Patrick
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 20:25

Even door op de APK, wisten jullie dat een Giulia of een Bertone met forse roestgaten in de buitendorpels die niet scherp zijn gewoon goedgekeurd dient te worden?
Bij aantal Nissans, Citroëns en de Giulia / Bertone dient de buitendorpel slechts als afwerking van de eigenlijke, middelste dorpel.
Vanmiddag heb ik een tijdje met een wat oudere (lees, volwassen) steekproef-controleur staan kletsen.
Dit heerschap wist mij dit te vertellen.
Hij legde het allemaal uit, met als voorbeeld mijn witte Giulia op de brug.
Deze heeft geen roestige dorpels hoor, sterker nog, de Juul is in 1 keer goedgekeurd. Maart 2013, here we come!
Wie wilde er nog wat zeggen over een 41-jarige Giulia versus de roestduivel.....? \:D/

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

di mar 01, 2011 20:48

Wat jij zegt is niet zondermeer waar patrick.

Voor het beoordelen van roest zijn zo verschrikkelijk veel regeltjes,dat ook een flink roestgat in de buitendorpel van een giulia(met middenplaat in de dorpel) gewoon afkeur KAN zijn.
Misschien is het dan kwa omtrek van de dorpel geen afkeur,maar er mag in de lengte OF omtrek(indien middenplaat in de dorpel meerekenen bij de omtrek) maximaal 1/3e zijn aangetast door roest.
En vergeet niet,steekproefcontroleurs zijn ook maar mensen,en die maken ook fouten ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 01, 2011 20:58

Ik heb 3 weken geleden nog een discussie gehad met m'n keurmeester over de onderste delen van de voorschermen van een golf3. Ik vond dat ze niet dragend waren (aangebout scherm, net als bij 155/145/146) en hij vond dat ze deel van de kokerbalk waren. Uiteindelijk heeft ie em goedgekeurd, maar ik had bijna met hem naar z'n computer gelopen om het desbetreffende vervangende deel op te gaan zoeken op internet om m'n gelijk te bevestigen. Het grappige was dat hij volkswagenmonteur was geweest en zijn collega die dat niet was mij gelijk gaf.

Je kan die kmstand prima in orde maken met een nieuwe teller als er bij het RDW een opgave gedaan gaat worden van het vervangen van de teller. Oude stand, nieuwe stand, uitprinten en op nieuw kenteken zetten. Toegegeven, het is meer burocratie, maar voor het legitiem vervangen van tellers is dat naar mijn mening de beste oplossing. Daar komt dan inderdaad ineens de nieuwe eis bij van een functionerende en duidelijk afleesbare teller. Die BMW met die rotte pixels is dan inderdaad ineens duurder uit. Je zult ook het eerste jaar geconfronteerd worden met eigenaars die er op die manier achter gaan komen dat er met hun tellerstand gerommeld is. Die zou je dan bijvoorbeeld kunnen tegemoetkomen door ze "gratis" een kenteken te geven met daarop de aantekening dat de tellerstand niet klopt en wat de laatst bekende hogere stand was en bij welke stand dat geconstateerd is. Lullig, maar ze krijgen iig nog APK.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 01, 2011 21:03

Maar, geheel offtopic of juist niet. Heeft het zin om een "apk-weetjes-en-vragen" topic aan te gaan maken bij techniek? Volgens mij gaan daar een boel forumleden wat aan hebben.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 22:39

Kentekenpapieren zijn niet meer verplicht bij de keuring.
Wat ik zelf doe als ik een auto keur,is het chassisnummer(wat bij alle bmw's ongeveer op dezelfde plek staat) overnemen op een stuk papier,en vervolgens naar de computer lopen en de auto raadplegen.
Chassisnummer op die manier controleren geeft als voordeel,dat je meteen eventuele onleesbaarheden eruit haalt......
Is dit niet een extra handeling die je makkelijker doet (deed) met de voertuigdocumenten in je hand...? :whistle: Het overnemen op een stuk papier is al een handeling die tot fouten kan leiden (*ZAR0000etc of *ZAR00000etc bijvoorbeeld... :idea: )

Sorry blijf t vreemd vinden.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: autopapieren nodig bij apk?

wo mar 02, 2011 08:04

Kentekenpapieren zijn niet meer verplicht bij de keuring.
Wat ik zelf doe als ik een auto keur,is het chassisnummer(wat bij alle bmw's ongeveer op dezelfde plek staat) overnemen op een stuk papier,en vervolgens naar de computer lopen en de auto raadplegen.
Chassisnummer op die manier controleren geeft als voordeel,dat je meteen eventuele onleesbaarheden eruit haalt......
Is dit niet een extra handeling die je makkelijker doet (deed) met de voertuigdocumenten in je hand...? :whistle: Het overnemen op een stuk papier is al een handeling die tot fouten kan leiden (*ZAR0000etc of *ZAR00000etc bijvoorbeeld... :idea: )

Sorry blijf t vreemd vinden.

Grtz,fRank
Bij een niet kloppend nummer in de computer kan je allicht nog een keer kijken of je een fout gemaakt hebt met overschrijven. Wat je niet kan zien is of er vervalste papieren met de auto zijn meegegeven, met de online check heb je meer zekerheid dat ze in ieder geval het chassisnummer hebben moeten vervalsen.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”