Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2167
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Giullietta TI 1961

wo nov 10, 2010 17:40

hele leuke Giulietta 8)

lijkt toch erg op de auto uit Dirkshorn :-k
ben daar zelf eens achteraan geweest, maar kwam toen financieel niet echt lekker uit bij mij, maar vond hem zo gaaf :wink:
daar zaten geen dubbele carb's op ivm ruimte gebrek naar het binnenscherm toe was het verhaal, en de beste man reed er idd. toch weinig mee.

in ieder geval veel plezier met deze toch wel speciale Alfa :thumbs:
Deze auto is inderdaad van Peter geweest!!
Leuke auto heb er ook weleens naar gekeken.
Maar ik ben meer een 105/116 man.

Veel plezier ermee Joris het wordt tijd dat er weer meegereden wordt!

gr Jan

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Giullietta TI 1961

wo nov 10, 2010 20:46

Al ingeschreven voor de Nimega100miglia????????????

Veel succes en veeeeeeeeel plezier ermee!!!!!!

Gr. Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1961

do nov 11, 2010 08:33

Klopt dat is hem 8)

Zaterdag wordt de auto afgeleverd.

en nee nog niet ingeschreven!
Eerst op mijn gemak eens alles nalopen (als ik klaar ben met de verbouwing thuis, dus zal 2011 worden :oops: :lol:)
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

ma feb 14, 2011 16:36

Langzaam aan krijgt de TI wat aandacht.

Uitlaatgeknutsel
De uitlaatlijn die nu onder de TI zit is een bak en braad geheel: een rechte pijp met 2 universele bosan dempers ertussen. De uitlaat werkt wel maar dempt te veel en geeft het geluid van een stoomlocomotief.
De in Belgie verworven originele uitlaat kan nog niet gemonteerd worden omdat er een ander origineel spruitstuk moet komen dat wel op de originele uitlaat past. Ik had dus toch niet goed gekeken wat er nu op zit.:evil:. Op zich geen drama want dan zit er tenminste wel een origineel spruitstuk op straks.
De uitlaatsteunen aan de carrosserie zijn origineel en goed dus de originele uitlaat moet daaraan wel te hangen zijn. Detail is echter dat de 1750 kop 3 cm hoger is dan de originele 1300, maar ik hoop het op te kunnen lossen door een steun aan de uitlaat zelf te verlengen.

Geknutsel aan de motor
Een eerste poetsbeurt in het motorruim toont wat beter hoe de vlag erbij hangt. Ik heb al een uur gepoetst maar er zal nog wel een uurtje aan besteed moeten worden. Zodra alles schoon (genoeg is) zal ik haar eens rustig laten warmdraaien om te kijken of er snel nieuwe sporen ontstaan.

De laatste oliewissel blijkt volgens een kaartje in de auto in 2006 te hebben plaatsgevonden. Dat wordt dus weer eens tijd. Oliefilter (hangend filter) ligt al klaar. Ik weet dat er nu 10W60 inzit maar ik twijfel nog of ik wel/niet overstap naar 20W50. De Champion bougies vertonen wat roest en worden sowieso vervangen door NGK’s.
Ik twijfel nog wat ik met de ontsteking ga doen. Vervangen/ombouwen/reviseren/lekker laten zitten? Als ik daar een keuze in heb gemaakt kan ik ook beslissen wat ik met de bougiekabels ga doen, want die zien er wat gaar uit. Er zitten hele dunne bougiekabels in nu, blijkbaar standaard voor een Giulietta? Bougiedoppen zijn ook anders blijkbaar?

De solex carburateur is in uitstekende conditie, maar is te klein om de 1750 goed te voeden. Ik heb hiervoor een nieuwe Weber 32/36 DGV gekocht, die 1 op 1 zou moeten passen (met wat kleine aanpassingen natuurlijk) Samen met een flinke nog pas te maken K&N. De vraag is nu welke sproeierbezetting hierin moet komen? Wie heeft hiermee ervaring? Afstellen op de rollerbank komt nog wel maar de geldboom moet eerst weer even groeien :wink:

De koppeling moet ik nog bekijken. Er schaaft wat bij ingetrapte koppeling. Aangezien het een koppeling met drukveer is (geen lager) waarschijnlijk/hopelijk een kwestie van afstellen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Giullietta TI 1962

ma feb 14, 2011 21:42

Heb een paar jaar geleden ook een giulietta Ti gehad, maar pastte met mijn lengte gewoon echt niet in deze bella.
Motor heeft tijdens het lopen wel erg veel weg van een naaimachine, dus met een standaard uitlaat hoor je hem echt bijna niet!
De bougiekabels zijn standaard van die groene dunne veters van het merk CAVIS. Op zich voldoen deze prima, maar modern spul geeft minder verlies op de vonk.

