelt de auto breed aan, ik pakte een bocht eens iets sneller om te kijken hoe ie zich zou zetten, maar hij was totaal onverstoorbaar. Maar voor ik echt de mogelijkheden ga uitproberen eerst maar effe inrijden en alle bouten etc controleren.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di jan 18, 2011 17:04

Vandaag er mee naar het werk geweest en ben zeer tevreden. Heeft nu echte vering en hobbelt niet meer, ik kon hard over de ongelijke klinkers van het fabrieksterrein en geeft geen krimp. Ook na een verkeersdrempel wordt de achterkant bij het neerkomen mooi opgevangen door de dempers, die hebben een veel stuggere ingaande slag dan de konis en dat is wat nodig was. En ondanks dat ie erg laag is nu heb ik de banden niet horen aanraken. En het insturen is erg gretig zonder onderstuur alhoewel je dat niet echt kunt testen op een vochtige weg met Wanli banden op de achteras, die gaan voortijdig eraf als de voorbanden versleten zijn.
Nog steeds moet het resterende spuitwerk gedaan worden :(
Een oud en nieuw foto en wat daglichtfoto´s.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo jan 19, 2011 21:20

Ziet er deftig uit ! Ingaande slag is erg ondergewaardeerd. Dat merk je pas als je zoals in mijn geval over gaat van een setje koni's rondom naar een KW schroefset. Die set is echt niet spijkerhard maar zoooooveel beter gedempt , vooral ingaand !

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr feb 11, 2011 20:15

Even een korte update, hij rijdt prima met de nieuwe achteras goed contact met de weg en hij maakt nooit rare bewegingen ondanks de beperkte veerweg en stugge veren. Vandaag ermee naar Duitsland geweest om een uitlaatspruitstuk op te halen en eens even flink doorgejaagd op de Autobahn. Helaas regen op de terugweg en met Wanli´s op de achteras en lichte overberemming van de achteras bij een noodstop (die dus liefst vermeden moet worden) is dat niet zo ontspannen rijden, maar wordt beide verholpen.
Het uitlaat spruitstuk werd door de ebay verkoper aangeprezen als zijnde een Ansa Race spruitstuk, prima heb ik iets om over op te scheppen maar het zijn dus flink dikke pijpen die pas heel laat bijelkaar komen, dat is dan waarschijnlijk optimaal bij hogere toerentallen maar ik ben benieuwd of het echt merkbaar verschil geeft, zal ´m binnenkort monteren ter vervanging van de eigengemaakte. Die eigengemaakte was omdat een standaard 16v spruitstuk (al de types ook aftermarket) geen ruimte liet voor de binnenboord remmen, maar die heb ik dus nu niet meer.
Afbeelding
Afbeelding
Ook had ik de achterkant geschuurd en met de roller gelakt, evenals de bumper. Redelijk netjes maar moet nog een keer een extra laag en nabewerkt worden. Ik had ook de voorspoiler geverfd met de lak die over was, ondanks dat de spoiler nog niet geschuurd is. Ik denk nu dat ik toch een kopie in glasvezel ga maken, ik heb de hele winter rondgereden met een ongelakte alleen geplamuurde stalen spoiler, die zal wel helemaal verzadigd zijn geweest met vocht en dus roesten onder de plamuur en dit is dan een mooi en eenvoudig projektje om ervaring op te doen met iets maken van glasvezel, kan misschien later nog van pas komen. Helaas past de spoiler dan waarschijnlijk alleen op mijn verbrede Sud, dus geen commerciele mogelijkheden...tenzij ik ook kant en klaar gemaakte wielranden ga aanbieden :?: Daar ben ik over aan het denken, om een staalbedrijf tekeningen aan te leveren voor hun laser waterjet of plasma ding (weet ik niet eens) zodat ze de gebogen delen netjes kunnen uitsnijden uit 0.8 plaat en de vertikale randen uit 2 of 3 mm plaat, waarna ik die zelf aan elkaar las en dan een kit kan aanbieden met 4 randen en voorspoiler, waarbij er natuurlijk nog veel handwerk vereist is voor de bouwer. Maar nu nog niet!
Wat zijn ze lelijk he, sommige moderne auto´s, ok die Citroën is een bedrijfswagen maar sinds de Acadyane zijn ze dus flink achteruit gegaan.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”