kijk hier eens naar
en omschrijving begrip "winterse omstandigheden":
Wet winterbanden Duitsland aangescherpt!
Deze tekst komt van de site van de ANWB
Automobilisten die door Duitsland rijden moeten vanaf maandag 29 november 2010 winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. Een Duitse rechter oordeelde deze zomer dat de geldende wetgeving betreffende winterbanden te vaag was. Deze onduidelijkheid is nu weggenomen.
De Bundesrat heeft ingestemd met een verordening van verkeersminister Peter Ramsauer. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen 'winterbanden' en van 'winterse omstandigheden'. Het gaat niet om een nieuwe wetgeving, maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 Euro voor het rijden in winterseomstandigheden met zomerbanden, 80 Euro als het verkeer wordt gehinderd. De verplichting geld voor alle motorvoertuigen, dus ook motoren.
Winterse omstandigheden
Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Winterbanden
Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. All weatherbanden ( of vier seizoenenbanden ) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat ook voor banden met logo M+S banden.
Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt 4 mm.
Seizoen 2009/2010
PARTICULIEREN:
in de Duitse wet staat niet expliciet vermeld dat winterbanden verplicht zijn. Wel is in de wet de regel opgenomen dat uw auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Ofwel, bent u onderweg met zomerbanden en merkt u dat uw auto geen grip meer op de weg heeft, dan moet u uw auto aan de kant zetten en maatregelen treffen. Houdt u het verkeer op omdat uw auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, ook dan loopt u het risico beboet te worden. Deze boetes lopen veelal in de tientallen Euro´s. Kortom, voordat u de Duitse wegen opgaat, is het raadzaam goed te kijken naar de weersvoorspellingen zodat u eventuele voorzorgsmaatregelen kunt treffen.
“Winterbanden in Duitsland niet verplicht"
Dat sinds kort bij winters weer in Duitsland persé winterbanden vereist zijn, is een misvatting. Maar er zijn op het gebied van wintervoorzieningen bij onze oosterburen wel dingen veranderd waarvan het goed is die te weten.
Er bestaat in de Duitse wet geen letterlijke verplichting om bij winterse weersomstandigheden met winterbanden te rijden. Wel is het zo, dat sinds begin dit jaar een reeds bestaande Duitse regel nader in de verkeerswet is uitgewerkt. Paragraaf 2, lid 3 van de Strassenverkehrsordnung (StVO) luidt nu: "bij voertuigen moet de uitrusting aan de weersomstandigheden worden aangepast", namelijk om alleen deel te nemen aan het verkeer, wanneer het voertuig aan de weersomstandigheden is aangepast. Inhoudelijk gezien betekent de wetswijziging niet meer dan dat wordt bepaald dat voertuigen over 'geschikte banden' en antivries-ruitenwisservloeistof moeten beschikken, zodra de weersomstandigheden dit vereisen. Wat geschikte banden zijn, of wanneer de weersomstandigheden dit vereisen, wordt niet expliciet gesteld. Het woord winterbanden komt nergens voor in het wetsontwerp. De Duitse zusterorganisatie deelt mee dat 4-seizoenbanden geen winterbanden zijn waarmee wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Het is daarom beter op zeker te spelen en onder voertuigen, die in de winter naar Duitse gebieden gaan waar redelijkerwijs sneeuw of ijzel valt te verachten, winterbanden te monteren.Of de winterbanden alleen op de aangedreven as of ook op andere assen moeten worden gemonteerd, is een zaak van overleg met de leverancier van het voertuig en de banden.
Het voorgaande betekent dat de BAG-controleur/politie-agent ter plekke zelf bepaalt of men in overtreding is of niet, afhankelijk van de specifieke omstandigheden, zoals conditie van het voertuig, neerslag, wegconditie, zicht, hellingspercentage, drukte van verkeer, enz. De boetes zijn 20 euro bij constatering van onjuiste uitrusting respectievelijk 40 euro plus 1 strafpunt indien daar nog hinderen van overige verkeer bij komt. Verder kan de nieuwe wet ook invloed hebben op de schuldvraag bij ongevallen als blijkt dat het 'niet aangepast zijn van een voertuig aan de winterse omstandigheden' oorzaak of medeoorzaak is. Door een verzekeraar is meegedeeld dat de dekking kan worden verminderd of zelfs geschrapt indien de voertuigeigenaar/chauffeur nalatig is bij het aanpassen van het voertuig aan winterse omstandigheden, zelfs in het geval dat de tegenpartij juridisch schuldig is aan een ongeval.”
Lijkt me duidelijk.
Paul