Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Alfa 146 start niet

ma mar 07, 2011 23:39

Hoi,

Vanavond hetzelfde euvel gehad aan mijn 146 1.6TS uit 2000 als een tijdje geleden: lampje van de sleutelcode gaat niet uit. Daardoor start de auto niet. De vorige keer startte-ie ineens en is het een hele tijd goed gegaan. Deze keer kreeg ik hem moeilijker weer aan de praat.
Ik zou graag weten waar ik moet zoeken voor een betrouwbaar resultaat, ook al doet-ie het nu wel weer.

- Het viel op dat er veel lampjes op het dashboard brandden, zoals bijv. watertemp.
- Tank was vrij leeg, lampje al aan.
- Heb eerst verschillende sleutels geprobeerd, geen resultaat, alfa code lampje blijft branden.
- Vervolgens hoofdrelais en zekeringen bij de accu losgehaald en contacten gereinigd. Geen resultaat, alfa code lampje blijft branden.
- Stekkers van de computer losgehaald en vastgezet, geen resultaat, lampje blijft branden bij op contact zetten.
- Hoofdzekeringen losgehaald en gereinigd. Nada.
- Onderste deel van de stuurkolom losgehaald en aan het blauwe stekkertje aan de ring om het contactslot gemorreld. Alfa code lampje ging uit, echter auto startte niet meteen. Leek wel of de computer wat op tilt geraakt was.
- Op een gegeven moment sloeg de auto aan, na enig stationair lopen weer af.
- Uiteindelijk deed de auto het, echter bij het wegrijden viel de auto ineens stil. Geen dashboard lampjes aan.
- Weer gestart, waarna de auto het gewoon deed en nu nog steeds.

Waarom-ie het niet deed is mij wel duidelijk, dat is een storing in de Alfa code uitlezing.
Maar wat mij zorgen baart is waarom de auto plotseling stil viel. Kan dat gekomen zijn door het lang telkens starten en niet aanslaag waardoor-ie is verzopen? Ik zou toch denken dat als-ie eenmaal loopt het goed is. Liep niet op drie poten, maar netjes zoals het hoort.
Aan een onbetrouwbare auto heb ik niks, en mijn vrouw al helemaal niet...

Wie herkent iets en heeft er tips wat ik kan controleren?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 146 start niet

di mar 08, 2011 11:47

Ik zou alsnog de relaisvoeten die aan de accubak hangen goed controleren (loshalen en van onderen kijken). Wat jij omschrijft is een boel slechte contacten die in diverse combinaties diverse symptomen laten zien. Meestal is met echt grondig aanpakken van al die relais- en zekeringvoeten je probleem verholpen.

jeroen
Newbie
Newbie

di mar 08, 2011 19:43

Mijn sleutel was een paar keer gevallen en toen was dat chipje losgeraakt wat erin zit.
Alfa 146 bj 95
bmw 1150 gs

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alfa 146 start niet

di mar 08, 2011 22:05

Mijn sleutel was een paar keer gevallen en toen was dat chipje losgeraakt wat erin zit.
- Heb eerst verschillende sleutels geprobeerd, geen resultaat, alfa code lampje blijft branden.

Wel het hele berichtje eerst lezen hè.....

;)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

jeroen
Newbie
Newbie

za mar 12, 2011 13:19

:oops:
Alfa 146 bj 95
bmw 1150 gs

Terug naar “Algemene Technische vragen”