Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 08:58

sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? :shock: :?

Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.

Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal. :? De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.

Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :wink:

En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste. 8)

Bovenstand verhaal heb ik dus ook in gedachten, echter (volgen Louis) moet je wel uitkijken met de overdruk in de inlaatbuis. Ofwel geen rijwind in de inlaatbuis laten 'drukken'.
Zij hebben hiermee ook getest met de circuit 33 en bleek dat het nadelig werkte. Er wil namelijk 'te veel' lucht in een keer de buis in waardoor het elkaar stemd, je ontwikkelt te veel lucht wervelingen in de buis.

Martijn
hier zit wel verschil injectie tov carbs!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 09:01

zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? :shock: :?

Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.

Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal. :? De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.

Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :wink:

En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste. 8)
het pk verlies door open filter rijdend is verwaarloosbaar zo blijkt uit verschillende test van oa K&N (die discussie is hier op het forum eerder geweest en toen heeft iemand gereageerd die die test voor K&N deed en daaruit bleek dat het verlies verwaarloosbaar was)

Kijk, elke slang die je extra naar voren voert voor koude lucht hefet een positieve invloed, maar je zit wel met de beperkingen van de standaard bak (en zeker die kromme buizen ervoor)... Die oplossing met 2 kleine bakjes is minder ideaal als 1 grote bak (grotere bak = meer lucht)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 12:56

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om carburateur versie!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

di jan 18, 2011 23:48

koude rijwindlucht halen aan de voorzijde, bij sud met dubbele koplampen ipv grootlichtlampen een trechtertje (gamma), flex alu buis naar originele luchtfilterbak aan beide kanten (= 1 x originele luchtslang aansluiting vergroten, 1 x namaken aan andere kant) originele luchtfilterbak en aanzuigkrommingen l + r gwoon gebruiken, geen luchtfilter,alleen gaas, luchtfilterbakdeksel aan achterkant boven voorzien van ontluchtingsgaten, motorkap met hoodpins +/- 3 cm openzetten.
De koude rijwind gaat naar luchtfilterbak, carbs zuigen aan wat ze nodig hebben(geen drukvulling!) overtollige lucht kan door openstaande kap weer weg.
uit eigen ervaring, en uit ervaringen die ik op www lees moet je de originele aanzuigkrommingen blijven gebruiken..

er zijn vast oo andere mogelijkheden, maar deze is wel heel low budget!

robert

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 19, 2011 08:53

koude rijwindlucht halen aan de voorzijde, bij sud met dubbele koplampen ipv grootlichtlampen een trechtertje (gamma), flex alu buis naar originele luchtfilterbak aan beide kanten (= 1 x originele luchtslang aansluiting vergroten, 1 x namaken aan andere kant) originele luchtfilterbak en aanzuigkrommingen l + r gwoon gebruiken, geen luchtfilter,alleen gaas, luchtfilterbakdeksel aan achterkant boven voorzien van ontluchtingsgaten, motorkap met hoodpins +/- 3 cm openzetten.
De koude rijwind gaat naar luchtfilterbak, carbs zuigen aan wat ze nodig hebben(geen drukvulling!) overtollige lucht kan door openstaande kap weer weg.
uit eigen ervaring, en uit ervaringen die ik op www lees moet je de originele aanzuigkrommingen blijven gebruiken..

er zijn vast oo andere mogelijkheden, maar deze is wel heel low budget!

robert
en weet je de reden waarom standaard aanzuigkromme te gebruiken?

(dat is omdat men te lange kelken erop monteerd, dan krijg je idd te weinig lucht aangezogen omdat die te dicht tegen de motorkap aan zitten, waarom AH dan wel met open kelken....) :idea: :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 19, 2011 18:49

alfaqv75;

We hebben het hier toch over een boxerblok met 2 dubbele staande carbs?
volgens mij zitten de open kelken van AH ook in een airbox, toch? En zijn ze ook van een bepaalde lengte?
Het gebruik van de originele anzuigkrommingen en de originele luchtfilterbak met meer koudelucht aan en afvoer is bedoeld als een budget oplossing voor kelken met een airbox.