Nieuwsgierig wat voor moois je er van gaat maken!!

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

za mar 26, 2011 17:45

Eindelijk eens wat tijd kunnen vinden voor de Giulietta.

De afgelopen weken heb ik alleen een hoge K&N pasgemaakt op de weber 32/36 dgv die ik nieuw gekocht heb.

Vandaag de oude (overigens goed werkende) solex verwijderd. De weber gepast en wat blijkt: de boutgaten kloppen weliswaar, maar de benzinetoevoer op de weber leunt al op het thermostaathuis voordat de weber het inlaatspruitstuk raakt.

Afbeelding

Nou is dit wel op te lossen door 2 extra thermische pakkingen ertussen te steken (a 5mm dik) maar dan moeten de tabeindes in het spruitstuk vervangen worden door langere.

Dus een poging gedaan om de draadeindes eruit te draaien met de truc met 2 tegenelkaar gedraaide moeren.
Hoe hard ik de moeren ook tegen elkaar heb gedraaid.....er is geen beweging te krijgen in de tapeindes. MUURVAST.
Iemand nog tips?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

wo mar 30, 2011 09:07

naar aanleiding van een tip op de 750-101 group gisteren nog een poging gedaan om de carb pas te maken.

NIET door de draadeindes t vervangen, maar door een stukje van het thermostaathuis te vijlen. Werkt perfect, al weet ik niet of het huis het overleeft aangezien de wand van het huis er dun is geworden.

Op 1 miniscuul plekje ging ik er zelfs doorheen, maar dat heb ik weer dichtgemaakt met 2k metaallijm.
Ik ga eerst eens kijken of het zo houdt voor ik het huis ga vervangen om het nog eens op maat te vijlen.
Erg jammer is wel dat ik net te ver gevijld heb op een plekje waar het juist niet nodig was.

De K&N filter is grondig gereinigd en hangt te drogen.
Wat overblijft is de aansturing van de carb. Daarvoor moet ik nog even wat puzzelen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

di apr 26, 2011 15:28

Even de stand van zaken.

Het blijkt allemaal iets moeizamer te gaan dan voorzien. Enerzijds vanwege drukke agenda en anderzijds vanwege de zoektocht naar de juiste onderdelen.

het stukgeveilde thermostaathuis (er zat geen thermostaat in trouwens :shock: ) is inmiddels vervangen door een nieuwe van een alfetta, welke een stuk compacter is.
Hierdoor paste de weber zonder verdere aanpassingen op het spruitstuk. Benzineleiding is aangesloten en vacuumvervroeging afgesloten (komt tzt weer erop)

Het is erg lastig gebleken om de juiste gashevel te vinden om de weber 1 op 1 aan te kunnen sluiten op de bestaande gasstang. het moest een hevel zijn met de juiste hoek ten opzichte van de gasklepas én met kogel waarop de gasstang geklikt kan worden.

Na heel wat bellen en mailen naar diverse partijen krijg ik vandaag eindelijk een gashevel toegestuurd van Biesheuvel. Ik hoop dat het gaat passen.

De chokekabel is trouwens ook een cm te kort. Als ik zonder choke kan starten dan laat ik het zo, anders moet ik nog een goede chokekabel (staaldraad, niet gevlochten) zien te vinden. Biesheuvel heeft deze niet. Wellicht kan de lokale fietsenmaker een oplossing bieden :mrgreen:

Als ik de Giulietta deze week zonder choke gestart krijg dan moet ik haar pogen af te stellen. Wat dat betreft is de DGV erg simpel: slechts 2 schroefjes. Ik heb een simpele oldschool beschrijving gevonden op basis waarvan ik kan vaststellen of de standaard sproeierbezetting nu voldoet.
Rollen komt later misschien nog, óf ik ga zelf nog eens experimenteren.
De sproeierbezetting is namelijk (nog) niet aangepast. Deze DGV heeft de sproeierbezetting die oorspronkelijk (onder andere) bedoeld is voor een 1600 ford motor, gebaseerd op de benzine van toen. Volgens BCCP zou ik gewoon kunnen rijden met de originele bezetting aangezien de benzine van nu een stuk beter is.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2167
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Giullietta TI 1962

di apr 26, 2011 17:57


De chokekabel is trouwens ook een cm te kort. Als ik zonder choke kan starten dan laat ik het zo, anders moet ik nog een goede chokekabel (staaldraad, niet gevlochten) zien te vinden. Biesheuvel heeft deze niet. Wellicht kan de lokale fietsenmaker een oplossing bieden :mrgreen:
Ga voor een starre choke kabel naar een goede automaterialen grossier!
Daar hebben ze een universele choke kabel die je zo kan aanpassen.

