a lex
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

di jan 25, 2011 19:16

Hier wij beginnen - vergeven mijn slecht Nederlands!!

September 2006. Metz, France. Ik koop mijn Alpha- van een stinkende Fransman voor €6000 - de auto zit op een Franse nummerplaat.

Afbeelding

De eerste kosten zijn
- Nieuwe mist lichte schakelaar
- Nieuwe ruitenwissers
- Nieuwe nummerplaathouders
- Luxembourg Controle Technique (APK)
- Luxembourg invoer
- 4 x nieuwe winterbanden

Totaale koste: €800 in de eerste week!

Afbeelding

2e week - de uitlaat weg.
- Ik koop een nieuw Raggazzon achter uitlaat en een nieuw origineel Alfa middel uitlaat.

2e week totaale koste: €350!

Afbeelding

Ik gebruikte toen de auto voor 18,000km in 9 maanden en tegen eind 2007 de auto was dood!

Ik vervoerde 916 aan Engeland voor reparaties en ik zette ook de auto op een Engelse nummerbord.

Totaale koste: rond €500

Ik was boos met 916, zodat kocht ik een nieuwe Spider 939. Het was nu medio 2007 en ik kwam in Nederland leven

Afbeelding

Uiteindelijk besliste ik 916 te bevestigen, zij had nodig:

-Volledig nieuw ECU en immobiliser systeem
-Nieuwe voorremmen
-Nieuwe rempijpen
-Distributieriem en variator
-Nieuwe koppeling
-verschillende andere stukken en brokken
-ik koop ook 4x nieuwe velgen en banden

Totaal koste: rond €2500

Afbeelding

De auto leefde in het UK en werd gebruikt op het weekend door mijn ouders. Maar binnen 12 maanden zij had nodig:

- Polybush chassis met Powerflex
- Nieuwe achter remen
- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Onderhoud
- Nieuwe 'wishbones'
- en andere kleine dingen

Totaal kosten: rond €1000

Nu is het September 2009 en ik heb een huis gekocht, ik verkoop mijn Abarth en 939 en breng 916 aan Nederland!

De auto is in slechte voorwaarde en vergt reparaties:

- Vervangen remmen al ronde
- De vervangen bestuurdersstoel
- Aircon onderhoud
- iPod soundsysteem
- Nieuwe distributieremen
- Nieuwe versnellingsbak en wiellager (x2)
- Nieuwe vensterdelen

Total koste: €2000

Oude remen en nieuwe vensterdelen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Maart 2010 ik kocht nieuwe delen:

- Raggazzon (unsilenced) middel uitlaat
- Matten
- Stok

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koste: rond: €350

In April 2010 ik koop nieuwe 6000K HID voorlamps, zij zijn fantastisch!!

Afbeelding
Afbeelding

Ook in April '10 ik deed een zeer stom ding - ik raakte mijn Bella op mijn nieuwe garage : STOM STOM STOM

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moest aan het UK (vakantie) met de gebroken deur en het glas rijden, maar het werd hersteld in Londen voor slechts €200 :)

Afbeelding

Hersteld:

Afbeelding

Mei 2010:

- Nieuwe mist lichten
- Nieuwe spiegel
- Nederlandse kenteken - yay, geen belasting op een BN nummerbord :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juli 2010:

- Nieuwe olie en zelf-gemaakte luchtboos met regenpijp!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Januari 2011:

- Oude 16" velgen met de winterbanden op de auto
- Nieuwe -25mm Eibach verlagingsverenset
- Novitec luchtfilter besteld

Afbeelding

THE END :)
1998 Spider 2.0 Lusso.
-30mm FK veren
6000K HIDS
Ragazzon Uitlaat
Polybush chassis
166 klauwen met 305mm schijven
H&S Corse stage 1 nokkenassen
Savali/H&S chiptuning

Let op ; Ik ben Engels :)

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

di jan 25, 2011 20:50

Stoer, ik heb mijn 916 3.0 na 18 maanden en een kapotte distributie (3 dagen voor de afspraak bij de garage weggedaan.
Kosten: 18000 euro, dus 1000 euro per maand.....
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

a lex
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

Re: RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

di jan 25, 2011 21:05

en een kapotte distributie (3 dagen voor de afspraak bij de garage weggedaan.
..
In het Engels wordt dit genoemd 'Sods Law' of 'Murphys Law'.
1998 Spider 2.0 Lusso.
-30mm FK veren
6000K HIDS
Ragazzon Uitlaat
Polybush chassis
166 klauwen met 305mm schijven
H&S Corse stage 1 nokkenassen
Savali/H&S chiptuning

Let op ; Ik ben Engels :)

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1262
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

di jan 25, 2011 22:48

Hey A lex!