Uit wat ik lees en zie op foto's op www, en uit gesprekken met de Dhr Köppen, team-eigenaar en coureur van 1 van de 2 alfasuds in de youngtimertrophy is het belangrijk dat er een aanzuigbuis van ongeveer 10 cm zit vóór de carb, het liefst in kelkvorm. Ivm ruimte bij een boxerblok is de kromming van de aanzuigbuis naar binnen het handigst zodat je daar een airbox kunt maken.
De originele luchtfilterbak met aanzuigbochten met eerder genoemde aanpassingen lijken mij zo slecht nog niet.

Ik kan dit niet met berekeningen e.d. onderbouwen, maar dit is hoe ik het zelf ook ervaren heb en wat ik bij een aantal serieus snelle boxers gezien heb.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 19, 2011 21:36

Gat in de motor kap? Wel iets tegen regenwater verzinnen. Ik heb het hier wel eens langs zien komen, maar dat was voor de sier.
Even een oude reply erbij pakken. Voor de 33 heb ik zo'n oplossing:

Afbeelding
Afbeelding

Niet super duidelijk qua beeld, maar vooraan de kap een intake, onder de kap de verdeling naar links en rechts en meteen daarnaast ruimte om warme lucht af te zuigen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 19, 2011 22:26

Gat in de motor kap? Wel iets tegen regenwater verzinnen. Ik heb het hier wel eens langs zien komen, maar dat was voor de sier.
Even een oude reply erbij pakken. Voor de 33 heb ik zo'n oplossing:

Niet super duidelijk qua beeld, maar vooraan de kap een intake, onder de kap de verdeling naar links en rechts en meteen daarnaast ruimte om warme lucht af te zuigen.
Jaaa, die bedoel ik, ziet er overigens hier minder voor de sier uit dan dat ik me herinnerde ;)
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 19, 2011 22:30

Vrij serieus gebouwd, alleen gewichtsbesparing ontbreekt nog een beetje :lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 20, 2011 09:44

Iedereen bedankt voor de informatie en foto's :lol:

Maare de motorkap laat ik lekker heel, dus geen gaten in boren/slijpen.

Ik wil de originele luchtbak aanpassen zoals Roen meldt. En dan links en rechts achter de koplampen lucht aanzuigen.

Tevens wil ik de carter ventilatie afdoppen op inlaat en de ventilatie, vanaf olie vulstuk, met een slang naar beneden brengen.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 20, 2011 12:55

Hey Martijn,

Laat je je bevindingen hier ook achter, want ik zit met hetzelfde "probleem" straks en zo kan ik mooi wat inspiratie op doen. Ik heb de trommeltjes gekocht omdat bij mijn originele filter de rubbers helemaal af zijn, en ik die niet zo 123 kan vinden :( Maar vermogen inleveren is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 20, 2011 16:59

Hey Martijn,

Laat je je bevindingen hier ook achter, want ik zit met hetzelfde "probleem" straks en zo kan ik mooi wat inspiratie op doen. Ik heb de trommeltjes gekocht omdat bij mijn originele filter de rubbers helemaal af zijn, en ik die niet zo 123 kan vinden :( Maar vermogen inleveren is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Gr. Geert-Jan

Hey Geert-Jan,


Komt voor elkaar maar welke rubber is dan kapot? Misschien heb ik nog wat liggen!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 20, 2011 17:00

1x is genoeg :lol:
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 20, 2011 17:50

Uhm, die rubbers waar die metalen sluitbanden omheen zitten links en rechts van het luchtfilter ;)
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 20, 2011 21:33

Uhm, die rubbers waar die metalen sluitbanden omheen zitten links en rechts van het luchtfilter ;)
ok, zal wel even voor je kijken a.s. weekend

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Terug naar “Tuning onderwerpen”