Als je er met de gasklepbediening niet uitkomt geef dan even een gil misschien kan ik je daar bij even helpen.

gr Jan

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

wo apr 27, 2011 08:45

oke jan ga ik doen.

Ik hoop vanmiddag voor sluitingstijd nog bij een goede automaterialenzaak te kunnen zijn.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

ma mei 02, 2011 08:41

Gisteren eindelijk de giulietta met de nieuwe weber aangezwengeld.
Met de basisafstelling was het al starten lopen 8)
Na wat afstellen volgde een eerste korte rit 8)

Zo ziet dat er dan onder de kap uit:
Afbeelding

Het resultaat:
- ding gaat als de brandweer :twisted:
- vooral tussensprintjes zijn erg lollig. Zou er best wat GTI tjes mee kunnen pesten :oops:
- verbeterpunt: zowel vanaf stilstand als tijdens het rijden geldt dat wanneer ik even het gas los laat en dan weer doortrap, dat de motor dan even hikt alvorens hij er als een dolle van door gaat. Waar duidt dit op? Ik schat in dat er een grotere pump jet in moet komen?
- ik moest de luchtschroef best ver indraaien om de ideale afstelling te krijgen. Ik schat in dat de statianair sproeiers een maatje groter kunnen?
- er lekt/zweet wat olie bij de koppakking aan de radiatorzijde. Erg weinig, maar het wordt wel een kleffe boel. Ik weet dat het vaker voorkomt en laat het voorlopig even zo. Mooie winterklus. Uitlaatzijde is kurkdroog, inlaatzijde kon ik nog niet goed zien. Oliedruk koud is rond de 5 en warm rond de 3. Lijkt veel en weinig maar hoe betrouwbaar is de meter?

Om te bepalen of de hoofdsproeiers ook groter moeten, zal ik vanavond de kleur van de bougies eens bekijken. (compleet droog => grotere sproeiers?)
Als dat allemaal bevalt zal ik eens verse olie en koelvloeitstof erin gieten met een verse oliefilter. (zit er al vanaf 1996 in volgens het kaartje in de auto)
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2167
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Giullietta TI 1962

ma mei 02, 2011 17:33

Chokekabel gevonden?

gr Jan

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

ma mei 02, 2011 20:22

Ja gevonden en gemonteerd en dat is maar goed ook want de choke is nodig om te starten.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

ma mei 09, 2011 09:24

Afgelopen weekend heb ik de koelvloeistof vervangen (achteraf bleek het redelijk nieuwe koelvloeistof te zijn, maar ik heb de voel toch maar ververst door rode koelvloeistof van Valvoline.

Ook de olie + filter zijn vervangen. De olie heeft slechts een paar 100 km meegedraaid maar toch ook meerdere jaren oud.
Nieuwe 10W60 erin samen met een vers oliefilter dus.

Om de weber goed af te kunnen stellen zijn ook de bougies vervangen, zodat deze weer leesbaar zijn.
De oude bougies waren op zich goed van kleur maar hadden toch ook wel wat afzetting verzameld.

Ik twijfel nog wat ik met de ontsteking doe: nieuwe punten erin of vervangen door pertronix of 123....
Waarschijnlijk voorlopig even alleen contactpunten vervangen.

Een dezer dagen ontvang ik een aantal spoeiers en mengbuizen en dan eens kijken of ze dan nog beter loopt.
Het was erg lastig te besluiten welke delen ik nodig had, vooral omdat de combinatie Weber DGV met 1750 blok blijkbaar nog nergens bestaat? Pierce Manifolds (USA) is de enige die een concreet advies heeft afgegeven. Afgaande op gesprekken met nog wat andere mensen bleek hun advies logisch/verklaarbaar. Rollen wil ik zoals gezegd nog even uitstellen. Als de dip weg is straks en de motor mooi doortrekt moet ik de bougiekleur gewoon even in de gaten blijven houden.

Als ik dan deze week de carb op orde heb wil ik deze/volgende week de uitlaat eronder hebben.
Doel: zeelandrit van VARLN meerijden ;))
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2273
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Giullietta TI 1962

do jun 09, 2011 15:20

with reference to your request we are informing you as follows.

According to our documentation files, the chassis number AR 217070 originally corresponds to an Alfa Romeo Giulietta t.i. (101.29), manufactured on the 22nd June 1962 and sold on the 2nd July 1962 in Valdidentro, Sondrio, Italy.
The body colour is white.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”