You had bad luck with the spider! I hope this beaustifull country will do better for her :lol:

What means the BN license plate?


Grtz, Alex :wink:
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

di jan 25, 2011 23:01

What means the BN license plate?
Kenteken voor auto's die niet tot het Nederlandse wagenpark behoren. Dit kenteken wordt vaak gebruikt voor buitenlands personeel zonder diplomatieke status van ambassades, consulaten of internationale organisaties. Vaak wordt aangenomen dat deze beginletters staan voor Buitenlander in Nederland of Geen Nederlander. Officieel hebben deze beginletters geen speciale betekenis. De letters worden alleen gevolgd door vier cijfers.

Bron: wikipedia
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1262
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo jan 26, 2011 00:05

Haha ik had het zelf stiekem ook nog even opgezocht maar t meer aan gedacht om even te edit'en :D
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo jan 26, 2011 00:15

Ach... wat is duur? Alfa's zijn nou eenmaal duur, tenminste in het rijden.
Mijn schoonpa zei ooit "een alfa loop je op leeg" en hij heeft (in mijn geval) gelijk.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

a lex
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

do jan 27, 2011 19:44

Van daag nieuwe suspension (opschorting?) bestelled:

Voor: KYB Excel-G Gas strut

Achter: KYB Gas-adjust

Totaale: rond €280, uit Engeland.
1998 Spider 2.0 Lusso.
-30mm FK veren
6000K HIDS
Ragazzon Uitlaat
Polybush chassis
166 klauwen met 305mm schijven
H&S Corse stage 1 nokkenassen
Savali/H&S chiptuning

Let op ; Ik ben Engels :)

a lex
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo feb 02, 2011 14:30

Afbeelding

Hebbe hebbe

:D
1998 Spider 2.0 Lusso.
-30mm FK veren
6000K HIDS
Ragazzon Uitlaat
Polybush chassis
166 klauwen met 305mm schijven
H&S Corse stage 1 nokkenassen
Savali/H&S chiptuning

Let op ; Ik ben Engels :)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo feb 02, 2011 16:11

suspension (opschorting?)
Ophanging :wink: . Top dat je probeert om het allemaal in het Nederlands te doen! (en dat je zo veel geld in een auto durft te steken wat je nooit meer terug ziet. Rationeel gezien is dit een money pit van jewelste).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo feb 02, 2011 18:39

Op dat je zo veel geld in een auto durft te steken wat je nooit meer terug ziet. Rationeel gezien is dit een money pit van jewelste).


Doen wij dat niet allemaal..... #-o

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo feb 02, 2011 19:34

Op dat je zo veel geld in een auto durft te steken wat je nooit meer terug ziet. Rationeel gezien is dit een money pit van jewelste).


Doen wij dat niet allemaal..... #-o

Patrick.


Ikke niet hoor :whistle:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

wo feb 02, 2011 20:35

Op dat je zo veel geld in een auto durft te steken wat je nooit meer terug ziet. Rationeel gezien is dit een money pit van jewelste).


Doen wij dat niet allemaal..... #-o

Patrick.

Idd. Zoiets heet euhhhhh emotie, passie en euh.. nog wat.
Maar jij doet het wel grondig.

a lex
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

vr mar 04, 2011 17:34

Met de nieuwe ophanging voor en achter (KYB excel + Eibach Pro -20mm)

Afbeelding

Afbeelding
1998 Spider 2.0 Lusso.
-30mm FK veren
6000K HIDS
Ragazzon Uitlaat
Polybush chassis
166 klauwen met 305mm schijven
H&S Corse stage 1 nokkenassen
Savali/H&S chiptuning

Let op ; Ik ben Engels :)

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Mijn 916 Spider - een lang en duur verhaal

vr mar 04, 2011 18:00

Die staat ERG mooi op z'n wielen zeg! =D>
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Projecten”