zooo
dit topic maar eens uit het stof gehaald
sinds gisteren een grijns op mn kop staan die er niet af te krijgen is..
een klein jaar na de laatste post hier (april 2007) is de motor kapotgelopen en door hectische tijd toen de auto weggezet en snel wat anders gekocht (164 TS) Nu toch maar weer even een update plaatsen.
Langzaamaan begonnen met een andere motor te zoeken/kopen ter vervanging van de originele, vlak voor ie niets meer deed veel getik en met een doffe knal was het afgelopen..
Via Arjan (graffiaturo) een 1.8 carbs gekocht en bij de auto gezet (ja hij moet er in!)
Heel langzaam aan stukje voor stukje begonnen met demonteren van alles rond de motor in de auto en deze met een takel eruitgehaald. Toen bleek het voorste deel vd tussenas ook gebroken (door het vastslaan vd motor)
Andere halve tussenas bij Berfelo in Giesbeek kunnen krijgen en zo weer 1 complete tussenas gemaakt
In de tussentijd heb ik de motorruimte zo veel mogelijk schoongemaakt en opgeruimd (stuurbekrachtigingsspul weg bijvoorbeeld) omdat het plan was om zonder stuurbekrachtiging te gaan rijden
Hiervoor nog een onbekrachtigd stuurhuis opgehaald in Eindhoven bij Yuri
Vervolgens de andere motor erin gezet en zo goed en zo kwaad als het ging bij mn pa in de garage op een krik en assteunen de tussenas te monteren.
Hier stokte het voor mij "thuis" een beetje, maar gelukkig via mn werk kunnen regelen dat de auto daar naar toe is gegaan zodat ik ook wat makkelijker (5 minuten van huis ipv een uur naar mn pa) met de auto bezig kon en de mogelijkheid had om op een brug te kunnen.
Samen met 2 collega's tussendoor en op vrije dagen en zaterdagen alles klaar gemaakt (stuurhuis er onder, meteen fuseekogels vervangen ivm speling, tussenas gemonteerd en alles links en rechts aangesloten en aangepast zoals koelvloeistofleidingen)
Toen was het moment daar... alles zat aangesloten, vloeistoffen erop, verse accu erin en starten!!
Natuurlijk liep ie niet in 1 keer. (motor ging mooi rond maar niet het idee dat er leven in ging komen)
Het bleek dat ik een andere bobine nodig had ivm het overgaan van injectie naar carbs, deze via Martijn (TiTaTo) geregeld inclusief schema's hoe het aan te sluiten.
Volgende dag bobine erin, draadjes getrokken en aangesloten en weer proberen te starten
Nu gaf ie wel het idee dat ie wat wilde gaan doen, maar meer in het luchtfilterhuis dan aan de andere kant van de carbs.. Ontstekingsvolgorde gecontroleerd en (naar mijn idee) goed gezet.. nog steeds niets! Nogmaals gecontroleerd en 180 graden gedraaid

en toen was het eigenlijk vrij snel dat ie aanpakte
Tom blij, tom gelukkig... maar ik kon nog niet rijden. Ik had namelijk geen remdruk en we kwamen er achter dat mn hoofdremcilinder lek was. Direct de lokale onderdelenmaterialenzaak gebeld en ik zou de volgende dag een hrc hebben. Klopt, de cilinder kwam, maar de aansluitingen kwamen niet overeen met de mijne!
Na lang zoeken, veel bellen en een oproep hier bleek dat er twee types cilinders geleverd zijn op de 75 (hoewel ePer het daar niet mee eens is) en de mijne lastig bleek te zijn..
Gisteren uiteindelijk een ander type cilinder gemonteerd, leidingen iets verlegd en het remsysteem compleet ontlucht (de 4e keer in twee maand met al het proberen etc.)
Geen remvloeistoflekkage, blijvende remdruk... tijd om een proefrit te maken!
En dus gisteren met een hele brede grijns een klein stukje met de 75 gereden sinds bijna 4 jaar!! Tijd om m af te maken nu zodat ie weer APK kan!
ik zal zsm even een paar foto's online zetten zodat ik wat kan delen met jullie en om te laten zien wat er eigenlijk allemaal gebeurd is..