En wat plaatjes:Nou, we zijn weer wat dagen verder, en het volgende is nu gebeurd:
- Distributieriemen vervangen
- V-snaar vervangen
- Spanrollen vervangen
- Motorolie vervangen (Kroon Emperol 10W40)
- Versnellingsbakolie vervangen (Kroon Gearlube GL-5)
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies vervangen (Golden Lodge)
- Oliefilter vervangen
- Waterpomp vervangen
Verder heb ik er weer originele distributiekappen op, en heb ik alvast de K&N filters helemaal netjes gemaakt en gespoten zodat die er van de zomer ook op kunnen.
Hij gaat dit weekend of aankomende maandag/dinsdag voor de APK, we gaan zien wat daar uit komt.
Knipperlichten icm achterlichten, waarschijnlijk slechte aarding van de achterlichten, 1 achteruitrijlicht, ja dit is normaal , als iemand mij daar attent op maakt zeg ik altijd, o, toch nog 1? Ze horen het allebei te doen (ik heb alleen Sud ervaring), een flinke tik tegen het achterlicht of wat frunniken met het lampje helpt meestal, dit was al bij mijn 1e Sud toen die pas 4 jaar oud was. Mistachterlicht, bij de laatst APK bleek dit opeens te werken! Mag je toch alleen gebruiken bij een zicht van minder dan 50 meter, heb ik in mijn leven pas een paar keer meegemaakt.IWanneer knipperlichten aangaan, worden de achterlichten iets zwakker
- Heb maar 1x achteruitrijlicht (is dit normaal?) Moet even kijken of er ook een fitting aan de linkerkant zit
- Mistachterlicht werkt niet (of zit er niet op)
Wanneer ik rijd bij constante toeren stoot hij heel erg lichtjes, kan dit komen omdat er nog geen vacuüm slang tussen de carbs zitten? Ook zit er geen slangetje aan het onstekings-vacuümpotje (of hoe je dat ook noemt), waar hoort deze heen te lopen?
Bedoel je met verdeler dat onstekingsvacuumpotje? Deze nippels op de foto moet ik dus afdoppen (of een slang er tussen zetten)De vacuumslang op de verdeler hoort erop te zitten, ook zonder vacuumvervroeging loopt de motor prima zij het minder zuinig maar dan moet de aansluiting op de carburateur wel afgedopt zijn, anders trekt die valse lucht dus te arm mengsel.
Nee deze nippels zitten vóór de gaskleppen in het inlaattraject dus daar is nog geen vacuum. Vanaf deze aansluitingen horen twee slangen naar een wit verdeelblokje midden onder/ achter het luchtfilterhuis te lopen. Op dit witte blokje hoort ook een slang te zitten die naar de olievulbuis loopt. Daarnaast zitten er 4 dunne slangjes aan het blokje die naar een 4 aansluitingen op de voet van de carburateurs lopen, voor elke cilinder één. Dit geheel vormt de carterventilatie. Het is wel belangrijk dat je dit in orde maakt of afdopt want de motor kan nu wel ongefilterde lucht aanzuigen via deze openingen.Bedoel je met verdeler dat onstekingsvacuumpotje? Deze nippels op de foto moet ik dus afdoppen (of een slang er tussen zetten)
Dat is correct, de cilinder links achter (dichts bij de bestuurder) heeft de carburateur een extra pijpje, bij elke cilinder zit een pijpje dat is voor afstellen maar die ene heeft dus een extra pijpje voor de vacuumvervroeging. Echter in het slangetje naar het doosje op de verdeler hoort ook een 1-richtings klep, dat is een busje met een pijltje erop dat daar de carb moet wijzen, die ergens halverwege de slang komt. Deze dempt namelijk de pulsen die er zijn omdat je maar vacuum aftapt van 1 cilinder, zonder dit is er kans dat de vacuumvervroeging op de verdeler een klapperend of tikkend geluid gaat maken.Dat nippeltje van onstekingsvacuum is idd zo'n 6mm, en die moet dus naar de linkercarb (onderop).
Prima oplossing (zit ook wel zoiets, maar dan blazend in een fles met gaatjes bovenaan op een auto van mij)..... maar met een beetje pech gaat de apk keurmeester er over vallen.... open carter ventilatie mag schijnbaar niet. Heb me er niet in verdiept verder, want in geval van nood [lees steekproef] kan ik het ter plekke aansluiten. Houdt daar dus rekening mee.Op de olievulpijp steek je dan een slang die ergens onder de auto uitblaast, ook wordt daar wel eens een filtertje opgezet. De oliedampen komen dan in het milieu terecht in plaats van door de motor verbrand te worden maar heeft verder geen nadelen of voordelen, zodra je de spullen hebt kun je het dan netjes maken.
Ik laat het gewoon aangesloten, er is geen enkel nadeel aan en het idee is zelfs dat het vermogenswinst oplevert als je vacuum hebt in je carter de zuigerveren blijven in hun groef onderin zitten, ik heb er hier en daar wat over gelezen maar precies weet ik het niet meer, misschien een topic starten in technische vragen.maar met een beetje pech gaat de apk keurmeester er over vallen.... open carter ventilatie mag schijnbaar niet. Heb me er niet in verdiept verder, want in geval van nood [lees steekproef] kan ik het ter plekke aansluiten. Houdt daar dus rekening mee.