vr jan 14, 2011 09:01
zeker een verbetering.
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)
je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)
offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn?
Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.
Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal.
De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.
Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.
Ik hoop dat het zo duidelijker is.
En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste.
het pk verlies door open filter rijdend is verwaarloosbaar zo blijkt uit verschillende test van oa K&N (die discussie is hier op het forum eerder geweest en toen heeft iemand gereageerd die die test voor K&N deed en daaruit bleek dat het verlies verwaarloosbaar was)
Kijk, elke slang die je extra naar voren voert voor koude lucht hefet een positieve invloed, maar je zit wel met de beperkingen van de standaard bak (en zeker die kromme buizen ervoor)... Die oplossing met 2 kleine bakjes is minder ideaal als 1 grote bak (grotere bak = meer lucht)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO
Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S